ایلان ماسک کیست؟ (بیوگرافی ایلان ماسک)

ایلان ماسک کیست

احتمالا، کم و بیش نام ایلان ماسک در جاهای مختلف فضای مجازی یا حتی دنیای واقعی به گوشتان خورده است. نابغه‌ای که به کارهای عجیب غریب و اکثراً هوشمندانه‌ی خود معروف است. مردی که سفینه‌ها و فضاپیمای خود را به بیرون از زمین می‌فرستد، خبر پخش اینترنتی جهانی را می‌دهد، در بازار رمزارزها تاخت و تاز می‌کند، توییت‌های متفاوتی می‌گذارد و مهم‌تر از همه نابغه‌ی پشت ماشین‌های پرطرفدارِ الکتریکی یعنی تسلاست. ایلان ماسک، در میان ثروتمندان جهان رتبه‌ی هفتم را داراست و جزو تاثیرگذارترین چهره‌ها در حوزه‌ی فناوری نیز می‌باشد و بنیان‌گذار شرکت‌های زیادی بوده است.البته که این تاثیرگذاری او تنها به حوزه‌های تکنولوژی ختم نمی‌شود. شخصیت متفاوت و جالب او باعث شده‌ست که در همه‌ی زمینه‌ها، حتی میم‌ها و جو‌ک‌های تصویری نیز حضور داشته باشد. با اون یا این همراه باشید تا نگاهی به ایلان ماسک و زندگی او بی‌اندازیم.

اوایل زندگی و خانواده‌ی ایلان ماسک

ایلان ماسک (Elon Musk) در 28 جوئن سال 1971 در پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی بدنیا آمد. ایلان، از همان کودکی‌اش رویاپردازی‌های بزرگی می‌کرد و راجع ایده‌های مختلف تصاویر ذهنی‌ای را در خود پرورش می‌داد. هنگام طلاق پدر و مادر ایلان، او فقط ده ساله بود و در همان سن علاقه‌ی عجیبی به کامپیوترها پیدا کرد و در همان موقع نسبت به برنامه‌نویسی گرایش پیدا کرد و توانست آن‌را یاد بگیرد. در دوازده‌ سالگی‌، ایلان اولین بازی‌ای که خودش ساخته بود و Blaster نام داشت را ساخت و توانست آن‌را بفروشد که موفقیت بزرگی برای یک پسرک 12 ساله به حساب می‌آمد. در دوران دبیرستان و راهنمایی، ایلان ماسک یک پسرک فعال، درونگرا و کتاب‌خوان بود و بیشتر به همین دلایل از طرف دیگر هم‌‌سن‌های داخل مدرسه‌اش قلدری می‌شد که باعث شد در همین سن برای دفاع شخصی، کشتی و کاراته را نیز یاد بگیرد.

ایلان ماسک و مادرش مایا ماسک.

مایا ماسک، مادر ایلان ماسک یک مدل کانادایی‌ست و در دوران کودکی ایلان، همزمان پنج شغل داشت تا بتواند نیازهای خانواده‌ش را تامین کند. ارل ماسک، پدر ایلان نیز یک مهندس آفریقایی بود که وضعیت مالی خوبی داشت. ایلان، بیشتر دوران کودکی خود را همراه با برادرش کیمبال و خواهرش توسکا گذراند. پدر و مادر آن‌ها، در سن ده سالگی ایلان از یکدیگر طلاق گرفتند. ماسک با پدر خود رابطه‌ی خوبی ندارد. وین تنفر و بیگانگی او با پدرش به دورانی کودکی‌اش، هنگامی که به مدت دو سال با پدرش زندگی می‌کرد برمیگردد. او از پدرش به عنوان بدترین آدم زندگی‌اش یاد می‌کند و هنوز از تصمیم دوران کودکی‌اش پشیمان است.

شغل، تحصیلات، شرکت‌های ایلان ماسک

ایلان در هفده سالگی، در سال 1989، به کانادا رفت تا در دانشگاه آن‌جا درس بخواند و از خدمت اجباری دولت آفریقا نیز دور بماند. ماسک در همان سال، شهروندی کانادا را گرفت. چراکه فکر می‌کرد  گرفتن اقامت و شهروندی آمریکا از طریق این مسیر برایش آسان‌تر خواهد بود.

در سال 1992، ماسک کانادا را ترک کرد تا اقتصاد و فیزیک را در دانشگاه پنسیلوانیا بخواند. او لیسانس اقتصاد را از همان دانشگاه دریافت کرد و برای گرفتن لیسانس دوم‌اش، یعنی فیزیک نیز همانجا ماند. بعد از ترک پنسیلوانیا، مقصد بعدی ماسک، دانشگاه استنفورد کالیفرنیا بود تا دکترای فیزیک انرژی خود را نیز از آنجا دریافت کند. اما این هدف او، دقیقا با همه‌گیریِ اینترنت مصادف شد و تنها دو روز بعد از شرکت در دانشگاه، آن‌را کنار گذاشت و اقدام به تاسیس اولین شرکت خود، یعنی Zip2 کرد. بعد از موفقیت بزرگ شرکت اولش یعنی Zip2، ایلان از سرمایه‌ی بدست آمده از آن برای تاسیس شرکت دیگری اقدام کرد و  PayPal را راه انداخت و در اکتبر 2002، کمپانی ebay، شرکت paypal را خرید که باعث شد ایلان ثروتمند شود.

ایلان ماسک مدیر عامل تسلا موتورز است.

ماسک در همان سال 2002، شهروندی آمریکا را نیز دریافت نمود. در اواخر سال 2002، ایلان شرکت SpaceX را با هدف  ساخت فضاپیما و سفرهای علمیِ فضایی بنیان گذاشت که این شرکت بعدا در سال 2008 از طرف ناسا تحسین شد و با آن‌ها همکاری کرد. شرکت SpaceX موفقیت‌های زیادی در زمینه‌های علمی-فضایی برای خود کسب کرد و توانست در گذر سال‌ها اسم و رسمی را برای خود کسب کند. همچنین ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیر عامل و طراح محصولات شرکت تسلا موتورز نیز می‌باشد که در سال 2003 تاسیس شد و هدف آن ساخت ماشین‌های به‌صرفه‌ی الکتریکی بود که توانست شهرت زیادی در سرتاسر جهان کسب کند و به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های ماشین‌های الکتریکی تبدیل شد.

شخصیت ایلان ماسک در زندگی واقعی

ایلان ماسک، در زمینه‌های مختلفی از تکنولوژی پیشرفته همچون هایپر لوپ و هوش مصنوعی، فعالیت‌های مهم و پیشرفته‌ای را انجام می‌دهد. او یکی از ثروتمندترین آدم‌های جهان است و محبوبیت زیادی نیز در عرصه‌های مختلف دارد که در سطح اینترنت نیز طرفداران زیادی را کسب کرده است. او چندتا آهنگ نیز در سبک رپ و EDM نیز خوانده است. حتی چندین بار در فیلم‌های مختلف مثل Iron Man 2، Why Him، Men in Black: International، و چندین سریال دیگر مثل Rick and Morty، The Big Bang Theory، The Simpsons، South Park نیز ظاهر شده است و چند مستند نیز دارد.

ایلان ماسک در چند فیلم حضور داشته است!

توییت‌های متفاوت، امروزی و گاهی بامزه‌ی او، باعث شده‌ست که جوانان نیز او را الگوی خود بدانند و متوجه بشوند که او مثل دیگر میلیاردها و ثروتمندان نیست. ایلان ماسک بسیار طرفدار انیمه، سریال و فیلم است و وقت خود را صرف تماشای آن‌ها و یا کتاب خواندن نیز می‌کند. اما کارهای عجیب غریب او تمامی ندارد. یکی دیگر از کارهای عجیب غریب او نام‌گذاری متفاوت او برای فرزند آخرش از همسر موزیسین کانادایی‌ وی است که اسمِ “X AE A-XII” را برای او انتخاب کرده بود. یکی دیگر از کارهای بلندپروازانه‌ی او ساخت اینترنت جهانی‌ از طریق یک فضاپیماست که تا به الان کارهای زیاد و هزینه‌ی هنگفتی برای آن کرده است و تقریبا توانسته آن را کامل هم سازد. با همه‌ی این احوالات اما، او هنوز هم کمک‌ها زیادی به مردم می‌کند و همیشه در حال کمک‌رسانی و اهدای بخشی از سرمایه‌ش به خیریه‌ها و سازمان‌های کمک‌رسانی جهانی است.

دوج کوین و دنیای رمزارزها

با جا افتادن رمز‌ارزها بین مردم، دیگر جای تعجب نیست که ایلان ماسک نیز وارد این دنیا بشود. ایلان ماسک همیشه از خریداران و فروشندگان بیت‌کوین، یعنی بزرگترین رمزارز جهان بوده است. حتی تا چندی پیش برای خرید ماشین‌های تسلا می‌توانستید با بیت‌کوین هزینه‌ی آن را پرداخت کنید. اما اخیرا ماسک بدلیل مصرف بالای انرژی این رمزارز، این گزینه را از سایت‌های خرید ماشین‌های تسلا حذف کرده و دلیل آن را آسیب به محیط زیست بدلیل مصرف زیاد انرژی در استخراج بیت کوین دانست. در هر صورت ایلان ماسک در دنیای رمزارز هم بی‌تاثیر نیست و حتی توییت کردن این خبر جدید، یعنی حذف بیت‌کوین از روش‌های پرداخت خرید، باعث شد که قیمت بیت‌کوین چندهزار دلار افت کند. اما ایلان ماسک، بطور مخصوصی حامی یک رمزارز دیگر به نام دوج‌کوین است.

ایلان ماسک، پدرخوانده‌ی دوج کوین!

یک رمزارز شوخی‌مانند که با حمایت ایلان ماسک در توییتر خود رنگ و بوی رسمی گرفت و قیمت‌ش افزایش یافت. ایلان حتی اخیرا اعلام کرده بود که با تیم فنی دوج‌کوین در حال همکاری‌ است تا بتواند آن را بهبود ببخشد. رمزارزِ دوج‌کوین که الان چیزی حدود 0.5 سنت قیمت دارد، رمزارزِ محبوب ایلان ماسک است و بسیاری او را پدرخوانده‌ی دوج‌کوین نیز می‌دانند. ایلان ماسک معتقد است که این رمزارز که به شوخی ساخته شده، روزی قرار است واقعا تبدیل واحدی رایج شود. بطوریکه حتی هم‌اکنون نیز چندین سایت، دوج‌کوین را بعنوان روش پرداخت قبول می‌کنند. ظاهرا ایلان ماسک، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای دوج‌کوین دارد.

درنهایت

ایلان ماسک کارآفرین موفق و ثروتمندی‌ست که در حوزه‌ی تکنولوژی اقدام بزرگی را برداشته‌ است. نابغه‌ای که الگوی بسیار از جوانان امروزی شده و طرفداران زیادی را دارد. در سطح اینترنت، او فقط یک میلیاردر نیست. یک میلیارد خفن با شخصیتی کاریزماتیک است. ایلان ماسک، رویاهای بزرگ زیادی را دارد. نوآوری‌های او در زمینه‌ی تکنولوژی قطعا خاص و بلندپروازانه‌ خواهند بود.

درباره امید کوچکی

از وقتی که یادم میاد با کلمات درگیر بودم و نوشتن را دوست داشتم. همیشه تکنولوژی و فیلم و سریال رو دوست داشتم. اینطوری می‌تونستم از دنیای واقعی دور بشم و علاقه‌هامو دنبال کنم.
با این اوصاف همیشه سعی می‌‌کردم و می‌کنم که قدم در راه علاقه‌هام بردارم.

دیدگاهتان را بنویسید