دنیای متاورس (Metaverse) چیست؟

متاورس چیست

انسان در طول تاریخ، علاقه‌ی زیادی به پیشرفت داشته است و گام‌های بزرگی در دنیا برداشته است. از کوچکترین ابداعات و اختراعات گرفته تا بزرگترین‌ها همچون اینترنت همگی ایده‌ها و کانسپت‌های جدیدی را مطرح کردند. از ‌طرفی این تکنولوژی نیز هر روزه در حال پیشرفت می‌باشد و همیشه ایده‌های جدیدتری ارائه می‌شود. متاورس یا به انگلیسی Metaverse جدیدترین ایده‌ایست که این روزها در فضای مجازی مطرح شده است. مایکروسافت و فیسبوک، از بزرگترین‌ کمپانی‌هایی محسوب می‌شوند که از این ایده پشتیبانی و برای آن سرمایه گذاری کردند نیز اعلام کردند که متاورس، آینده‌ی تکنولوژی خواهد بود. با اون یا این همراه باشید تا ببینیم متاورس چیست؟

متاورس یعنی چی؟

متاورس چیه؟ واژه‌ی متاورس برای اولین بار توسط نویسنده‌‌ی داستان‌های علمی تخیلی Neal Stephenson در رمان معروف سال 1992 وی به اسم Snow Crash ابداع شد. او در این رمان متاورس را دنیایی معرفی می‌کند که مردم با آواتارها و پروفایل‌های فانتزی با واقعیت مجازی همراه می‌شوند و در آن به انجام کارهای مختلف می‌پردازند.

آواتارهایی که در این محیط سه بعدی شبیه سازی شدند و با فضا و اشیا تعامل می‌کنند، آن‌ها را از نزدیک حس می‌کنند. اما نزدیکترین مفهوم برای ترجمه‌ی لغت متاورس، فضایی‌ست که فراتر از جهان امروزی‌ست و گستردگی بالاتری را درون خود گنجانده است.

متاورس چیست
دنیای متاورس دنیا را تغییر خواهد داد

از گذشته تا الان، ایده‌های زیادی برای ساخت چنین تکنولوژی و دنیایی مطرح شد و خیلی از آنها نیز واقعی شدند. وجود یک واقعیت مجازی در دنیای واقعی کانسپتی بود که برای همه جذاب به نظر می‌رسید و شرکت‌های بزرگ نیز تمایل زیادی به نوآوری و بلندپروازی‌های خود داشتند.

بلندپروازی‌هایی که شامل ساخت یک جهان سه بعدی آنلاین و مجازی، واقعیت مجازی همگام با دنیای فیزیکی و واقعی، آواتارهای سه بعدی و هولوگرافیکی، ویدیو و یا دیگر روش‌های ارتباطات می‌شد. به نظر کمپانی‌های بزرگ، نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر به این تکنولوژی‌ها برابر با ساخت یک دنیای متفاوت و فوق‌العاده می‌بود که کارهای مختلفی می‌توان در آن انجام داد.

متاورس metaverse
در دنیای متاورس از فروشگاه خرید کنید

در واقع حتی شرکت‌های بزرگ زیادی با پلتفرم‌ها و بازی‌های خود متاورس‌هایی نیز در ابعاد کوچک‌تر برگزار کردند و رویای تبدیل شدن به بخشی از متاورس بزرگ را نیز دارند.

اما متاورس واقعا چیست؟ به عبارت ساده‌تر اگر بخواهیم آن را توضیح دهیم، متاورس شامل چندین عنصر است که تشکیل‌دهنده‌ی اجزای آن خواهد بود. عناصری چون واقعیت مجازی، ویدیو و حتس تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته که همگام باهم، یک دنیای جدید را خلق خواهند کرد.

