چگونه از یوتیوب کسب درآمد کنیم؟

کسب درآمد از یوتیوب

امروزه یوتیوب (YouTube) از راه‌های مهم کسب درآمد دلاری از اینترنت است. حتما چند بار شنیده‌اید یک کودک با معرفی اسباب‌بازی، سالانه چند هزار دلار درآمد دارد یا نام شناخته شده‌ترین یوتیوبر، پیو دی پای را شنیده‌اید. این افراد به کسب درآمد از یوتیوب پرداخته‌اند. حالا سوال این است که می‌توان از ایران هم درآمد از یوتیوب داشت؟ این جوابی است که در ادامه این مطلب به آن پاسخ خواهیم داد، پس با اون یا این همراه باشید.

چگونه کانال یوتیوب بسازیم؟

بیایید از پایه شروع کنیم چون اگر از پایه چیزی را بلد نباشیم مانند درس ریاضی درآینده به مشکل می‌خوریم، پس برای کسب درآمد از یوتیوب اول از همه باید یک کانال یوتیوب داشته باشیم. برای این کار نیاز به یک آدرس جیمیل دارید تا در یوتیوب ثبت نام کنید و عضو شوید. سپس می‌توانید ویدیوهای خود را در این پلتفرم ویدیویی که به گفته هات‌سوییت دومین موتور جست‌وجو در دنیاست، آپلود کنید.

درآمد از یوتیوب
اپلیکیشن یوتیوب از اپ‌های محبوب اندروید است

بعد از ثبت نام در یوتیوب باید تنظیمات پروفایل خود را انجام دهید. نام کانال، توضیحات درباره کانال، عکس پروفایل و کاور و اضافه کردن شبکه‌های اجتماعی دیگر خود از کارهایی‌ست که شما باید آن را در نظر داشته باشید. حالا همه چیز برای اپلود ویدیو آماده است، اما دست نگه‌دارید چون اول باید موضوع کانال خود را انتخاب کنید. برای مثال حوزه‌ی شما می‌تواند بازی، تکنولوژی، زیبایی، روانشناسی یا هر موضوعی که می‌خواهید درباره آن ویدیو درست کنید باشد. معمولا ویدیوهای فان و آموزشی در یوتیوب بیشتر از دیگر ویدیوها دیده می‌شوند، پس در انتخاب موضوع بسیار دقت کنید.


برای کسب درآمد در یوتیوب به چه چیزی نیاز داریم؟

بعد از این‌که کاور بسیار خوب و جذابی برای ویدیوهای خود انتخاب کردید و آن‌ها را در این پلتفرم بزرگ اپلود کردید، وقت آن است که گزینه کسب درامد را برای چنل خود فعال کنید. اما برای این‌که جزو افرادی باشید که درآمد دلاری از یوتیوب دارند باید 1000 سابسکرایبر فعال داشته باشید و ویدیوهای شما در 12 ماه گذشته، 4000 ساعت بازدید داشته باشد. بعد از این‌، یوتیوب به شما پیام می‌دهد که شما برای کسب درآمد انتخاب شدید و حالا می‌توانید از این پلتفرم درآمد داشته باشید.

آموزش کسب درآمد از یوتیوب
کسب درآمد از یوتیوب به روش مستقیم و غیرمستقیم است

برای فعال کردن قسمت درآمد مستقیم از یوتیوب باید به تنظیمات کانال یوتیوب خود بروید و My channel را بزنید. سپس روی Customize Channel کلیک کنید و در صفحه باز شده گزینه View additional features را بزنید. در این صفحه باید Monetization را فعال کنید. برای تسویه حساب و گرفتن درآمد دلاری از یوتیوب، حساب گوگل ادسنس هم باید داشته باشید که ثبت نام در این سرویس گوگل هم کاری ندارد و به سادگی می‌توانید در آن عضو شوید. اما آیا از ایران هم می‌شود این درآمد را برداشت کرد؟ باید بگوییم نه! شما باید شخصی را در خارج از کشور داشته باشید که اطلاعات آدرس و شماره حساب یا Pay Pal خود را بدهد. همه‌چیز باید برای یوتیوب واقعی باشد. یعنی حتی ایمیل، آدرس و حسابی که در یوتیوب با آن ثبت نام کردید باید با حساب گوگل ادسنس شما یکی باشد.


