10 رمان نویسندگان معروف ایرانی (معاصر و مدرن)

رمان نویسندگان معروف ایرانی

برخی از کتاب‌ها نوشته شدند تا در تاریخ ادبیات جهان ماندگار شوند. این کتاب‌ها نسل به نسل توسط افراد مختل، پیر یا جوان خوانده می‌شوند و در پایان همه آن‌ها را تحسین می‌کنند. در این مطلب 10 رمان نویسندگان معروف ایرانی را نام می‌بریم که در تاریخ ادبیات ایران ماندگار شدند و حتی نویسندگان این کتاب‌ها توانایی برنده شدن نوبل ادبیات را داشتند. با اون یا این همراه شوید تا 10 رمان نویسندگان معروف ایرانی را معرفی و بررسی کنیم.

کلیدر (محمود دولت آبادی)

کتاب کلیدر یکی از آثار بلند و ارزشمند ادبیات فارسی به شمار می‌آید که به قلم شاهکار محمود دولت آبادی در بین سالهای 1357تا 1363 منتشر شده است. این کتاب همزمان با انقلاب 57 به چاپ رسید و بین مردم محبوبیت خاصی پیدا کرد و این محبوبیت تا به امروز ادامه داشته است. کتاب کلیدر روایتی از اتفاقات واقعی زندگی مردی به نام گل محمد در یکی از روستاهای اطراف سبزوار است که نویسنده با هوشمندی به نیاز داستان از تخیل خود در نگارش کتاب استفاده کرده و به داستان انسجام و جذابیت بخشیده است.

رمان نویسندگان معروف ایرانی
رمان نویسندگان معروف ایرانی | کلیدر محمود دولت آبادی

کتاب کلیدر توصیف های زیبایی از عشق و زندگی، سختی و گرفتاری و اتفاقات تو در تو و زیادی را در بر می‌گیرد که عنصر شخصیت در داستان از مهمترین عوامل طرح داستان محسوب می‌شود. خواندن این رمان بلند ایرانی که یکی از بهترین آثار ادبیات فارسی می‌باشد را به همه کتاب دوستان پیشنهاد می‌کنم.


بوف کور (صادق هدایت)

کتاب بوف کور یکی از مشهورترین داستان‌های بلند ادبیات معاصر فارسی است که به قلم صادق هدایت در سال 1332 به چاپ رسیده است.

کتاب بوف کور کتابی چندین لایه، پرمحتوا و تاثیرگذار است و از جامع‌ترین ‌آثار هدایت از نظر فرم و بیان داستان به شمار می‌آید این اثر نمادین نقدهای بسیاری به خود دیده است و هر کس از زاویه نگاه خود آن را توصیف می‌کند. این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه و به چاپ رسیده است از جمله آلمانی، فرانسوی و …

رمان نویسندگان معروف ایرانی
رمان نویسندگان معروف ایرانی | بوف کور صدق هدایت

بروتون، مؤسس جنبش واقع گرایی در کشور فرانسه، بوف کور را در شمار بیست کتاب شاهکار قرن بیستم میلادی دانسته‌است.

نویسنده در کتاب بوف کور دو داستان را به صورت همزمان به تصویر می‌کشد اولین داستان روایت مرد جوان هنرمندی که حرفه او نقاشی روی قلمدان است او عاشق زنی می‌شود که توسط پیرمردی اسیر جادو شده و در دنیایی دیگر زندگی می‌کند.

دومین داستان روایت قصه جوان نویسنده‌ای است که به اجبار خانواده خود با دختری که درکودکی با او همبازی بوده ازدواج می‌کند. اگر اهل کتاب هستید خواندن این کتاب می‌تواند براتون بسیار لذت بخش باشد. خواندن کتاب های صادق هدایت لذت بخش است.


چشمهایش (بزرگ علوی)

کتاب چشمهایش از رمان‌های محبوب ایرانی که به قلم استاد بزرگ علوی در سال 1331 به نگارش درآمده است. در این کتاب عشق و سیاست با مهارت خاصی به یکدیگر می‌پیوندند زن با تمام ویژگی‌های زنانگی در مرکزیت داستان قرار دارد. کتاب چشمهایش معروفترین اثر نویسنده به شمار می‌آید. در شروع روایت داستان از زبان مردی به نام کلان که ناظم مدرسه استاد ماکان است به تصویر کشیده می‌شود ولی نویسنده با مهارت خاصی که برای خواننده جذاب است ادامه روایت را به یک زن می‌سپارد.

رمان نویسندگان معروف ایرانی
رمان نویسندگان معروف ایرانی | چشمهایش بزرگ علوی

استاد ماکان هنرمندی توانا در نقاشی است اما او علاقه ای به کشیدن تصاویر ثروتمندان ندارد. داستان از اینجا شروع می‌شود که استاد ماکان به طور ناگهانی می‌میرد و یک تابلوی نقاشی چشمانی گیرا از او به دیوار مدرسه نصب می شود و در سالگرد فوت استاد ماکان زنی که صاحب چشمهای نقاشی شده است وارد داستان می‌شود. برای خواندن ادامه این کتاب جذاب ما را همراهی کنید.


رمان نویسندگان معروف ایرانی
رمان نویسندگان معروف ایرانی | بامداد خمار

بامداد خمار (فتانه حاج سید جوادی)

کتاب بامداد خمار به قلم فتانه حاج سید جوادی در سال 1374 به نگارش درآمد. این کتاب مشهور ترین و پرفروش ترین اثر نویسنده به شمار می‌آید به طوری که 58 بار کتاب به تجدید چاپ رسیده است و توسط سوزان باغستانی به زبان آلمانی ترجمه و در آنجا به چاپ رسیده است.

داستان دارای روانی و جذابیتی است که هر خواننده‌ای را به خود جلب می‌کند. بامداد خمار داستان عاشقی دختری اشرافی با جوانی نجار است که با مخالفت‌هایی از طرف خانواده دختر روبه رو می‌شوند و به نوعی به قدرت پدر سالاری در زمان قدیم اشاره شده است. برای همراهی با شخصیت‌های کتاب و لذت بردن از اتفاقات خواندنی این عشق با ما همراه باشید.

با هم قسمتی از متن کتاب را می‌خوانیم:

“در خانواده ما رسم بودکه پدرها شب عروسی فرزندشان، هنگام خداحافظی دعای خیر بدرقه راهشان می‌کردند و برایشان آرزوی سعادت می‌کردند. دعاهای پدرم را در حق نزهت دیده بودم که اشک به چشم همه حتی عروس و داماد آورده بود. آن زمان به این مسائل اعتقاد داشتند. آن زمان دعاها گیرا بود.”


شوهر آهو خانم (علی محمد افغانی)

کتاب شوهر آهو خانم به عنوان اولین اثر علی محمد افغانی که در سال 1340 به چاپ رسید از بهترین رمان‌های بلند ایرانی در 50 سال گذشته محسوب می‌شود و با استقبال بی‌ نظیر مردم در همان سالها رو به رو شد.

این کتاب اثری واقع گرایانه درباره زندگی اجتماعی مردم ایران است که از نظر نگارش و نوع بیان و موضوعات تاریخی و اجتماعی باعث پیشرفت در رمان نویسی معاصر ایران شده است.
نویسنده با هوشمندیی بالایی که دارد رویدادها و شخصیت‌های داستان را از آدم هایی که در زندگی و اطراف او بودند در قالب داستانی زیبا و جذاب به نگارش درآورد.

این رمان داستان زندگی میران و آهو خانم است که چهار فرزند دارند و در کرمانشاه زندگی بسیار خوب و گرمی دارند که درگیر ماجراها و اتفاقاتی می‌شوند. پیشنهاد من این است که ادامه داستان را از قلم شیوا و روان خود نویسنده بخوانید.


سمفونی مردگان (عباس معروفی)

سمفونی مردگان به عنوان رمان برتر سال در بریتانیا به قلم عباس معروفی که در سال 1368 به چاپ رسیده است و این کتاب به زبان های آلمانی ویونانی و انگلیسی و ایتالیایی ترجمه و چاپ شده است واین اثر فاخر برنده جوایزه زیادی از جمله بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سور کامپ شده است.

رمان نویسندگان معروف ایرانی
رمان نویسندگان معروف ایرانی | عباس معروفی

این رمان درباره زندگی دوبرادر به نام‌های آیدین و اورهان در کنار خانواده است، آیدین پسری پر جنب و جوش و شاعر و دارای تفکر خاص و شخصیت اول داستان می باشد.

شغل پدر آیدین آجیل فروشی است و پدر انتظار دارد تا آیدین در کنار او در مغازه مشغول باشد ولی آیدین با این کار مخالف است و ماجراهای داستان از اینجا رغم می خورد. از خصوصیات برجسته کتاب سمفونی مردگان این است که روایت داستان از نگاه های متفاوت شخصیت های داستان روایت می‌شود. جمله‌ای زیبا از کتاب را با هم بخوانیم:
“تنهایی را فقط در شلوغی می‌شود حس کرد.”


سووشون (سیمین دانشور)

سووشون اولین رمان سیمین دانشور می‌باشد که در سال 1348 به چاپ رسیده است. این کتاب به صورت داستان گونه و با نوشتاری راحت احوال و زندگی مردم جنوب ایران را در طی سال‌های جنگ جهانی دوم که حضور انگلیسی‌ها در جنوب ایران و ظلم وستم توسط آن‌ها، زندگی مردم را به شدت درگیر کمبود گندم و مواد غذایی و بیماری کرده بود، بیان می‌کند.