فیلم ready player one
تصویری از فیلم ready player one

دنیایی که کاربران در آن بتوانند به صورت مجازی زندگی کنند و جدا از دنیای واقعی باشند. کاربران در این دنیای دیجیتال یا همان متاورس می‌توانند به کارهای مختلفی نیز بپردازند. رفتن به کنسرت، بازی کردن، خرید و فروش، کنفرانس‌های زنده و حتی بسیاری از کارهایی که در دنیای واقعی انجام می‌شود.

اگر بخواهیم یک نمونه از این متاورس را مثال بزنیم، می‌توانیم به فیلم استیون اسپیلبرگ به اسم Ready Player One اشاره کنیم که داستان راجع یک بازی بزرگ VR بود که در واقع همان متاورس است و شخصیت‌ها در آن به جنگ، بازی، و ماجراجویی می‌پرداختند. فیلم دیگر Free guy رایان رینولدز است.

متاورس چگونه خواهد بود؟

اگر دقت کرده باشید، شما در یک وبسایت یا شبکه‌ی اجتماعی با ایجاد یک پروفایل، یک هویت دیجیتال را می‌سازید. متاورس نیز تقریبا مثل همین است. با این تفاوت که شما با آواتار‌های قابل تغییر و شخصیت‌های متنوع، یک هویت دیجیتال را تشکیل می‌دهید که قابلیت تعامل با محیط دیجیتال سه بعدی متاورس را دارد.

اساس متاورس درست شبیه عملکرد عینک‌های VR، و یا واقعیت مجازی موجود کنسول‌ها می‌باشد، با این تفاوت که متاورس چندین قدم این واقعیت مجازی را فراتر می‌برد و عناصری مثل تعامل‌پذیری، حضور واقع‌گرایانه، و استانداردسازی بین پلتفرم‌های مختلف را نیز به آن اضافه می‌کند.

دنیای متاورس
در متاورس هر کدام یک آواتار خواهیم داشت

کانسپت متاورس می‌تواند مفهوم‌های جدیدی به تکنولوژی اضافه کند که انسان حتی فکرش را نمی‌توانست بکند. مفاهیم جدیدی همچون مالکیت و یا ساختن مجازی آیتم‌ها و اشیا، خرید فروش املاک و آیتم‌های مجازی، و دیگر مفاهیم که بسیاری از آن ها حتی الان نیز در سطوح ضعیف‌تری در دنیای تکنولوژی وجود دارند که می‌توانند با متاورس قدرت بگیرند.

اگر بخواهیم چند مثال برای متاورس بیاوریم، می‌توانیم به گزینه‌های زیادی اشاره کنیم. شرکت‌هایی همچون متا (فیسبوک سابق) و مایکروسافت که به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی متاورس هستند، یا بازی‌ها و پلتفرم‌هایی مثل ماینکرفت و روبلوکس که تجربه‌ی کوچکی از متاورس را القا کردند.

متاورس کی به حقیقت خواهد پیوست؟

اما مهم‌ترین سوالی که شاید بتوان به آن فکر کرد، این است که متاورس کی به وجود خواهد آمد؟ تکنولوژی‌های زیادی در طول زندگی بشر ساخته شده و اینترنت نیز یکی از بزرگترین دستاوردهای بشر تا به امروز است که کسی حتی فکرش را نمی‌کرد روزی همه چیز به سادگی چند جستجو در گوگل باشد و یا شبکه‌های اجتماعی را به چشم ببیند.

متاورس یعنی چه؟
مارک زوکربرگ پرچمدار متاورس شده است

مارک زاکربرگ، مالک شرکت متا که از سرمایه‌گذاران بزرگ پروژه‌ی متاورس است، معتقد است که 5 تا 10 سال زمان می‌برد تا ویژگی‌ها و مفاهیم کلیدی متاورس در منظر عمومی جا بیفتد و متاورس شکل بگیرد. اما به نظر او حتی برخی از جنبه‌ها و عناصر متاورس امروزه نیز وجود دارد.

