هر چیزی که باید درباره ویندوز 11 بدانید (2023)

ویندوز 11 مایکروسافت

مایکروسافت در طول تاریخچه‌ی خود سیستم عامل‌های مختلفی را تحت نام‌های گوناگون عرضه کرده‌ است. از قدیمی‌ترین ویندوزها به اسم ویندوز ویستا گرفته تا ویندوز 10، هرکدام تبدیل به خاطراتی از سیستم‌‌هایمان شده‌اند. در این میان، برخی ویندوزهای عرضه شده نتوانستند که کاربران را راضی نگه‌دارند و نقدهای منفی زیادی داشتند. برخی ویندوزهای دیگر نیز تبدیل به بهترین سیستم‌عامل‌ها شدند و تحسین‌های زیادی را نیز با خود به همراه داشتند. ویندوز 10، که نزدیک به شش سال پیش منتشر شد؛ برای مایکروسافت موفقیت‌آمیز بود. حالا مایکروسافت با معرفی ویندوز 11 و با شعارِ بهترین ویندوز برای بازی، سیستم عامل جدید خود را عرضه کرده است. ویندوز 11 احتمالا آخرین ویندوزی باشد که مایکروسافت آن‌را منتشر می‌کند و احتمالا در اواخر 2021 به صورت رایگان، قابل بروزرسانی خواهد بود. با اون یا این همراه باشید.

قابلیت‌های جدید و شگفت انگیز ویندوز یازده

ویندوز 11، که اخیرا توسط مایکروسافت معرفی شد، قابلیت‌های جدید و کاربردی بسیاری را نیز همراه با خود معرفی کرد. در ادامه، نگاهی به ویژگی‌های جدید معرفی شده در ویندوز 11 خواهیم داشت.

طراحی جدید

قطعا جالب‌ترین تفاوت ویندوز 11 با ویندوز 10 انتقال یافتن تسک‌بار به وسط صفحه خواهد بود. پیش از این، ویندوز همیشه دکمه‌ی استارت را در گوشه‌ی سمت چپ قرار می‌داد که حالا شاهد منتقل شدن آن به وسط صفحه هستیم که باعث می‌شود برای کاربرانی که از صفحه‌ نمایش‌های بزرگ و یا صفحه نمایش‌های واید استفاده می‌کنند راحت‌تر قابل دسترسی باشد. البته امکان انتقال دکمه‌ی استارت، به جای قبلی خود یعنی گوشه‌ی سمت چپ وجود دارد و بستگی به سلیقه‌ی کاربر دارد.

ویندوز 11: ظاهری جذاب و مینیمال.

همچنین ویندوز 11 طراحی جدید‌تر و ساده‌تری را برای شکل کلی‌اش انتخاب کرده است. حالا ویندوز 11 شکل و شمایلی نزدیک اما متفاوت به سیستم‌ عامل‌های مک را داراست. طراحی‌های بصری بسیار ساده‌تر و نرم‌تر شده‌اند و انیمیشن‌های مختلفی برای ترنزشن‌ها قرار گرفته است و فرمی شیشه مانند را به خود اختصاص داده است.

ویژگی HDR خودکار برای گیمینگ

اگر یک بازی خوب و قدیمی را دارید که از HDR پشتیبانی نمی‌کند، ویندوز 11 قابلیت HDR خودکار را خواهد داشت که به صورت خودکار رنگ‌هارا تصحیح خواهد کرد و تصاویر بازی را زیباتر نشان خواهد داد. این ویژگی قبلا در ایکس باکس نیز وجود داشت که حالا مایکروسافت تصمیم گرفته است تا آن‌را بر روی ویندوز 11 نیز بیاورد. مایکروسافت ادعا می‌کند که این ویژگی برای بازی‌های زیادی قابل دسترس خواهد بود و بالای 1000 بازی از جمله Age of Empire، Rocket League، Day Z را با HDR خودکار تصحیح و پشتیبانی خواهد کرد.

برنامه‌های اندرویدی بر روی ویندوز 11

احتمالا بزرگترین ویژگی معرفی شده، اجرای برنامه‌های اندرویدی بر روی ویندوز باشد. البته برنامه‌های اندرویدی به طور کامل با مایکروسافت استور ادغام نشده‌اند. اما این برنامه‌ها از طریق آمازون اپ استور در دسترس خواهند بود که گرچه همانند گوگلی پلی کامل نیست، اما بسیاری از برنامه‌ها را پشتیبانی می‌کند و می‌توانید از طریق آن بسیاری از برنامه‌های اندرویدی را اجرا کنید.

ویندوز 11: اجرای برنامه‌های اندرویدی

اجرای برنامه‌های اندرویدی از ‌طریق تکنولوژی جدیدی به اسم ” پل هوشمند ” یا Intel Bridge فراهم ساخته شده است که کمک می‌کند برنامه‌ها را از طریق سیستم x86 اجرا کند. نکته‌ی قابل توجه برای این تکنولوژی این است که بر روی پردازنده‌های AMD نیز بدون مشکل اجرا می‌شود، پس هیچ مشکلی برای هر سیستمی با هر پردازنده‌ای وجود نخواهد داشت.

همچنین در ویندوز جدید، مایکروسافت استور قابلیت پشتیبانی از سرویس‌های استریم رسانه‌ی آنلاین را نیز خواهد داشت. در این ویژگی سرویس‌های مختلفی مثل Disney+ ارائه خواهد شد. همچنین ویندوز 11 قابلیت پخش رسانه‌ها و ویدئوها را از طریق اتصال بی‌سیم بر روی تلویزیون‌های 4k خواهد داشت.

ویندوز 11: انتقال تسک‌بار به مرکز و وسط صفحه

سرعت بیشتر

مایکروسافت ادعا می‌کند که ویندوز 11 بالاترین سرعت را خواهد داشت و کارهای معمولی را بسیار سریع‌تر از قبل انجام خواهد داد. به گفته‌ی مایکروسافت، از صفحه‌های لاگین گرفته تا استفاده از مرورگر های مختلف، طعم این سرعت بالا را خواهید چشید. به علاوه، مایکروسافت از ویژگی جدیدی به اسم Direct Storage رونمایی کرده است که گرافیک و رندرینگ بازی‌ها را به صورت مستقیم بر روی کارت گرافیک آپلود می‌کند که می‌تواند باعث بشود که بازی‌ها سریع‌تر اجرا شوند و رندرینگ را در مدت کوتاه‌تری داشته باشند.

ویژگی Snap Layout

این ویژگی، یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های اضافه شده به ویندوز است. اگر شما نیز همیشه عادت دارید که چندتا کار را باهم انجام دهید و پنجره‌های مختلفی را باز نگه‌دارید، با کمک Snap Layouts می‌توانید کار خود را راحت کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کند که پنجره‌های مختلف را مدیریت کنید و همزمان از آن‌ها استفاده کنید. ویژگی Snap Layouts باعث می‌شود که مولتی تسکینگ را برای شما سریع‌تر سازد و می‌توانید به شکل‌های مختلف آن‌هارا در صفحه‌ی سیستم بچینید.

ویندوز 11: قابلیت چند پنجره‌ای کردن راحت‌تر با Snap Layout

ویجت‌های ویندوز 11

ویجت‌ها این‌بار بعنوان بخشی جالب با طراحی‌ای متفاوت به ویندوز 11 برگشته‌اند. ویجت‌های این سیستم عامل جدید از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و مانند منبعی عمل می‌کند که برای کاربر شخصی‌سازی شده است. این ویجت‌ به احتمال زیاد چیزهای رایج و معمولی مثل آب و هوا، اخبار، نقشه و اخبار سهام را خواهد داشت. همه‌س این ویجت‌ها از ‌طریق اسلاید به سمت چپ قابل دسترس خواهند بود و می‌توانید بر روی پنجره‌های باز شده نیز آن‌هارا مشاهده کنید.

ویندوز 11: ظاهر جدید ویجت‌ها

زمان انتشار ویندوز 11 چه تاریخی است؟

ویندوز 11 احتمالا بصورت نسخه‌ی بتا، هفته‌های آینده در دسترس عموم خواهد بود. اما نسخه‌ی رسمی آن در ماه جولای در دسترس همگان قرار خواهد گرفت که به تعطیلات سالانه نیز نزدیک‌تر است. ویندوز 11 برای اکثر رایانه‌ها و سیستم‌هایی که ویندوز 10 را به خوبی پشتیبانی می‌کند و یا سیستم‌های جدیدی که اواخر 2021 معرفی می‌شوند، سازگار خواهد بود.

ویندوز 11 با کدام سیستم‌ها سازگار است؟

اگر قصد دارید بفهمید که سیستم فعلی شما که ویندوز 10 بر روی آن به صورت پیش‌فرض است، قابلیت سازگاری و پشتیبانی از ویندوز را دارد یا خیر؛ می‌توانید به سایت اصلی ویندوز، یعنی Windows.com بروید و برنامه‌ی Pc Health Check را دانلود کنید و از آنجا متوجه شوید. اگر سیستم جدیدی می‌خرید که از زمان عرضه‌ی آن‌ها وقت زیادی نمی‌گذرد، به احتمال زیاد با ویندوز 10 سازگار خواهد بود و می‌توانید آن‌را به ویندوز جدید 2021 به روزرسانی کنید. از دیگر چیزهایی که برای اجرای ویندوز 11 به آن احتیاج دارید، می‌توانیم به یک پردازنده‌ی دوهسته‌ای 64 بیت با سرهت یک گیگاهرتز یا بیشتر، 4 گیگابایت رم، و 64 گیگابایت حافظه‌ی داخلی اشاره کنیم.

چگونه ویندوز 11 را دانلود کنم؟

هنگامی که ویندوز 11 بصورت رسمی عرضه شد و در دسترسی کاربران قرار گرفت، می‌توانید مثل دیگر به روزرسانی‌های ویندوز، سیستم خود را به اپدیت کنید. به احتمال زیاد به هنگام انتشار عمومی، اگر در حال حاضر ویندوز 10 را داشته باشید، گزینه‌ی آپدیت به ویندوز جدید به صورت رایگان برای شما پدیدار خواهد شد

قسمت اپدیت ویندوز در کجا قرار دارد؟

برای اپدیت ویندوز خود به ویندوز جدید می‌توانید به مسیر زیر بروید:

Setting > Update and Security > Windows Update

از این طریق، می‌توانید ویندوز خود را به اپدیت کنید. به احتمال زیاد به هنگام انتشار عمومی، اگر در حال حاضر ویندوز 10 را داشته باشید، گزینه‌ی آپدیت به ویندوز جدید به صورت رایگان برای شما پدیدار خواهد شد.

ویندوز 11
تصاویر محیط اصلی

در نهایت

اگرچه ویندوز 11 تغییر بزرگی نسبت به ویندوز 10 نمی‌باشد اما قطعا می‌توان آن‌را یکی از بهترین نسخه‌های ویندوز دانست. ویژگی‌های جدید ویندوز و طراحی مینیمال‌تر و جذاب‌تر آن می‌توانند تجربه‌ی کاربری خوبی را از سوی مایکروسافت به ارمغان بیاورند. در ویندوز 11ما شاهد خلاقیت‌های مفیدی از سوی تیم مایکروسافت هستیم که در این نسخه انعطاف بیشتری را نیز نسبت به سیستم عامل مک در پیش گرفته‌اند. اما باید دید که دیدگاه کاربران آن به هنگان استفاده و عرضه‌ی رسمی آن چگونه خواهد بود.

درباره امید کوچکی

از وقتی که یادم میاد با کلمات درگیر بودم و نوشتن را دوست داشتم. همیشه تکنولوژی و فیلم و سریال رو دوست داشتم. اینطوری می‌تونستم از دنیای واقعی دور بشم و علاقه‌هامو دنبال کنم.
با این اوصاف همیشه سعی می‌‌کردم و می‌کنم که قدم در راه علاقه‌هام بردارم.

دیدگاهتان را بنویسید