اکشن فیگور چیست؟ (تاریخچه اکشن فیگور)

اکشن فیگور دارث ویدر

در کودکی دوست داشتم اسباب بازی‌های شخصیت‌های معروف داخل کارتون‌ها را داشته باشم و با آن‌ها بازی کنم. بعدها که بزرگتر شدم فهمیدم آن‌ها با اسباب بازی فرق دارند و در واقع یک کالای رویایی هستند. بسیاری از گیمرها و گیک‌ها کلکسیونی از اکشن فیگورهای مختلف دارند و همیشه در صف خرید اکشن فیگور هستند. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم اکشن فیگور چیست؟ با اون یا این همراه باشید.

اکشن فیگور از کجا آمد؟

باید برگردیم به ۶۰ الی ۷۰ سال قبل، یعنی سال 1964 که یک اسباب بازی جدید به بازار معرفی شد. این اسباب بازی یک سرباز تکاور بود و اغلب پسران به سمت خریدش می‌رفتند. این اسباب بازی یک سرباز G.I. Joe با قد بلند 11.5 اینچی ساخت شرکت Hasbro بود. اما فقط به چشم یک اسباب بازی جنگنده متحرک آمریکایی نمی‌توان به او نگاه کرد، چون او سرمنشا و اوریجین بازار موفق پسرانه آن زمان بود. در آن زمان تمام کودکان چه پسران و چه دختران از این عروسک متحرک بسیار استقبال کردند، برای همین بسیار زود لقب اسباب بازی پسرانه از روی آن برداشته شد و از این به بعد به آن اکشن فیگوری برای تمام کودکان و بزرگسالان گفتند.

اکشن فیگور بتمن
مدل فیگورهای بتمن بسیار زیاد است و مربوط به فیلم‌های مختلف می‌شود

اکشن فیگور در اصطلاح به معنی پیکره‌ای از شخصیت‌های قابل تصور است که از پلاستیک یا مواد دیگر ساخته شده است و اغلب بر اساس شخصیت‌های یک فیلم، کمیک بوک، بازی ویدیویی یا برنامه تلویزیونی ساخته می‌شود. گاهی قیمت آن‌ها مانند اکشن فیگور جوکر هیث لجر آنقدر بالا می‌رود که فقط کلکسیونرهای حرفه‌ای می‌توانند بخرند. در ادامه موفقیت عروسک سرباز آمریکایی شرکت Hasbro، با سرعت کمپانی‌های معروف به سمت تولید فیگور از شخصیت‌هایشان افتادند و این بازار چهره‌ی جدیدی را به خود دید. درست است مواد اولیه ساختن این محصولات پلاستیک سخت است، اما امروزه از مواد اولیه‌ای چون پولیش، نمد، پارچه و غیره نیز تولید می‌شوند.


دوران طلایی، ورود Mego و Kenner

در سال 1971 شرکت‌ اسباب بازی آمریکایی Mego وارد صنعت فیگورسازی شد. چندی بعد پیکری از یک سرباز داد که تقریبا شبیه اولین اکشن فیگور دنیا بود اما با پیچیدگی‌های کمتر و ارزانتر. به همین دلیل بسیاری از مردم نظرشان به محصولات این شرکت جمع شد. این تازه شروع کار بود. ذهن خلاق مدیران شرکت به ابرقهرمان‌ها جلب شد و خیلی زود توانستند، مجموعه‌ای از اکشن فیگور را با نام World’s Greatest Superheroes روانه بازار کنند شامل ابرقهرمان‌های DC و مارول بود که از فیلم و سریال های ابرقهرمانی ساخته بودند. همین حرکت خلاقانه در بازار خرید اکشن فیگور باعث شد آن‌ها نبض بازار تقاضا را دستشان بگیرند. اکشن فیگور بتمن و جوکر بسیار زود محبوب شد و تقاضای مردم برای خرید بالا رفت. برخی از اکشن فیگورهای اولیه این شرکت را می‌توانید در کلکسیون کلکسیونرهای معروف پیدا کنید که ارزش بسیار بالایی دارند.

اکشن فیگور اسپایدرمن
اسپایدرمن از محبوب‌ترین‌هاست

از دست دادن بازار توسط کمپانی مگو زمانی رخ داد که آن‌ها به فیلم علمی و تخیلی Starwars و فرنچایز بزرگش توجهی نکردند، از این رو، شرکت کوچکی به نام Kenner فرصت بزرگی را پیش روی خود دید تا اکشن فیگور جنگ ستارگان را تولید کند. همین اشتباه از مگو کافی بود تا کنر که تا آن‌موقع بسیار کوچک بود، به سود بالایی برسد. مردم استقبال شدیدی از شرکت Kenner کردند، اما این شرکت بسیار کوچک بود برای همین تولید محصولات در حجم بسیار بالا برایش کمی مشکل بود. در همین حال سال 1983 شرکت Hasbro در اکسپو ژاپن اسباب‌بازی‌های ترانسفورمرز را که شرکت Takara ژاپن تولید می‌کرد، کشف کرد و اینگونه بود فیگورهای ترانسفورمرز نیز به بازار روانه شد.


سوال بزرگ: از جعبه در بیاوریم یا کلکسیون کنیم؟

ممکن است تعجب کنید رسانه‌های مشهور تمایل دارند که کلکسیونرهای اسباب بازی را به عنوان هواداران محتاط نشان دهند که اکشن فیگور خود را از جعبه در نمی‌آورند و هرکسی که آن‌ها را از جعبه در بیاورد مورد تمسخر قرار می‌دهند. در واقع، احتمالاً تعداد بسیاری از کلکسیونرها هستند که جعبه‌ها را باز می کنند و اسباب بازی‌ها را به نمایش می‌گذارند و با آن‌ها بازی می‌کنند و سپس دوباره به جعبه باز می‌گردانند.

اکشن فیگور جوکر
محصولات جوکر به خوبی فروش می‌روند

اگر جعبه اکشن فیگورها را چک کنید، قطعا جای خراش باز کردن را خواهید دید، اما همه می‌دانند که اگر جعبه را باز کنند در بازار فروش کلکسیونی قیمتش کاهش پیدا می‌کند. برخی از افراد برای سرمایه گذاری اکشن فیگور را کلکسیون می‌کنند، در حالی که برخی فقط برای لذت بردن از آن‌ها این محصولات را می‌خرند و با آن‌ها به قول معروف حال می‌کنند. به احتمال در دوستان و آشنایان افرادی را دیدید که اکشن فیگور شخصیت‌های مارول از جمله اسپایدرمن، آیرون‌من، کاپیتان آمریکا و … را دارند. خرید فیگور دیگر محدود به کودکان نمی‌شود و بزرگسالانی چون محراب قاسم‌خانی نیز اکشن فیگور می‌خرند و کلکسیون می‌کنند. اگر بخواهید یک اکشن فیگور بخرید کدام شخصیت را می‌خرید؟ در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

اگر از این مطلب خوشتان آمده، حتما به مطلب کاسپلی چیست هم سر بزنید.

درباره امیرحسین سربیشه

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند.

دیدگاهتان را بنویسید