10 فیلم وس اندرسون که باید ببینیم!

بهترین فیلم های وس اندرسون

وس اندرسون، کارگردان و فیلمساز آمریکایی‌‌ست، که در سال 1969 متولد شده است. دنیای سینماییِ وس اندرسون(Wesley Wales Anderson)، بیشتر بخاطر روایت‌های متفاوت او متمایزتر از دیگر کارگردانان است. امضای شخصی او برای فیلم‌هایش را می‌توان تقارن‌های بصری بسیار زیاد دانست. همچنین پویاییِ رنگ‌ها و نقش بزرگ آن‌ها در فیلم های اندرسون بطور کامل مشهود است و دنیای سینمایی جذابی را برای تماشاگر خلق می‌کند. بسیاری از منتقدین، وس اندرسون را جزو معدود کسانی می‌دانند که سبک شخصی خودش را برای فیلم‌سازی دارد و او را بسیار تحسین می‌کنند. کارنامه‌ی وس اندرسون فیلم‌های خوب کم ندارد و چندین بار نیز جوایز متعددی را دریافت کرده و چند کتاب نیز از روی فیلم‌هایش نوشته است. در این مطلب از اون یا این، نگاهی به فیلم‌های معروف وس اندرسون خواهیم داشت.

Isle of Dogs 2018

نهمین فیلم و دومین استاپ موشن وس اندرسون، از نوآورانه‌ترین آثار اوست. این فیلم کمدی و ماجراجویانه یک اثر واقعا خلاقانه‌‌ است که شما را از لحظه‌ی شروع تا پایان غرق خود می‌کند. حتی اگر به استاپ موشن علاقه‌ای ندارید، مطمئنا از نحوه‌ی روایت داستان فوق‌العاده‌ی این انیمیشن لذت خواهید برد و سازندگان این اثر را تحسین خواهید کرد. این اثر ستارگان زیادی را نیز در خود جای داده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به برایان کرانستون، بیل موری و ادوارد نورتون اشاره کرد. داستان فیلم در ژاپن و حول پسری رخ می‌دهد که در تلاش برای پیدا کردن سگ خود می‌باشد.

Grand Budapest Hotel 2014

هتل بزرگ بوداپست، از معروف‌ترین ساخته‌های وس اندرسون است. یک فیلم خوش رنگ و لعاب، با شکل و شمایل اروپای قرن بیستم و فرهنگ آن دوران، که داستان جالبی را روایت می‌کند. این فیلم کمدی درام توانسته جایزه‌های مختلفی اعم از بهترین موسیقی‌متن و بهترین کمدی از نگاه منتقدان را کسب کند.

این فیلم نماهای خوش‌رنگ زیادی دارد!

داستان فیلم در سال 1930 اتفاق می‌افتد. جایی که یک دولت فاشیست در حال قدرت گرفتن و شعله‌ی جنگ در حال روشن شدن است. اما هتل بزرگ “بوداپست” به واسطه‌ی تلاش‌های فراوان مهمان‌دار و شاگردش به یکی از برترین تفریحگاه‌های اروپا تبدیل شده است. یکی از مشتریان همیشگی هتل می‌میرد و یک نقاشی ارزشمند به مهمان‌دار می رسد، با این اتفاق همه‌چیز تغییر می‌کند.

فیلم وس اندرسون Fantastic Mr.Fox

اولین انیمیشن استاپ موشن وس اندرسون، آقای فاکس شگفت انگیز که احتمالا بسیار با آن خاطره‌ها داریم. داستان آقای فاکس و خانواده‌اش واقعا یکی از به یاد ماندنی‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین فیلم‌ها را خلق می‌کند که علاوه بر خنده‌دار بودن، می‌توان درس‌ها و پندهای خوبی را یاد گرفت.

داستان فیلم: آقای فاکس (روباه) به همراه همسر و فرزندانش در دامنه یک تپه در همسایگی خانواده‌های گورکن، خز و خرگوش زندگی می‌کنند. فاکس هر شب به مزرعه یکی از سه مزرعه‌دار پایین تپه دستبرد می‌زند. تا اینکه کشاورزها به نام‌های باگیس، بانس و بین تصمیم می‌گیرند به کمک هم روباه را به دام بی‌اندازند.

Moonrise Kingdom 2012

این اثر عاشقانه‌ی درام، طعم جذابی از عشق‌های دوران جوانی را دارد. داستانِ دو عاشق کوچکِ 12 ساله با فرار از خانواده‌ها و چارچوب‌های زندگی، سعی در ساخت بهشت کوچکی برای خود دارند.

از بهترین عاشقانه‌های قرن 21

داستان این فیلم در سال 1960 در نیوانگلند اتفاق می‌افتد. در این سال یک دختر و پسر که عاشق یکدیگر هستند تصمیم می‌گیرند از محل زندگی‌شان فرار کنند. این فرار سبب می‌شود تا اهالیِ منطقه همه‌جا را به دنبال آن‌ها بگردند و در حین این جستجو، اتفاقات مختلفی را پشت سر بگذارند. اگر طرفدار فیلم‌های عاشقانه‌‌ی تینیجری هستید، قطعا از این فیلم لذت خواهید برد.

The Life Aquatic with Steve Zissou 2004

گرچه این فیلم، از بهترین آثار وس اندرسون نیست، اما رویای بلندپروازانه‌ی وس اندرسون را به طور خارق‌العاده‌ای زیبا به نمایش می‌گذارد و همراه با سینماتوگرافی عالیِ دیوید یومن، توانسته یک اثر خوب و قوی با استایل وس اندرسون را بسازد. این اثر به هیچ عنوان خسته‌کننده نیست و از تک تک لحظات آن لذت خواهید برد. داستان فیلم راجع به اقیانوس‌شناسی به نام «استیو زیسو» تصمیم می‌گیرد از کوسه‌ای افسانه‌ای که دوستش را کشته است، انتقام بگیرد. از این رو خدمه‌ای را جمع می‌کند. فیلمنامه‌ی این اثر را خود وس اندرسون به کمک دوست فیلمسازش نوآه بامباخ نوشته است.

The Darjeeling Limited 2007

در این فیلم، ما با سه برادر عجیب و غریب و متفاوت همراه می‌شویم و از آن‌ها درس‌های زندگی را می‌آموزیم و در بسیاری از جاها با موقعیت‌های آن‌ها از خنده روده‌بر می‌شویم.

یک اثر کمدی متفاوت از وس اندرسون!

این اثر وس اندرسون، یک کمدی جذاب و ماجراجویانه راجع به سه برادر آمریکایی‌ست که یک سال است با هم صحبت نکرده‌اند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند که با هم با قطار به سراسر هند سفر کنند، تا شاید بتوانند دوباره پیوند برادری‌شان را همانندِ گذشته محکم سازند. این فیلم تابحال جایزه‌ای را برنده نشده، اما واقعا یک اثر قابل تحسین و خوش‌ساخت است.

Rushmore 1998

راشمور، از اولین فیلم‌های وس اندرسون است. وس اندرسون در این فیلم  سعی می‌کند تا تکنیک‌های سینمایی و شات‌های خوب را همراه با کمدی‌ای دوست‌داشتنی ترکیب کند و موفق به این کار هم می‌شود. بازی جیسون شوارتزمن و بیل موری، بسیار حرفه‌ای و خوب از آب در آمده است. این اثر نسبت به فیلم Bottle Rocket پیشرفت و بهبود بزرگی برای وس اندرسون بود و تحسین بسیاری از منتقدین را کسب کرد.

فیلم وس اندرسون راش مور
این فیلم جزو اولین‌های وس اندرسون است

داستان فیلم: مکس فیشر (شوارتزمن)، پسر پانزده ساله‌ی نامتعارف و متفاوت، در سال دهم دبیرستان راش‌مور درس می‌خواند. او نوجوانی‌ست بی‌بضاعت، که رویاهای بزرگ در سر دارد و عاشق کارهایی است که ربطی به درس و مشقش ندارند. اما نمره‌های پایین‌اش در امتحانات، باعث اخراج او از مدرسه‌ی راش‌مور می‌شود.

The Royal Tenenbaums 2001

این فیلم جزو آثار اولیه‌ی وس اندرسون است. داستانی جالب راجع به یک خانواده، عشق، رستگاری و جبران اشتباهات گذشته که مطمئنا یک درام خیلی خوب را می‌پردازد. این فیلم کمدی-درام و خانوادگی کاندیدای جایزه اسکار نیز شده بود که موفق به دریافت آن نشد اما توانست جایزه‌ی گلدن گلوب برای بهترین نقش مرد را از آن خود کند

یک فیلم درام خانوداگی خوب.

داستان فیلم: سه اعجوبه که هرکدام در زمینه‌ای متفاوت نابغه‌اند، به همراه خانواده در یک خانه زندگی می‌کنند. پدرشان هم که مدت‌ها پیش ترکشان کرده، اکنون بازگشته است تا مسائل را روبه‌راه کند اما دچار داستان‌هایی می‌شود.

Bottle Rocket 1996

اولین فیلم وس اندرسون که می‌توان از آن در کارنامه‌ی او به عنوان تمرینی برای ساخت فیلم‌های بهتر و قوی‌تر یاد کرد. فیلم Bottle Rocket که به همراه دوستان دانشگاهی وس اندرسون یعنی برادران ویلسون ساخته شده، اگر چه یک اثر عالی نیست؛ اما یک فیلم قابل قبول است و ارزش یکبار دیدن را دارد. قصه‌ی فیلم فیدر مورد سه دوست ساده لوح و تقریبا دیوانه است که در حال کشیدن نقشه برای یک سرقت مسلحانه‌ی بسیار ساده هستند و اینکه چطور بعد از آن، از محل سرقت فرار کنند.

جدیدترین فیلم وس اندرسون French Dispatch

جدیدترین ساخته‌ی وس اندرسون، گزارش فرانسوی که پرستاره‌ترین اثر او نیز می‌باشد. داستان فیلم در قرن بیستم اتفاق می‌افتد و راجع به یک شعبه‌ی روزنامه‌ی آمریکایی‌ست که در پاریس قرار دارد. این فیلم احتمالا در ژانویه‌ی 2021 منتشر شود. بسیاری از فیلم‌با‌زها منتظر این اثر پرستاره‌ی وس اندرسون هستند.

این فیلم بازیگران معروف زیادی دارد.

در این فیلم بازیگران بزرگی از جمله فرانسیس مک دورموند برنده اسکار بهترین بازیگر زن سال 2021، بیل مورای، تیموتی شالامت، سیرشا رونان، تیلدا سویینتون، آدرین برودی، بنیسیو دل تورو، لیا سیدو، اوون ویلسون، ادوارد نورتون، ویلیام دفو، الیزابت ماس و کریستوف والتز به نقش آفرینی می‌پردازند. این لیست بلندبالای ستارگان نشان می‌دهد وس اندرسون یک کارگردان نامی و بزرگ است و قرار است بهترین فیلم خود را بسازد.


شاید دوست داشته باشید این مطالب را هم بخوانید:

سخن آخر

وس اندرسون، در خلق آثار خوب، بسیار مستعد است. دنیای سینمایی او را عموما رنگ‌های جذاب، تقارن‌ها و شات‌های بسیار دوست داشتنی و به یاد ماندنی، و داستان‌های متفاوت و خاطره‌انگیز می‌سازند. وس اندرسون از معدود کارگردانان قرن بیست و یک است که وقتی فیلم می‌سازد، همه با هر سلیقه‌ای مطمئنا از آن لذت خواهند برد.

درباره امید کوچکی

از وقتی که یادم میاد با کلمات درگیر بودم و نوشتن را دوست داشتم. همیشه تکنولوژی و فیلم و سریال رو دوست داشتم. اینطوری می‌تونستم از دنیای واقعی دور بشم و علاقه‌هامو دنبال کنم.
با این اوصاف همیشه سعی می‌‌کردم و می‌کنم که قدم در راه علاقه‌هام بردارم.

دیدگاهتان را بنویسید