10 فیلم‌ دیوید فینچر که حتما باید ببینیم!

فیلم دیوید فینچر

دیوید فینچر (David Andrew Leo Fincher) کارگردان و فیلم‌ساز آمریکایی‌ست که در سال 1962 به دنیا آمده‌ است. فینچر بیشتر به خاطر خلق فیلم‌های جنایی و روان‌شناختی در دنیای سینما زبان‌زد سینه‌فیل‌ها و طرفداران سینما است. او فیلم‌های زیادی ساخته و در چندین سریال نیز همکاری داشته است. فیلم‌های او تابحال 40 بار نامزد دریافت جوایز شده و برای سه تا از فیلم‌هایش جایزه‌ی بهترین کارگردان را کسب نموده است. نبوغ دیوید فینچر در جبهه‌ی روان‌شناختی آثار او به نوعی جزو امضای وی، بر پای فیلم های دیوید فینچر به شمار می‌رود و اصولا همین شاخصه او را از دیگر کارگردانان متمایز می‌سازد. دیوید فینچر در کارنامه‌ی خود فیلم‌های سینمایی و سریال‌های واقعا خوبی را ساخته است. با اون یا این همراه باشید، تا نگاهی به بهترین فیلم دیوید فینچر داشته باشیم.

Mank 2020

فیلم منک، بازگشت طولانی دیوید فینچر پس از شیش سال به دنیای فیلم‌های بلند است. فیلمنامه‌ی این اثر را پدر دیوید فینچر، جک فینچر نوشته است که در سال 2003 از دنیا رفته بود. بزرگترین نقطه‌ی قوت فیلم، جدا از داستان متفاوتش، تکنیک فیلم‌سازی و نبوغ دیوید فینچر در این فیلم است که باعث شده تا خاص‌تر از بقیه‌ی آثار او باشد.

فیلم دیوید فینچر منک
فیلم دیوید فینچر | MANK

داستان فیلم در دهه‌ی ۱۹۳۰ هالیوود روی می‌دهد و روزهای زندگی «هرمان جی. منکویتس» فیلمنامه‌نویس برنده‌ی اسکار «شهروند کین» (Citizen Kane) و نزاع‌های درونی و حرفه‌ای او برای به اتمام رساندن فیلمنامه‌ی این اثر کلاسیک به کارگردانی «ارسن ولز» را روایت می‌کند.

The Girl with The Dragon Tattoo 2011

دختری با تتوی اژدها، از دیگر آثار اقتباسی دیوید فینچر است که ستارگانی همچون دنیل کریگ که بیشتر با نقش جیمز باند شناخته می‌شود و رونی مارا در آن حضور دارند. فیلم بقدری خوب ساخته شده که تک‌تک دیالو‌گ‌ها نقش مهمی در کامل کردن داستان دارند و این نشان از فیلمنامه‌ی خوبِ این داستان تاریک و جذاب است. داستان فیلم راجع به یک دختر هکر جوان است که به خبرنگاری برای پیدا کردن یک زن، که از چهل سال پیش گم شده، کمک می کند. اما درگیر داستان‌هایی می‌شود که ممکن است برایش خطرآفرین باشد.

The Social Network 2010

مطمئنا داستان سازنده فیسبوک، مارک زاکربرگ را همگی کم و بیش تا حدودی می‌دانیم. اما این اثر بیوگرافی از فینچر زاویه‌ای متفاوت و تاریک‌تر از زندگی مارک زاکربرگ و داستان‌های پشت فیسبوک را نشان می‌دهد. از نقاط قوت این فیلم، بازیِ بسیار خوب بازیگران جوان است، که متاثر از کارگردانیِ خوبِ فینچر می‌باشد.

فیلم دیوید فینچر شبکه اجتماعی
فیلم دیوید فینچر با بازی جسی آیزنبرگ و اندرو گارفیلد

داستان فیلم: در یک شب پاییزی سال ۲۰۰۳، یکی از نوابغ کامپیوتر دانشگاه هاروارد بنام مارک زاکربرگ، پشت کامپیوترش می‌نشیند و  به کار کردن روی یک ایده‌ی جدید شروع می‌کند. طرحی که از اتاق خوابگاهش آغاز شده، بزودی تبدیل به یک شبکه اجتماعی جهانی، و یک انقلاب در ارتباطات می‌شود. بعد از گذشت شش سال، مارک زاکربرگ با ۵۰۰ میلیون دوست، جوانترین میلیاردر جهان است. همچنین اندرو گارفیلد در فیلم تیک تیک بوم عالی بازی کرده است.

Panic Room 2002

اتاق امن، یک فیلم ترسناک و مهیج است. گرچه این فیلم جزو بهترین آثار فینچر نیست، اما نقش خود را در ترسناک بودن خوب ایفا می‌کند. از بازیگران مطرح این فیلم می‌توان به جودی فاستر، کریستن استوارت و جرد لتو اشاره کرد. این فیلم قطعا ارزش تماشا را دارد و شما را از اولین سکانس تا آخرین سکانس میخکوب خواهد کرد.

خلاصه‌ی فیلم: مگ آلتمن که به تازگی از شوهرش طلاق گرفته، به همرا دخترش سارا یک خانه جدید در نیویورک می‌خرند که دارای یک اتاق امن و غیر قابل نفوذ است. زمانی که سه دزد وارد این خانه می‌شوند، مگ و دخترش به این اتاق می‌روند، اما این کار مشکل را حل نمی‌کند و دزدها می‌دانند که سارا کجاست و چیزی هم که می‌خواهند در این اتاق هست..

The Curious Case of Benjamin Button 2008

پرونده‌ی عجیب بنجامین باتن، که از روی کتابی بر اثر اف. اسکات. فیتزجرالد ساخته شده، یک فیلم عاشقانه‌ی عجیب و دوست‌داشتنی‌ست. این فیلم بسیار شبیه فارست گامپ است و مطمئنا از دیدن آن لذت خواهید برد. این فیلم درک متفاوت و متناقضی از عشق و روابط انسان‌هارا می‌دهد.

فیلم دیوید فینچر منک
فیلم دیوید فینچر بنجامین باتن

اگرچه این اثر به سبک دیگر فیلم‌های فینچر نیست؛ اما فینچر نشان داد که در هر سبکی می‌تواند فیلم خوبی بسازد. فیلم داستان بنجامین باتن را روایت می‌کند، مردی که برعکس دیگران، وقتی که تازه به دنیا آمده ظاهری پیر دارد و هرچه از سنش می‌گذرد جوان‌تر میشود و همین موضوع عواقب عجیب و غریبی برای او در پی دارد.

The Game 1997

فیلمِ «بازی»، از آثار اولیه‌ی دیوید فینچر است. این فیلم در سال 1997 منتشر شد و بدلیل انتشارِ دیگر عناوین معروف، توجه زیادی را از سمت مخاطبان سینما کسب نکرد. هرچند، دو سه سال بعد ارزش واقعی فیلم میان طرفداران فیلم و سریال حس شد؛ و علی‌رغم کم‌توجهی در اوایل، فینچر واقعا یک اثر خوب و معمایی ساخته بود. دیوید فینچر در این فیلم مایکل داگلاس، بازیگر سرشناش را بعنوان نقش اصلی برگزیده بود. داستان فیلم در مورد نیکلاس وان اورتن (داگلاس)، سرمایه‌دار مقیم سان‌فرانسیسکوست، که اکنون 48 ساله شده است. او به عنوان هدیه‌ی تولد، از طرف برادرش (پن) به شرکت مرموز CRS معرفی می‌شود تا در یک «بازی» شرکت کند. اما خیلی زود مشخص می‌شود که این «بازی»، به شدت واقعی است و خطرات بسیاری را به هم راه دارد.

فیلم دیوید فینچر Zodiac

فیلم کارآگاهانه و پلیسی زودیاک، که به پرونده‌‌های حل نشد‌ه‌ی قاتل معروف زودیاک می‌پردازد، از رازآلودترین آثار فینچر است. این فیلم، تماما بر اساس واقعیت است و در کنار فضای جنایی حاکم بر کل فیلم، دیوید فینچر توانسته اتمسفری وحشت‌آمیز و پیچیده را نیز بسیار خوب در فیلم بگنجاند. این فیلم جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی را نیز از سوی منتقدین کسب کرده است. بازیگرهای معروفی در این فیلم، اعم از جیک جیلنهال، رابرت داونی جونیور و مارک روفالو نیز وجود دارند.

فیلم دیوید فینچر
فیلم دیوید فینچر زودیاک

خلاصه داستان: در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰، یک کاریکاتوریست مطرح در سن فرانسیسکو برای دستگیری یک قاتل سریالی به نام «زودیاک»، فعالیت خود به عنوان یک کارآگاه آماتور را آغاز می‌کند و…

فیلم دیوید فینچر Gone Girl

فیلم Gone Girl، یک اثر جنایی و روان‌شناختی‌ست، که هرچه سکانس به سکانس جلوتر می‌‌روید، بیشتر و بیشتر به شاهکار بودن آن پی‌ می‌برید. این فیلم بر اساس رمانی با همین نام ساخته شده و دیوید فینچر اسانس و تکنیک خود را به آن افزوده است تا آن را به اثری جذاب تبدیل کند.

فیلم دیوید فینچر
فیلم دیوید فینچر | دختر گمشده

بن افلک و رزماند پایک بهترین نقش خود را ایفا کرده‌اند. داستان این کتاب و فیلم در مورد مردیست که همسرش را در پنجمین سالگرد ازدواجشان گم می‌کند اما تمام انگشت‌ها بسمت او نشانه می‌رود؛ بطوری‌که لقبِ قاتل زنان به وی داده می شود.

فیلم دیوید فینچر Fight Club

باشگاه مشت‌زنی، تا به امروز معروف‌ترین و پرطرفدارترین اثر دیوید فینچر است. این فیلم که براساس کتابی بر همین نام است، روایتگرِ داستانِ یک کارمند اداری‌ست که به بی‌خوابی مبتلاست و به دنبال یافتن راهی برای تغییر زندگی خود، با یک صابون‌ساز شیطان‌صفت آشنا می‌شود که با او یک باشگاه مبارزه‌ی زیرزمینی تشکیل می‌دهد. که این باشگاه به چیزی ماورای یک باشگاه تبدیل می شود. این فیلم واقعا، یک فیلم خاص و دوست‌داشتنی‌ست و توانسته جوایز زیاد و نقدهای مثبت زیادی را کسب کند. بازیگران اصلی این فیلم برد پیت و ادوارد نورتون هستند.

Se7en 1995

فیلم Se7en از تاریک‌ترین آثار دیوید فینچر در کارنامه‌ی هنری اوست و تا به امروز نیز از مهم‌ترین آثار جنایی و روان‌شناختی تاریخ سینما محسوب می‌شود. دیوید فینچر سعی کرده تا این فیلم را نمادین بسازد و موفق هم شده است.

فیلم دیوید فینچر
فیلم دیوید فینچر هفت (سون)

برد پیت و خصوصا کوین اسپیسی به یاد ماندنی‌ترین نقش‌های خود را در این فیلم بازی کرده‌اند. این فیلم جوایز زیادی را نیز کسب کرده است. داستان فیلم درباره‌‌ی دو کاراگاه است. یکی تازه‌کار و دیگری کارکشته که به دنبال دستگیریِ یک قاتل زنجیره‌ای هستند که با الهام از هفت گناه کبیره (شکم پرستی، تنبلی، خشم، طمع، حسادت، تکبر و شهوت) قربانی‌های خود را انتخاب می‌کند.


شاید دوست داشته باشید این مطالب را هم بخوانید:

در نهایت (10 فیلم دیوید فینچر)

دیوید فینچر گرچه تحصیل‌کرده‌ی فیلم‌سازی نبوده، اما توانایی خوبی در ساختن فیلم‌های قوی دارد؛ این توانایی او را می‌توان در فیلم‌های مختلف او با تِم و استایل‌های متفاوت به وضوح مشاهده کرد. فینچر، از آلفرد هیچکاک بعنوان بزرگترین الگوی خود در فیلم‌سازی یاد می‌کند. از نکات جالب راجع به کارنامه‌ی فیلم‌سازی دیوید فینچر، می‌توان به همکاری‌های مشترک زیاد او با بازیگران فیلم‌هایش اشاره کرد که به نوعی می‌شود گفت که نسبت به بازیگر‌هایش وفاداری خاصی را دارد. قطعا فینچر، از جمله کارگردانانی‌ست که آثار او تاثیر زیادی بر دنیای سینما و فیلم‌سازی گذاشته‌اند.

درباره امید کوچکی

از وقتی که یادم میاد با کلمات درگیر بودم و نوشتن را دوست داشتم. همیشه تکنولوژی و فیلم و سریال رو دوست داشتم. اینطوری می‌تونستم از دنیای واقعی دور بشم و علاقه‌هامو دنبال کنم.
با این اوصاف همیشه سعی می‌‌کردم و می‌کنم که قدم در راه علاقه‌هام بردارم.

دیدگاهتان را بنویسید