اینترنت‌های پرسرعت و پهنای باند زیاد که در حال پیشرفت روزمره هستند و یا هدست‌های واقعیت مجازی و سرورها و جهان‌های کوچکی که به طور مستمر روشن و آنلاین هستند و خاموشی ندارند. اگر چه شکل گرفتن متاورس ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد، اما شکل گرفتن آن جایی در آینده دور از انتظار نخواهد بود و یک روز به واقعیت خواهد پیوست. چرا که چرخ تکنولوژی در ذات بشر پنچر نخواهد گردید.

متاورس فیسبوک

کانسپت متاورس از بسیار پیش در میان کمپانی‌ها مطرح شده است، اما این ایده وقتی جدی‌تر شد که مارک زاکربرگ، صاحب شرکت فیسبوک و تیم او، طی یک جلسه‌‌ی سران شرکت، نام کمپانی فیسبوک را به متا (Meta) تغییر دادند. آن‌ها در ‌طی این جلسه بالای ۹۰ بار از این لغت استفاده کردند و حتی به رسانه‌ها نیز از هدف جدید شرکت، یعنی تشکیل و ساخت متاورس فیسبوک توضیح دادند.

نام جدید فیسبوک
متا نام جدید فیسبوک است

مارک زاکربرگ پس از تغییر نام شرکت فیسبوک به متا، یک ویدیو نیز منتشر کرد که در آن چگونگی کار کردن متاورس را به نمایش می‌گذارد. حضور واقعی در دنیای دیجیتال مجازی و تعامل در این دنیا، از بارزترین چیزهایی‌ست که در این ویدیو مشهود است.

متاورس ارز دیجیتال

یکی دیگر از مسائل کلیدی که در کانسپت متاورس مطرح می‌شود و بسیار حائز اهمیت است، نقش رمزارزهای دیجیتال در دنیای متاورس است. امروزه توکن‌های NFT بسیار معروفند و حتما نامشان را شنیدید. توکن‌های غیرقابل معاوضه که برای آیتم‌های درون بازی‌ها و برنامه‌ها، نقاشی‌ها و هنرهای دیجیتالی، عکس، ویدیو، و موارد مختلف دیگر استفاده یا خرید و فروش می‌شوند. در متاورس نیز قابل استفاده هستند.

متاورس ارز دیجیتال
بیشتر شرکت‌ها در متاورس دفتر و زمین خریدند

از آنجایی که با وجود متاورس بحث مالکیت درون متاورس نیز مطرح خواهد شد، رمزارزها نقش مهمی را برعهده خواهند گرفت و شاهد حضور پررنگ‌تری از رمزارزهای مختلف و یا حتی جدید خواهیم بود؛ چرا که، ارزهای رایج و فیزیکی به احتمال زیاد درون دنیای متاورس کاربرد و ارزش خود را از دست بدهند و یا ارزش کمتری نسبت به رمزارزها داشته باشند. برخی از nft سلبریتی ها نیز در متاورس وجود دارد.

در نهایت

تکنولوژی همیشه در حال حرکت رو به جلو بوده است و بشر تا کنون نیز دستاوردهای بزرگی را بدست آورده است. شاید زمانی هیچکس فکرش را نمی‌کرد که چیزی به اسم اینترنت پدیدار شود یا حتی ماشین‌های الکترونیکی و… ساخته شوند. متاورس نیز همین است. شاید مفهوم متاورس در زمان حال معنای چندانی نداشته باشد. اما دنیای متاورس مطمئنا آینده‌ی تکنولوژی خواهد بود.

درباره امید کوچکی

از وقتی که یادم میاد با کلمات درگیر بودم و نوشتن را دوست داشتم. همیشه تکنولوژی و فیلم و سریال رو دوست داشتم. اینطوری می‌تونستم از دنیای واقعی دور بشم و علاقه‌هامو دنبال کنم.
با این اوصاف همیشه سعی می‌‌کردم و می‌کنم که قدم در راه علاقه‌هام بردارم.

1 نظر در “دنیای متاورس (Metaverse) چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید