5 میکروفون مخصوص ضبط پادکست

میکروفون مخصوص ضبط پادکست

این روزها تولید محتوای ویدیویی و یا صوتی (پادکست)، از هیجان‌انگیزترین شغل‌های جانبی است که با انتخاب مسیر درست می‌تواند پول‌ساز باشد. اما شاید پلتفرم‌های شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام که بیشتر مناسب محتوای ویدیویی هستند، شما را گول بزند و گمان کنید که دیگر هیچ کس به پادکست یا محتوای صوتی علاقه‌ای ندارد. اما داستان کاملاً برعکس است. شاید بیشتر مردم روزی دو سه ساعت در اینستاگرام بچرخند، اما هیچ وقت دوست ندارند برای دیدن محتوا در صفحات اینستاگرام پول پرداخت کنند. در صورتی که افراد بسیاری حاضرند برای شنیدن یک رمان صوتی خوب یا محتوای آموزشی ارزشمند هزینه کنند. این یعنی آغاز رقابت واقعی پادکست‌ها با محتواهای ویدیویی. همان طور که در جمله اول گفتم، نکته مهم این است که شما مسیر درست را پیش بگیرید. اگرچه انتخاب مسیر درست شاید فقط 50 درصد ماجر باشد. 50 درصد دیگر انتخاب تجهیزات درست است. اگر می‌خواهید وارد دنیای تولید پادکست یا حتی محتواهای ویدیویی بشوید، اصلی‌ترین وسیله‌ای که به آن نیاز دارید، میکروفون است. در این پست از این‌ یا اون، 5 میکروفون مخصوص ضبط پادکست را به شما معرفی کنیم.

میکروفون ضبط پادکست blue yeti برای حرفه‌ای‌ها

اگر بگویم که با میکروفون Blue Yeti استودیو را به خانه می‌برید، گزافه نیست. این میکروفون به لطف تکنولوژی سه کپسوله صدایی کاملاً شفاف و باکیفیت را به شما هدیه می‌دهد. به علاوه، Blue Yeti دارای چهار الگوی قطبی متفاوت است که انعطاف‌پذیری بسیار بالایی در هنگام ضبط فراهم می‌کند. نکته بسیار کاربردی این میکروفون، حمل و استفاده فوق سریع و آسان آن در میان میکروفون‌های شبه کاندنسر است. بدین ترتیب که دیگر نیاز نیست برای ضبط صدای باکیفیت حتماً یک کابل یا اتصال XLR را با خود این ور و آن ور بکشید. چون میکروفن بلو یتی به سادگی با کابل USB به لپ‌تاپ وصل و کالیبره می‌شود. همچنین برخلاف بسیاری از میکروفون‌های حرفه‌ایی دیگر، میکروفون Blue Yeti نیازی به نصب درایور مخصوص ندارد. در واقع این میکروفون از سیستم Plug & Play بهره می‌برد.

میکروفون مخصوص ضبط پادکست بلویتی
بلویتی از بهترین میکروفون های ضبط پادکست است

از لحاظ طراحی فیزیکی نیز باید به وزن مناسب آن اشاره کرد که نه خیلی سنگین است و نه خیلی سبک که با یک تکان ساده چپ شود و تمرکزتان را وسط کار به هم بزند. از طرف دیگر هم نیاز به چرخاندن سری میکروفون به سمت دهان نیست چون این نوع میکروفون از پهلو صدا را به خوبی ضبط می‌کند. پس اگر می‌خواهید حرفه‌ای و در عین حال آسان پادکست تولید کنید، و از طرفی هم نمی‌خواهید برای خرید یک میکروفون حرفه ای کلیه‌ی خود را بفروشید، به خرید میکروفون Blue Yeti فکر کنید.

پیشنهاد مطالعه: 9 پادکست فارسی که باید گوش کنیم!


میکروفون BOYA BY-PM700 برای پادکست های گروهی

اگر قبلاً درباره ضبط ویدیو و تجهیزات مورد نیازش تحقیق کرده باشید، حتماً میکروفون یقه ای BOYA BY-M1 را که پایین‌تر درباره‌اش می‌گوییم، می‌شناسید. برند بویا یکی از محبوب‌ترین سازنده‌های میکروفون‌های اقتصادی و در عین حال باکیفیت بین تولیدکنندگان محتوا و پادکست است. میکروفون BOYA BY-PM700 که دارای چندین الگوی قطبی ضبط است، برای افرادی مناسب است که می‌خواهند به صورتی گروهی پادکست تولید کنند. به نوعی می‌توان میکروفون بویا BOYA BY-PM700 را میکروفون استودیو خانگی دانست. مثلاً اگر می‌خواهید رمان صوتی تولید کنید، استریم کنید و یا حتی روی یک انیمیشن چند کاراکتری صداگذاری کنید، این میکروفن مناسب شماست.

میکروفون مخصوص ضبط پادکست بویا
بویا به راحتی جا به جا می‌شود.

یکی از مزیت‌های این میکروفون، مانند میکروفن قبلی، سادگی استفاده از آن است. با این که میکروفون BOYA BY-PM700 جزو میکروفون‌های کندانسوری محسوب می‌شود اما با کابل USB به لپ‌تاپ وصل می‌شود. این میکروفون با انواع سیستم عامل نیز سازگاری دارد. از ویژگی‌های مهم میکروفن بویا BY-PM700 می‌توان به رزولوشن ۱۶ بیتی و ۴۸ کیلوهرتزی صدا اشاره کرد. از لحاظ طراحی فیزیکی نیز باید گفت که طراحی فلزی این میکروفون به شما اجازه می‌دهد تا برای مدت طولانی از خراب شدن در اثر ضربه نگرانی نداشته باشید.


میکروفون پادکست Audio-Technica AT2020USB

برند آدیو تکنیکا هم از پیشروهای صنعت صوت است. میکروفن USB این شرکت یعنی میکروفن AT2020 یکی از بهترین گزینه ها برای تولیدکنندگان حرفه ای پادکست است. این میکروفون را می‌توان رقیب جدی میکروفن Blue Yeti دانست. اما توجه داشته باشید که الگوی قطبی یک‌جهته این میکروفن باعث شده این میکروفون بیشتر مناسب پادکست‌های تک نفره باشد. اما از جهت داشتن هدفون برای نظارت لحظه‌ای صدای ضبط شده و دکمه های تنظیم صدا، یک میکروفن استودیو خانگی تمام عیار به حساب می‌آید.

میکروفون مخصوص ضبط پادکست آدیو تکنیکال
آدیو تکنیکا پیشرو صنعت صوت است

فقط هنگام خرید میکروفن آدیو تکنیکا دقت کنید که مدلی را که نیاز دارید انتخاب می‌کنید چون این نوع میکروفن هم با کابل XLR و هم با کابل USB در بازار موجود است. یکی از ویژگی‌های خوب طراحی این میکروفون، سه‌پایه مستحکم آن است که پایداری بیشتری به این میکروفن می بخشد.


میکروفون مخصوص ضبط پادکست Trust GXT 232

می رسیم به دنیای داغ گیمینگ و استریمینگ. دوباره باید به لزوم کیفیت صدا اشاره کنیم. چون هنگامی که مخاطب، محتوای شما را نگاه می‌کند، می‌خواهد دنیای شما را احساس کند. و احتمال 90 درصد هم با استفاده از هدست استریم شما را تماشا می‌کند. (اصلاً دنیای گیم بدون هدست مثل Call of Duty بدون Battle Royal است.) پس در استریمینگ کیفیت صدا خیلی مهم است. اما اگر استریمر تازه‌کار هستید و به دنبال میکروفن برای استریمینگ می‌گردید، بهتر است از محصولات اقتصادی‌تر استفاده کنید.

میکروفون مخصوص ضبط پادکست
میکروفون مخصوص ضبط پادکست Trust GXT 232

میکروفن Trust GXT 232 که حتی اسمش شبیه بازی‌های کامپیوتری می‌ماند، یکی از اقتصادی‌ترین میکروفن های برند تراست است. یکی از ویژگی‌هایی که شاید به آن توجه نکرده باشید، استحکام میکروفون روی میز است. وقتی که بازی می‌کنید و هیجانی می‌شوید، اگر مثل من باشید که دسته را پرت می‌کنید و اگر مثل یکی از دوستانم باشید یک لگد نثار میز می‌کنید. میکروفن GXT 232 دارای سه پایه ضدشوک است که احتمال افتادن میکروفن و به هم ریختن ستاپ‌تان را کم می‌کند. البته این گزینه شاید کیفیت صدای کندانسورهای استودیویی را در اختیار شما نگذارد اما یقیناً بهتر از میکروفن داخلی لپ تاپ است.


میکروفون BOYA BY-M1 بهترین میکروفون یقه ای

اگر صرفاً میکروفون را برای پادکست نمی‌خواهید و نیم‌نگاهی هم به محتواهای ویدیویی که خودتان در قاب هستید، دارید، شاید یک میکروفن یقه ای خوب بهتر از میکروفون‌های ثابت رومیزی باشد. این میکروفون که شاید با اختلاف محبوب‌ترین میکروفون یقه ای در میان کاربران ایرانی است، با جک 3.5 میلی متری به گوشی و لپ تاپ وصل می‌شود. البته قدرت و کیفیت ضبط میکروفون یقه ای بویا M1 به هیچ وجه قابل مقایسه با یک میکروفون استودیویی کندانسوری نیست. ولی ارزشش نسبت به قیمتش بسیار بالاست.

میکروفون مخصوص ضبط پادکست
میکروفون مخصوص ضبط پادکست بویا به صورت یقه ای

این میکروفون که کابل بلند شش متری‌اش یکی از مهم ترین مزیت‌هایش است، الگوی قطبی همه‌جهته دارد و صدا را از همه طرف به یک اندازه دریافت می‌کند. یکی از مزیت‌های دیگر این میکروفون قابلیت اتصال به دوربین‌های DSLR و GoPro است. توجه داشته باشید، که این میکرون هنگام ضبط با دستگاه‌هایی غیر از لپ تاپ و گوشی، از باطری خود تغذیه می‌کند. همچنین مواظب کلاهبردارها هم باشید. با توجه به محبوبیت این محصول، تعداد محصولات فیک و تقلبی میکروفن BOYA BY-M1 به شدت افزایش پیدا کرده است. البته از روش هایی مانند سرچ شماره سریال، و مشخصات ظاهری محصول می‌توانید تقلبی یا اصل بودن آن را تشخیص دهید. اما اگر قصد خرید آنلاین میکروفن BOYA BY-M1 را دارید، بهتر است از فروشگاه های اینترنتی معتبر خرید کنید تا حداقل در صورت نیاز به مرجوعی، مشکلی پیش نیاید.


خلاصه این که

اگر می‌خواهید پادکست ضبط کنید، استریم کنید، یا حتی محتواهای ویدیویی تولید کنید، خرید میکروفن مناسب یک ضرورت است. تعداد میکروفن های خوب بسیار زیاد است. در این پست 5 میکروفون مخصوص ضبط پادکست را به شما معرفی کردیم. این 5 میکروفون مخصوص ضبط پادکست شامل محصولاتی با کاربری آسان، حرفه‌ای و پیشرفته و میکروفون های اقتصادی بودند. البته که تمام بازار به این 5 محصول ختم نمی شود. پس بروید و حسابی تحقیق کنید. اما قبل از هر چیز نیاز و بودجه خود را مرور کنید. همچنین اطلاعات‌تان را درباره ویژگی‌ محصولات و قیمت‌های موجود در بازار افزایش دهید تا یک خرید آگاهانه داشته باشید. اما به عنوان یک راهنمایی کوچک، اگر تازه‌کار هستید بهتر است از میکروفون های ارزان استفاده کنید تا اگر در هر مرحله و به هر علت پشیمان شدید، پول زیادی از دست نداده باشید.

اگر این مطلب را دوست داشتید سری به مطلب هدفون مخصوص بازی اونیکوما بزنید.

درباره محمدرضا موسوی

نوجَوون که بودم می‌نوشتم ولی برای خودم. وقتی دیدم میشه با نوشتن تأثیر گذاشت، شروع کردم به نوشتن توی اینترنت. کلاً کنجکاوم و به تکنولوژی و فیلم علاقه دارم چون احساس می‌کنم دو تا از تأثیرگذارترین‌هان.

دیدگاهتان را بنویسید