پیو دی پای و زنش
پیو دی پای و همسرش از پردرآمدترین یوتیوبرها هستند

پس تا اینجا دانستید که از ایران هم می‌شود درآمد از یوتیوب داشت اما نیاز به شخصی در خارج از کشور دارید چون به محض این‌که در یوتیوب درامد کسب کنید، در اولین برداشت از حساب، یوتیوب یک چک به آدرس شما می‌فرستد تا نقدش کنید، اینگونه می‌فهمد که همه چیز واقعی و درست است. البته نگران نباشید می‌توانید آدرس آن شخص در خارج را بدهید. درحال حاضر یوتیوب و کسب درآمد از آن باب شده است و پرچم‌دار این حرکت هم افرادی مانند میا پلیز و استریمرهای ایرانی هستند که در یوتیوب فعالیت دارند.

یوتیوب میا پلیز
میا پلیز در کمتر از 2 ساعت از طریق یوتیوب 45 میلیون تومان کمک برای خیریه جمع کرد

درست است که روش مستقیم و نشان داده شدن تبلیغات در میان ویدیوهای شما و کسب درامد دلاری خیلی جذاب است اما می‌توانید به روش غیرمستقیم کسب درآمد از یوتیوب داشته باشید. در این روش شما با گرفتن تبلیغات از شرکت‌ها و برندهای معروف و معرفی محصولات آن‌ها می‌توانید علاوه بر درآمد ارزی، درآمد ریالی از یوتیوب هم داشته باشید. پیو دی پای نیز درآمد بسیار زیادی از روش غیر مستقیم و مستقیم دارد و در سال 2020 ثروت خالص او را در حدود 30 تا 50 میلیون دلار تخمین می‌زنند، ولی یوتیوبرها واقعا چقدر از این پلتفرم درآمد دارند؟


درآمد از یوتیوب چقدر است؟

می‌رسیم به موضوع اصلی که همه منتظرش بودند! درامد از یوتیوب چقدر است؟ خب باید بگوییم این کاملا بستگی به کیفیت ویدیوهای شما و تعامل مخاطبان با کانال شما دارد. اگر میزان بازدید بیشتری داشته باشید و مخاطبان شما چندین دقیقه به تماشای ویدیوهای شما بشینند، قطعا درامد بسیار خوبی خواهید داشت. قبل از هر چیزی باید چند نکته را در این باره برایتان بگوییم تا به خوبی بدانید کسب درآمد از یوتیوب یک رقم ثابت ندارد و می‌تواند هر ماه متفاوت باشد.

کانال Adrian Gee تنها از روش مستقیم درآمد 50 هزار دلاری در سال دارد.

درآمد مستقیم از یوتیوب از طریق نمایش تبلیغات در ویدیوهای شما است. اما رقم واریزی به ازای هر نمایش متفاوت است. برای مثال اگر بازدید کننده‌ی شما از اروپا و آمریکا باشد پولی بین 50 سنت تا 4 دلار به حساب شما واریز می‌شود، اما از آن‌جا که در آسیا تبلیغات آنقدر قوی نیستند، مبلغ کمتری به حساب شما واریز خواهد شد و شاید این رقم از 30 سنت تا 2 دلار باشد. پس لوکیشن بازدیدکنندگان ویدیوهای شما تاثیر مستقیمی در درآمد شما دارد.

اپلود ویدیو در یوتیوب
دیگر وقت آن است ویدیو خود را در یوتیوب اپلود کنید

حالا می‌توانید با دید بهتری به کسب درامد از یوتیوب بپردازید و کانال خود را در این پلتفرم بزنید. استمرار در گذاشتن ویدیوهای باکیفیت و تعامل با مخاطبان برگ برنده‌ی شما برای کسب درآمد از یوتیوب هستند. حتی اگر درآمد مستقیم از یوتیوب هم نداشته باشید، به راحتی می‌توانید از درآمد غیر مستقیم و گرفتن اسپانسر و تبلیغات استفاده کنید. شاید در ابتدا بازدید خاصی نداشته باشید، اما دلسرد نشوید و به راه خود ادامه دهید شاید پیو دی پای بعدی شما باشید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، شاید مطلب کسب درآمد از توییچ را هم بپسندید.

درباره امیرحسین سربیشه

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند.

دیدگاهتان را بنویسید