در این کتاب، سیمین دانشور با بیانی شیوا زندگی یک زن عشایر را توصیف می‌کند که با عشق و فداکاری بسیار در کنار همسر خود در برابر استعمار انگلیس مقاومت می‌کند و قدم به راه مبارزه می‌گذارد. از نقاط قوت این کتاب بیان واقعیت‌های قسمتی از تاریخ ایران و تاثیرات مهم آن در زندگی روزمره و کسب و کار مردم و ایستادگی و ایثار شخصیت‌های اصلی رمان که توام با عشق و شهامت و امید است، می‌باشد.


دایی جان ناپلئون (ایرج پزشکزاد)

کتاب دایی جان ناپلئون به قلم زیبا و طنز گونه ایرج پزشکزاد در سال 1349 به چاپ رسید. این اثر اولین بار به زبان روسی و به هفت زبان دیگر زنده دنیا ترجمه و چاپ شد. یکی از رمان‌های پرطرفدار و کلاسیک ایران به شمار می‌آید که توسط نشر فرهنگ معاصر در ایران به چاپ رسیده است.

داستان دایی جان ناپلئون روایت عشق سعید و لیلا است که در خانواده شلوغ و ثروتمندی زندگی می‌کردند در این کتاب به همه افراد و شخصیت‌های کتاب پرداخته شده است و هر کدام نشان دهنده نمادی در جامعه هستند.

رمان نویسندگان معروف ایرانی
رمان نویسندگان معروف ایرانی | دایی جان ناپلئون ایرج پزشکزاد

میخائیل گورگانتسف درباره این اثر اینگونه می‌گوید: “تسلسل موقعیت‌های مضحک و دیالوگ‌های خنده‌آور، که نویسنده به وفور از آن‌ها بهره برده است، خواننده را به یاد گوگول و “خنده در میان اشک‌های نامرئی” او می‌اندازد.”


مدیر مدرسه (جلال آل احمد)

کتاب مدیر مدرسه به قلم جلال آل احمد در سال 1958 به چاپ رسید. دارای روایتی ساده و دلنشین که برای همه مردم قابل فهم و درک می باشد. داستان دارای انسجام و فراز و نشیب هایی است که خواننده از خواندن آن لذت می برد. کتاب مدیر مدرسه اوضاع آموزش و پرورش قبل از انقلاب اسلامی را در غالب داستان زندگی یک معلم نقل می‌کند. نویسنده در این کتاب تصویر سازی‌های ذهنی و توصیف‌های شاعرانه زیبایی دارد که خواننده را مجذوب خود می‌کند.

بخشی از کتاب را با هم بخوانیم:

“مزخرفاتی هم خوانده بودم در باب اینکه سن معلم و شاگرد نباید زیاد از هم دور باشد و فاصله‌ی دو نسل در میان و مردان دیروز و فرزندان فردا و از این اباطیل… سرم هم به کار خودم گرم بود. در دفتر را می‌بستم و در گرما‌ی بخاری دولت قلم صدتا یک غاز می‌زدم.”

ماهی سیاه کوچولو (صمد بهرنگی)

کتاب ماهی سیاه کوچولو معروفترین اثر داستانی صمد بهرنگی می‌باشد که در سال 1346 توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است. این اثر جوایزی نظیر جایزه نمایشگاه بولون ایتالیا و جایزه بی‌ینال براتیسلای چکسلواکی را به خود اختصاص داده است.

صمد بهرنگی یکی از بهترین نویسندگان کودک و نوجوان در جهان به شمار می‌آید. این کتاب رده سنی ندارد و برای بزرگسالان هم جذاب و خواندنی است. ماهی سیاه کوچولو درباره کسانی است که تغییر و غلبه بر ترس‌ها و رسیدن به آرزوها برایشان سخت و نا‌ممکن نیست و مشکلاتی که برای رسیدن به هدف در سر راه خود دارند برایشان نا امید کننده نمی‌شود و با قدرت به سمت آرزو‌ها حرکت می‌کنند. خواندن این کتاب جذاب رو به شما عزیزان پیشنهاد می کنم.


جمع بندی

در این مطلب 10 رمان نویسندگان معروف ایرانی را بررسی کردیم که هر کدام می‌توانند به راحتی نوبل ادبیات را ببرند. نویسندگان توانای ایرانی همیشه در سزح اول جهان درخشیدند، اما به آن چیزی که می‌خواستند و لیاقت آن‌ها بود نرسیدند، حال با خواندن این 10 رمان نویسندگان معروف ایرانی به راحتی می‌توانید ساعت‌ها سرگرم شوید و لذت ببرید. شاید دوست داشته باشید رمان عاشقانه خارجی بخوانید پس اینجا کلیک کنید.

درباره تیم محتوا اون یا این

تیم محتوا اون یا این جمعی از تولیدکنندگان محتوا حرفه‌ای هستند که امیدواریم از نوشته‌های آن‌ها نهایت استفاده و لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید