هزار خورشید تابان؛ دو دختر در افغانستان طالبان

کتاب هزار خورشید تابان

برخی از کتاب‌ها می‌توانند با بیان داستان شخصیت‌های خود بر روی فرهنگ و اجتماع یک جامعه تاثیرگذار باشند. هزار خورشید تابان از آن دست کتاب‌هایی‌ست که در فرهنگ افغانستان تاثیر گذار بوده است، هر چند با روی کار آمدن طالبان در این کشور این تاثیرات کم‌رنگ شده است. کتاب هزار خورشید تابان از آن دست کتاب‌هایی‌ست که حتما یک بار در زندگی باید آن را بخوانیم پس در ادامه با اون یا این همراه باشید.

معرفی کتاب هزار خورشید تابان

کتاب هزار خورشید تابان به قلم زیبای خالد حسینی نویسنده افغان در سال 2007 به نگارش در آمده است. خالد حسینی بیشتر با کتاب بادبادک باز در بین مخاطبان خود شناخته می‌شود و محبوبیت زیادی در میان ایرانیان دارد. نویسنده در کتاب خود، درباره‌ی سختی و رنجی که از نادیده گرفته شدن زنان و نگاهی که به زن به عنوان یک مصرف کننده دارند، می‌پردازد.

هزار خورشید تابان
این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شده است

همیشه تفکر این است که جنگ برای مردان آزار دهنده و سخت است ولی بار اصلی جنگ‌ها را زنان بر دوش دارند چون آن‌ها به بردگی گرفته می‌شوند. دخترانی که به اجبار زود ازدواج می‌کنند و اجازه تحصیل در کشور را ندارند. کشوری که به لطف اشغال شوروی و طالبان شرایط بدتری را تجربه می‌کند.

هزارخورشید تابان جوایز ارزشمندی را به خود اختصاص داده است، از جمله این جوایز می‌توان به تندیس بهترین کتاب در سال 1386 و جایزه‌ی ملی کتاب انگلستان و… اشاره کرد. همچنین هزار خورشید تابان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز بوده است. هزار خورشید تابان صوتی و چاپی موجود است.

هزار خورشید تابان خلاصه

کتاب هزار خورشید تابان داستانی درباره‌ی واقعیت زنان افغانستانی است در کشوری که روی آرامش به خود ندیده و قربانیان اصلی این جنگ‌ها و طالبان فقط و فقط زنان و کودکان افغان هستند. چرا که آن‌ها حتی از حقوق اولیه خود محروم هستند.

قلم خالد حسینی همیشه به گونه ای بوده است که در روح و جسم خواننده به جریان می افتد و در تغییر نگاه دیگران به کشور افغانستان تاثیرگذار بوده است.

هزار خورشید تابان خلاصه
این کتاب خالد حسینی شاهکار است

کتاب هزار خورشید تابان داستان سرنوشت دو زن به نام‌های لیلا و مریم است. مریم با مادرش در روستا زندگی می‌کند و فرزند نامشروع تاجری افغان است. مریم به خاطر این قضیه از سوی دیگران همیشه نیش و کنایه می‌شنود. رنج و دردی که او در سال‌های کودکی کشیده تمامی ندارد و مجبور می‌شود در پانزده سالگی با پیر مردی عصبی و بد اخلاق به نام رشید ازدواج کند.

قسمتی از متن کتاب را با هم می‌خوانیم:

“حکیم گفت: با وجود عشق زیادی که به این سرزمین دارم، ولی گاهی به ترک کردنش فکر می‌کنم. به کجا بریم؟ هر جا که راحت بشه غم و غصه‌هات رو فراموش کنی. احتمالاً اول پاکستان بعد یکی دو سال صبر می‌کنیم تا مدارک‌مون درست بشه.”

هزار خورشید تابان – خالد حسینی

سوی دیگر داستان زندگی لیلا است که از کودکی با پسری به نام طارق همبازی بود، اما از بد روزگار موشکی با خانه‌ی آن‌ها برخورد می‌کند و او پدر و مادر خود را در این اتفاق ناگوار از دست می‌دهد.

لیلا در پی ماجراهایی خواندنی و زیبا سرنوشتش با مریم گره می‌خورد. آن‌ها با مشکلات مشترکی که دارند برای یکدیگر به دوستانی شبیه می‌شوند که از کودکی با یکدیگر بزرگ شدند و برای کمک به یکدیگر تن به هر کاری می‌دهند.

نقد و بررسی کتاب هزار خورشید تابان

به عقیده منتقدان کتاب هزار خورشید تابان اثری ماندگار است که از خواندن آن و همراه شدن با شخصیت‌های اصلی داستان نمی‌توان گذشت. خالد حسینی با خلاقیتی خاص زندگی شخصیت‌های کتاب را از اوضاع و شرایط نابسامان و سختی که برای زنان دختران افغان اتفاق می‌افتد به روی کاغذ آورده است که خواننده را از کتاب دل زده نمی‌کند، بلکه او را مشتاق‌تر به خواندن کتاب می‌کند.

هزار خورشید تابان ترجمه
این کتاب داستان دو دختر افغان است

این اثر خالد حسینی بغض ها و گریه‌های زنانی است که سال‌های سال در خود پنهان کردند، اما سر خم نیاوردند و ایستادند. این کتاب نسبت به کتاب بادبادک باز بیشتر به جزییات جنگ و عمق رنج مردم پرداخته است که این باعث جذابیت بیشتر کتاب شده است.

نویسنده با سادگی و صمیمیتی می‌نویسد و صحنه‌ها و اتفاقات را برای مخاطب تصویر سازی می‌کند که مخاطب را در کتاب غرق می‌شود.

نگاه کاربران درباره کتاب هزار خورشید تابان

از نگاه کاربران کتاب هزار خورشید تابان مثل دیگر اثر خالد حسینی کتاب بادبادک باز بسیار زیبا و دلنشین است. کتابی پر ازدردها و رنج‌ها، پر از تلخی‌ها اما در عین حال کتابی با شکوه و حیرت انگیز با قلم و خط داستانی فوق العاده جالب و خواندنی می‌باشد.

خواندن این کتاب ما را با فراز و نشیب‌هایی که کشور افغانستان با آن درگیر بوده و سرنوشتی که مردم این کشور مخصوصا کودکان و زنان گرفتار آن می‌شوند به خوبی اشاره می‌کند.

کتاب خالد حسینی هزار خورشید تابان
کتاب دیگر نویسنده را بخوانید

خالد حسینی در کتاب خود دید بسیار جالب و شگفت انگیزی را درباره کشور افغانستان بیان می‌کند که جذابیت خواندن کتاب را در بین مخاطبان خود دو چندان می‌کند. به همین دلیل مخاطبان دوست دارند هزاران خورشید تابان بهترین ترجمه را داشته باشد.

کسانی که کتاب‌های خالد حسینی را خوانده‌اند می‌گویند که قلم‌اش کششی برای آن‌ها ایجاد می‌کند حتی آن‌ها نمی‌توانند برای دقایقی از خواندن آن دست بکشند و علاوه بر پیش بردن قصه اصلی درباره جنگ و شورش و عقایدی که در بین طالبان وجود دارد و مسایل اجتماعی و سیاسی کشور را به تصویر می‌کشد.

کلام آخر

هزار خورشید تابان کتابی است غم انگیز ولی درعین حال جذاب و خواندنی به طوری که هر خواننده‌ای را تحت تاثیر داستان و شخصیت پردازی های خود قرار می‌دهد. این کتاب توانسته نگاه مخاطبان خود را به افغانستان و مردم رنج دیده آن تغییر دهد و این گام مثبتی برای نویسنده کتاب به حساب می‌آید. خواندن این اثر فوق‌العاده رو از دست ندهید.

درباره تیم محتوا اون یا این

تیم محتوا اون یا این جمعی از تولیدکنندگان محتوا حرفه‌ای هستند که امیدواریم از نوشته‌های آن‌ها نهایت استفاده و لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید