کریپتوکارنسی ها و رمزارزها را بیشتر بشناسید

کریپتوکارنسی ها و رمزارزها

از زمانی که الکساندر همیلتون در آمریکا بانک مرکزی را بنیان‌گذاری کرد و شد پدر سرمایه‌گذاری آمریکا چندصد سالی گذشته است. در این روزها که ارزش دلار در جهان پایین می‌آید، مردم به سمت کریپتوکارنسی ها و رمزارزها رفتند. شیوع کرونا نیز باعث شد دیگر پول نقد استفاده نکنیم و روی به پول‌های دیجیتال بیاوریم. با اون یا این همراه باشید تا با انواع رمزارزها و کریپتوکارنسی ها بیشتر آشنا شویم.

انواع کریپتو کارنسی ها

بیت کوین (Bitcoin)

شاید کسی باور نمی‌کرد که یک روز بتوانیم پول را به صورت دیجیتالی داشته باشیم اما سال 2009 با ورود بیت کوین به بازار کریپتوکارنسی ها این اتفاق افتاد. در آن سال‌ها همه پول نقد را دوست داشتند و کسی به دنبال بیت کوین و رمزارزها نمی‌رفت. ارزش بیت کوین در آن زمان تنها 0.062 دلار بود. با این احتساب، داشتن بیت کوین غیر منطقی‌ترین چیز در دنیا بود، اما سال 2014 اوضاع تغییر کرد و بیت کوین با یک جهش قیمتی عجیب و غریب گران‌بها شد و بیشتر افراد شروع به استخراج و خرید بیت کوین کردند و در حال حاضر بیت کوین قیمتی حدود 8600 یورو دارد (شهریور 99).

بیت کوین
بیت کوین گزینه خوبی برای سرمایه گذاری رمزارز است

هنوز کسی نمی‌داند سازنده‌ی بیت کوین و مخترع کیف پول بیت کوین یک مرد ژاپنی است یا یک هولوگرام! تنها یک اسم از خالق و بیشترین دارنده بیت کوین در جهان یعنی ساتوشی ناکوموتو می‌شناسیم. هویت ساتوشی ناکوموتو خالق بیت کوین هنوز نامعلوم است. به هر حال،این نام خالق پایگاه داده Block Chain است، جایی که می‌توانید در آن کیف پول دیجیتالی درست کنید و رمزارزهای خود از جمله بیت کوین را در آن نگه دارید. کشور چین بیشترین بیت کوین را دارد و ایران نیز در این لیست جزو 5 کشور برتر است که به ماینینگ این کریپتو کارنسی معروف پرداخته است.


اتریوم (Ethereum)

بعد از بیت کوین، اتریوم معروف‌ترین رمزارز است. اتریوم 8 درصد بازار کریپتوکارنسی ها را در اختیار دارد و از سال 2015 کار خود را آغاز کرده است. از آن‌جا که بیت کوین در سال 2014 جهش قیمتی سریعی داشت، مردم به اتریوم نیز به چشم یک سرمایه گذاری رمزارز خوب نگاه کردند و اتریوم خریدند، اما اتریوم تنوانست آن‌جور که باید و شاید رضایت مشتریان خود را جلب کند، به همین دلیل در سال 2020 دچار تغییرات زیادی شد و قیمتش بالا رفت.

رمزارز اتریوم
اتریوم تغییرات کسترده‌ای در سال‌های اخیر داشته است

البته قیمت کم اتریوم نسبت به بیت کوین، هزینه و سهولت استخراج این رمزارز، باعث محبوبیت بیشتر او شد. برای خرید و داشتن اتریوم می‌توانید با پردازش و دستگاه‌ها آن را استخراج کنید یا از سایت‌هایی که رمزارز می‌فروشند آن را بخرید و در کیف پول دیجیتالی خود که در بلاک چین ساختید، آن را نگه‌داری کنید.

تِتِر (Tether)

تتر معادل 1 دلار یا 1 یورو است. از همین ابتدا باید بدانید که دو نوع تتر داریم؛ تتر دلاری و تتر یورویی. شاید با خود بپرسید که اگر تتر قیمتی معادل با یک دلار کاغذی دارد چرا دلار نقد نخریم؟ در جواب این سوال باید گفت که بیشتر کسانی که روی به خرید کریپتوکارنسی ها و رمزارزها می‌آورند به دنبال سرمایه گذاری و سود کردن از این خرید هستند، به همین دلیل این ارزهای دیجیتال و ارز اینترنتی را در کیف پول خود برای مدت زیادی نگه می‌دارند تا به قیمت مورد نظرشان برسد. به همین دلیل این رمزارزها از چرخه‌ی تجارت خارج می‌شوند.

کریپتو کارنسی تتر
کریپتو کارنسی ها، تتر معاد یک دلار یا یک یورو است

به همین دلیل تتر آمد تا چرخ تجارت و انجام معاملات با قیمت بالا را آسان کند. برای مثال شما باید 1 میلیارد دلار برای معامله‌ای بپردازید، از آن‌جا که این مبلغ بسیار بالاست و همپنین پولی به راحتی جا به جا نمی‌شود، می‌توانید از تتر استفاده کنید چون نامحدود عرضه می‌شود. البته این ازقام بسیار بالاست و شاید این اتفاق نیفتد. به هر حال تتر نیز مانند دلار و یورو کاملا مقبول واقع می‌شود و نیازی نیست نگران چیزی باشید.


بیت کوین کَش (Bitcoin Cash)

بیت کوین کش از خانواده کریپتوکارنسی بیت کوین است اما قیمت کمتر و استخراج راحت‌تری دارد. در گذشته باید برای ساخت هر بیت کوین 10 دقیقه وقت می‌گذاشتید اما برای ساخت و استخراج بیت کوین کش زمان کمتر و هزینه کمتری خواهید پرداخت. قبل از انشعاب و جدا شدن، با استخراج هر قطعه بیت کوین، یک بیت کوین کش وارد بازار کریپتوکارنسی ها می‌شد، البته تنها 21 میلیون قطعه از بیت کوین در بازار وجود دارد و این رمزارز نیز محدودیت دارد.

بیت کوین کش چیست
بیت کوین کش از بیت کوین منشعب شده است

بیت کوین کش را هم می‌توانید مانند بیت کوین استخراج کنید یا از سایت‌های مختلف خرید و فروش بخرید. در ایران نیز سایت‌هایی هستند که در زمینه خرید و فروش بیت کوین کار می‌کنند و می‌توانید از آن‌ها خرید ریالی بیت کوین و بیت کوین کش داشته باشید.

لایت کوین (Litecoin)

لایت کوین نیز سر و صدای زیادی در بازار کریپتو کارنسی ها در سال 2011 راه انداخت چون کارمند سابق گوگل خالقش بود. در زمان نوشتن این مطلب هر لایت کوین معادل 47 یورو است. چرا در همین اول معادل قیمتی آن را گفتیم؟ چون لایت کوین افت و خیز بسیار زیادی در این دوران داشته است و شاید مناسب سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی ها نباشد.

کریپتو کارنسی لایت کوین
لایت کوین از کریپتوکارنسی های جذاب است

لایت کوین سهم خوبی از بازار دارد و 86 میلیون قطعه از این رمزارز در بازار موجود است، اما نوسان قیمتی آن بالاست. اما چرا در آن سال‌های اولیه بهتر از بیت کوین بود؟ چون 4 برابر سریع‌تر استخراج می‌شد و قطعه‌های بیشتری برای استخراج نسبت به بیت کوین وجود داشت.

در این مطلب سعی کردیم معروف‌ترین و بهترین کریپتوکارنسی ها و رمزارزهای موجود در بازار را معرفی کنیم تا ببینیم کدام برای معاملات ارزی بهتر هستند و کدام برای سرمایه‌گذاری! تجربه خود درباره‌ی کریپتوکارنسی ها را در قسمت نظرات بنویسید.

درباره امیرحسین سربیشه

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند.

دیدگاهتان را بنویسید