9 پادکست فارسی که باید گوش کنیم!

بهترین پادکست های فارسی

پادکست‌ها همان رادیو‌های آفلاین هستند که می‌توانند اطلاعات خوبی را در زمینه اخبار، موسیقی، روانشناسی، داستان واقعی یا تجربیات یک فرد در سفر و … را در اختیار ما قرار دهند. پادکست در واقع از دو کلمه‌ی آی‌پاد و برادکستینگ گرفته شده است. آی‌پاد دستگاهی است که توسط شرکت اپل در سال 2001 ساخته شد که می‌توانست فایل‌های صوتی را پخش کند و برادکستینگ هم واژه‌ای با معنی پخش و انتشار است. حال که با نام پادکست آشنا شدیم بیایید بهترین پادکست های فارسی که باید بشنویم را بشناسیم. با اون یا این همراه باشید.

پادکست چنل بی

پادکست چنل بی توسط علی بندری در تابستان سال 1394 با روایت یک داستان واقعی منتشر شد. در ابتدا ناملیک به کمک علی بندری شتافت اما این پادکست رادیویی در حال حاضر به صورت مستقل تولید و منتشر می‌شود. صدایی که در پادکست‌های چنل بی می‌شنویم صدای خود علی بندری است.

او در این سال‌ها هر بار یک داستان واقعی که در رسانه‌های معتبر انگلیسی زبان منتشر شده است را برای ما تعریف می‌کند. تیم تولید محتوا علی بندری در حال حاضر 8 نفر است و می‌توان گفت بهترین پادکست فارسی زبان حال حاضر است.

بهترین پادکست های فارسی داستان واقعی
کافیست یک‌بار به سایتشان بروید و محو صدای علی بندری شوید

علی بندری برای ساخت قسمت‌های پادکست چنل بی لحنی ترکیبی از روزنامه نگاری و گزارش‌نویسی دارد که به صورت داستانی تمام قصه را تعریف می‌کند. از معروف‌ترین قسمت‌های چنل بی می‌توان به پادکست سریالی سیلک رود، پادکست سریالی لوسی، مسترمایند، آرون شوارتز پسر اینترنت، آنگلا مرکل و … نام برد که هر کدام شنیدنی است.

بهترین پادکست های فارسی بی پلاس

پادکست بی پلاس هم توسط علی بندری و تیمش ساخته و منتشر شده است. این تیم با قدرت از علی بندری، امید صدیق‌فر، فاطمه‌ فخاریان، نزهت بندری، مهران بوالحسنی، بهجت بندری، عباس سیدین، عیسی صحابه، گیتی عاصمی، آمنه محمدی، پیمان عرب‌زاده و بشیر جاویدنیا تشکیل شده است.

این پادکست از پادکست چنل بی گرفته شده است و این دو پادکست در کنار هم برای مخاطب جذابیت‌های زیادی دارد. در بی پلاس علی بندری هر قسمت یک کتاب جدید را معرفی می‌کند و خلاصه‌ای از آن را تعریف می‌کند.

بهترین پادکست های فارسی علی بندری
علی بندری مغز متفکر پادکست چنل بی و بی پلاس است | عکس: کلاب هاوس

در این پادکست که از بهترین پادکست های فارسی نیز است، علی بندری از ایده شکل‌گیری کتاب‌ها، ذهن نویسندگان، ماجراهای واقعی پشت داستان کتاب و تاریخچه مختصری درباره آن‌ها نیز می‌گوید. فصل چهارم این پادکست از اردیبهشت 1400 شروع شده است. اگر به دنبال کتاب‌هایی با سلیقه خود می‌گردید حتما این پادکست را گوش کنید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین میکروفون برای پادکست

پادکست فردوسی خوانی

پادکست فردوسی خوانی با صدای دلنشین امیر خادم که شاهنامه فردوسی را می‌خواند و سعی می‌کند تا کلمه‌های سنگین و دشوار آن را به سادگی توضیح دهد. امیر خادم آن سنگینی داستان‌های شاهنامه را برای شنوندگان قابل درک و هیجان انگیز می‌کند. امیر خادم شاهنامه را به گونه‌ای می‌خواند که دیگر شاهنامه آن غولی نیست که همیشه برای خود ساخته‌ایم و ازش فراری بوده‌ایم.

بهترین پادکست های فارسی فردوسی خوانی
شعار پادکست: پادکست برای دوست‌داران مبتدی شاهنامه

او با مکث‌هایی که بعد از خواندن هر بیت دارد و توضیحات کوتاهی که می‌دهد، همراه با حذف بیت‌هایی که شاید ما را از قصه دور کند شاهنامه را شیرین‌تر از چیزی که هست ارائه می‌دهد. اگر علاقه مند به شاهنامه هستید و به دنبال لذت بردن از این کتاب فاخر هستید این پادکست رو از دست ندهید.

رادیو دیو

رادیو دیو از بهترین پادکست های فارسی در زمینه فرهنگ و هنر و موسیقی است. هر قسمت از رادیو دیو ما را به دنیای موسیقی با ادبیات خاص می‌برد که شبیه سفری خیالی است. پرداختن و صحبت کردن به موسیقی ایرانی و موسیقی‌های معروف و ماندگار دنیا نکته‌ی مثبت این پادکست است.

هر قسمت از رادیو دیو با پرداختن به فرهنگ یا موضوعی خاص، مخاطب را تشویق می‌کند تا به دنیای موسیقی و ادبیات و سینما و… سرک بکشد و لحظاتی را در آن زندگی کند و لذت ببرد.

بهترین پادکست های فارسی رادیو دیو
رادیو دیو شما را به رویا می‌برد | عکس: یوتیوب رادیو دیو

رادیو دیو گنجینه‌ای از موسیقی‌های مختلف از جمله کردی، انگلیسی، فارسی و … است که در پایان هر قسمت با نام آن اثر و خالق آن آشنا می‌شویم. شنیدن هر کدام از این قسمت‌ها می‌تواند روح شنونده را درگیر جذابیت‌های خود کند تا جایی که او را از دنیای واقعی دور می‌کند. اگر عاشق موسیقی و هنر و ادبیات هستید، شنیدن رادیو دیو می‌تواند برایتان بسیار جذاب باشد، پس از دستش ندهید.

بهترین پادکست های فارسی چهرازی

رادیو چهرازی نگاه شما را به سیاست و جامعه امروز باز می‌کند. بیشتر قسمت‌های آن درباره موضوعات سیاسی و اجتماعی ایران است و حال و هوای فلسفی دارد. یکی از خاص‌ترین پادکست‌های امروزی به شمار می‌آید که بعد از گذشت 6 سال هنوز نمی‌دانیم که چه کسی آن را تولید می‌کند.

بهترین پادکست های فارسی چهرازی
رادیو چهرازی از بهترین پادکست های فارسی | عکس: SoundCloud

رادیو چهرازی در ابتدا برای عده‌ای خاص ساخته شده بود که به مرور زمان دیده شد و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد. رادیو چهرازی داستان‌های تلخ و شیرین سیاسی با بیانی فلسفی دارد. باشنیدن این پادکست تجربه کسب خواهید کرد و دید خود را به زندگی تغییر می‌دهید تا زندگی بهتری را پیش رو داشته باشید. اگر به دنبال پادکست قوی و جذابی درباره ترکیب سیاست و فلسفه و جامعه هستید، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان چهرازی را از دست ندهید.

پادکست ساگا

پادکست ساگا از سال 1398 شروع به کار کرده است و توانسته یادآور دوران لذت بخش کودکی با داستان‌ها و قصه‌هایی که از رادیو و تلویزیون و یا از زبان بزرگترها می‌شنیدیم باشد. ساگا داستان‌های قدیمی و نو را به زبان ساده و رنگ و بویی تازه برای شنوندگان بیان می‌کند و طعم شیرین کودکی‌ها را به همراه دارد.

بهترین پادکست های فارسی ساگا
ساگا شما را به قلب تاریخ می‌برد | عکس: کاور قسمت 5 ساگا

صدای آقای حسین رضوی با بیانی زیبا و جذاب و لحنی صمیمی جذابیت این پادکست را بالا برده و مخاطبان زیادی را جذب کرده است. ساگا پادکستی است که شما را با خود، به دنیای افسانه‌ها و داستان‌های اساطیری و تاریخی می‌برد. گاهی به کره و مصر باستان سفر می‌کنید و گاهی به و بین‌النحرین و یونان و…

داستان‌ها می‌تواند برای شما تازگی و جذابیتی خاص داشته باشد و ممکن است قبلا آن‌ها را شنیده باشید، اما از تکرار آن سر ذوق خواهید آمد و خاطرات شیرینی را برای شما به ارمغان آورد. برای شنیدن این داستان‌ها ساگا را همراهی کنید.

رادیو قرمز

مهدی شهیدی، نویسنده و صداپیشه‌ای جوان و خلاق است که پادکست رادیو قرمز را خلق کرده است. رادیو قرمز شامل شخصیت‌هایی از جمله عموقرمزی، نیم قرمزی، رب قرمزی و بابا قرمزی که برای تک تک آن‌ها با صداهای مختلف و زیر و بم صداسازی ‌شده است.

بهترین پادکست های فارسی رادیو قرمز
رادیو قرمز اجتماعی است

رادیو قرمز موضوعات داغی را با نزدیک شدن به خطوط قرمز مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، فضای مجازی (منفی و مثبت)، شاخ‌های مجازی، محدودیت‌های تلویزیون برای فعالیت‌ها مجریان و برنامه‌ها ، نقش آفرینی ریا کارانه در گرفتن پست و مقام و سوء استفاده بعضی نمایندگان مجلس و سوار شدن بر موج ریا و اخبار تلخ بیان می‌کند.

پادکست آلبوم

پادکست آلبوم از بهترین پادکست های فارسی موسیقی و آهنگ‌های فارسی است. آلبوم سعی می‌کند تا آلبوم‌های موسیقی را به مخاطبان خود معرفی کند و به این نکته که هر موسیقی دارای داستان و هویتی است، می‌پردازد.

این پادکست باعث می‌شود تا وقتی به آهنگی گوش می‌دهید، حس و حال خواننده مثل یک فیلم سریع، از جلوی چشمانتان بگذرد و شما را به حال و هوای احساسات خواننده نزدیک کند. درک بهتر از معنی و دلیل و اجرای یک موسیقی می‌تواند شنیدن موسیقی را برایتان جذاب‌تر کند و شما با حس بهتر با آهنگ همراه شوید و لذت ببرید.

بهترین پادکست های فارسی آلبوم
آلبوم شما را به دنیای موسیقی می‌برد

در آلبوم می‌توانید آهنگ‌های جدید خواننده‌های معروف یا حتی خوانندگانی که تازه شروع به کار کردند و همچنین با سبک‌های موسیقی ایرانی و خارجی آشنا شوید. پادکست آلبوم می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شمایی که به موسیقی علاقه دارید و دوست دارید غرق شنیدن آهنگ شوید، باشد.

بهترین پادکست های فارسی رادیو دال

رادیو دال در قسمت‌های مختلف با افراد متفاوت در مکان‌های مختلف صحبت می‌کند. آرش که مجری این رادیو مجازی است، سعی می‌کند تا با افرادی در سراسر جهان درباره اینکه چگونه زندگی می‌کنند و چگونه وقت خود را می‌گذرانند و چه هدفی را دنبال می‌کنند، صحبت کند و داستان آ‌ن‌ها که جذابیت خاصی دارند را بیان کند.

بهترین پادکست های فارسی رادیو دال
رادیو دال شما را با پستی و بلندی‌های مهاجرت آشنا می‌کند

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قصد مهاجرت یا تحصیل و زندگی در کشور دیگری را دارید، رادیو دال می‌تواند به شما اطلاعات خوبی بدهد، چون شما با شنیدن تجربیات دیگران و زندگی و کار آ‌ن‌ها در آن کشور بیشتر آشنا می‌شوید و در نهایت با دانسته‌های کامل‌تری تصمیم خود را برای مهاجرت خواهید گرفت.

کلام آخر

پادکست‌ها می‌توانند ما را از دنیای اطراف با خبر کنند و اطلاعات خوبی را در اختیار ما بگذارند. شنیدن بهترین پادکست های فارسی زبان که چند سالی‌ست باب شده است، می‌تواند بر دانسته‌های ما بیافزاید. پادکست فارسی رشد بسیار خوبی داشته است و کیفیت بهترین پادکست های فارسی بسیار بهتر شدند، به صورتی که با قسمت‌های اول آن‌ها قابل مقایسه نیست، پس هر چه زودتر یکی از پادکست‌های این لیست را گوش کنید.

درباره تیم محتوا اون یا این

تیم محتوا اون یا این جمعی از تولیدکنندگان محتوا حرفه‌ای هستند که امیدواریم از نوشته‌های آن‌ها نهایت استفاده و لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید