مایکروسافت بتسدا را خرید! آینده نسل نهم کنسول‌ها چه خواهد شد؟

مایکروسافت بتسدا را خرید

بعد از عرضه و مشخص شدن قیمت پلی استیشن 5 و قیمت ایکس باکس سری ایکس، چند روز پیش جیم شرایر توییت عجیب و غریبی زد. او گفت مایکروسافت می‌خواهد بتسدا را با قیمت 7.5 میلیون یورو بخرد. این خبر بسیار عجیب بود اما فیل اسپنسر و اکانت توییتر ایکس باکس آن را به روش خود تایید کردند. حال مایکروسافت با دست پُر برای رقابت در نسل نهم کنسول‌ها وارد ماجرا شده است. در این مطلب به بررسی آینده پلی استیشن 5 معمولی و دیجیتالی و ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس خواهیم پرداخت تا ببینیم این حرکت استراتژیک مایکروسافت چه تاثیری در دنیای گیم خواهد داشت. با اون یا این همراه باشید.

انحصاری نکن، کمپانی را بخر!

تفاوت همیشگی بین سونی و مایکروسافت در رقابت کنسول‌ها، بیشتر بودن بازی‌های انحصاری پلی استیشن سونی نسبت به ایکس باکس مایکروسافت است. به همین دلیل گیمرها علاقه‌ی بیشتری به پلی استیشن نشان می‌دادند چون می‌توانستند بازی‌های چون خدای جنگ را روی این کنسول بازی کنند. مایکروسافت نیز این مشکل را به خوبی فهمید و به سرعت یک حرکت استراتژیک انجام داد تا رقابت نسل نهم را به نفع خود تمام کند.

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس
رقابت نسل نهم را چه کنسولی می‌برد؟

اولین حرکت خوب مایکروسافت در رقابت نسل نهم پایین آوردن قیمت ایکس باکس سری اس و ارائه‌ی کنسولی ضعیف‌تر با قیمت کمتر نسبت به ایکس باکس سری ایکس بود. در نسل نهم قیمت پایین یک برتری محسوب می‌شود. برای مثال اگر ایکس باکس سری اس در ایران بیاید قیمتی برابر پلی استیشن 4 سونی خواهد داشت، از این رو شاید خریداران ایکس باکس سری اس که کنسول جدیدتر و نسل نهم است را بخرند تا با خیال راحت بتوانند تا چند سال بدون دردسر بازی کنند. دومین حرکت استراتژیک مایکروسافت خرید کمپانی بازی‌سازی بتسدا بود. ناشری که بیش از ده‌ها بازی و فرانچایز بزرگ را در اختیار دارد. سونی همیشه سعی می‌کرد بازی‌ها را برای خود انحصاری کند اما مایکروسافت با خرید این کمپانی شرایط را برای سونی و کنسولش سخت کرد تا برخی از کارشناسان آینده‌ی سونی در رقابت نسل نهم را در هاله‌ای از ابهام بخوانند.


مایکروساقت بتسدا را خرید
بتسدا ناشر بازی‌های بزرگی است

بتسدا (Bethesda) ناشر بزرگ

نمی‌شود گیمر باشید و نام کمپانی بتسدا را نشناسید. اگر با کمپانی بتسدا آشنایی ندارید تنها می‌توانیم به چند بازی و فرنچایز معروفش اشاره کنیم تا ببینید مایکروسافت چه حرکت بزرگی انجام داده است. شاید توان آن را خرید قرن در صنعت بازی هم نام گذاشت. سری بازی Fallout، سری The Elder Scrolls و سری پنجم و معروف آن با نام The Elder Scrolls V: Skyrim، دث لوپ (Deathloop) و Doom Eternal تنها بخشی از بازی‌ها و فرنچایزهای این شرکت است که به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کردند. مایکروسافت که پیش از این کمپانی بازی‌سازی آبسیدین را هم خریداری کرده بود، حال می‌تواند با خرید بتسدا انحصار کامل بازی Fallout را به دست آورد و دنباله‌ی آن‌ها را بسازد، مثلا Fallout New Vegas 2 که به دلیل دلخوری دو کمپانی بتسدا و ابسیدیدن هیچوقت ساخته نشد!

اگر دوست داشتید، مطلب خرید بهترین کنسول بازی خانگی را بخوانید.

ایکس باکس و بازی‌های انحصاری بیشتر؟

شاید فکر کنید مایکروسافت با خرید کمپانی‌های بزرگ بازی سازی بخواهد بازی‌ها را به انحصار خود دراورد. البته بی‌راه هم نیست اما سیاست‌های ضدانحصاری مایکروسافت شاید این اجازه را به او ندهد. تمرکز مایکروسافت بیشتر به سود کردن از راه فروش سرویس‌هایی مانند XBOX Game Pass و فروش بازی‌ها است تا انحصار آن‌ها. آن‌ها می‌دانند که قیمت بازی پلی استیشن 5 حدود 70 دلار خواهد بود، پس با انتشار بازی برای کنسول پلی استیشن 5 درآمد قابل توجه خوبی به دست می‌آورند که حتی شرکت پولدار مایکروسافت نمی‌‎تواند از آن گذشت کند.

بازی فال اوت بتسدا
بازی Fallout می‌تواند انحصاری مایکروسافت شود

البته باید این را در نظر داشت که مایکروسافت برای رقابت در فروش کنسول به بازی‌های انحصاری بسیار خوبی برای ایکس باکس سری ایکس نیاز خواهد داشت برای همین انتظار می‌رود چند بازی انحصاری بسیار فوق‌العاده بسازد تا ضربه نهایی را به سونی بزند.

پلی استیشن 4 یا ایکس باکس سری اس؟ شاید این مطلب برای شما جذاب باشد.

گیم‌پس؛ قدرتمند و محبوب

همین الان نیز گیم‌پس بیش از 15 میلیون کاربر دارد که می‌توانند با قیمت بسیار معقولی به بازی‌های ایکس باکس و PC دسترسی داشته باشند. گیم‌پس مایکروسافت بسیار قوی عمل کرده است و می‌تواند از دلایل خرید ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس باشد.

بازی اسکریم
بازی Skyrim ساخت بتسدا در پلی استیشن بسیار محبوب بود

همچنین گفته شده تمام بازی‌های ساخته شده توسط بتسدا اول از همه بر روی گیم‌پس قرار می‌گیرند. حال فکر کنید می‌توانید با قیمت بسیار کم به کلی بازی‌های خوب به صورت آنلاین دسترسی پیدا کنید، دیگر از این بهتر نمی‌شود. با اضافه شدن بتسدا و EA Play و دیگر سرویس‌ها در گیم‌پس، این سرویس مایکروسافت قدرتمندتر و محبوب‌تر از همیشه خواهد شد.


آیا پلی استیشن 5 در رقابت نسل نهم شکست می‌خورد؟

سونی قطعا دست روی دست نخواهد گذاشت و در جواب این حرکت استراتژیک مایکروسافت واکنش خوبی نشان خواهد داد تا از غافله عقب نماند، اما انتظار خرید کمپانی‌های بزرگ را از سونی نداشته باشید. همانطور که پیش‌تر گفتیم سونی بیشتر روی به انحصاری کردن بازی‌ها می‌آورد تا خرید کمپانی‌های بازی سازی بزرگ. از این رو شاید سونی دست روی کمپانی چون راکستار یا یوبیسافت برای خرید نگذارد، چون همچنین پولی هم ندارد!

gta vi برای پلی استیشن 5
آیا سونی می‌تواند GTA VI را انحصاری کند؟

در عوض شاید سونی به فکر انحصاری کردن چند بازی پرطرفدار کمپانی‌های الکترونیک آرتز، یوبیسافت و راکستار بیفتد، برای مثال اگر سونی بتواند GTA VI را به انحصار خود درآورد، برگ برنده خود را رو کرده است تا پلی استیشن 5 را از این مخمصه نجات دهد.

دانلود ویدیو از آپارات | تریلر بازی Skyrim

باید توجه داشت وضعیت پلی استیشن 5 و سونی آنقدرها هم در رقابت بد نیست اما اگر مایکروسافت به دنبال انحصار طلبی باشد و تمام بازی‌های بتسدا را انحصار کند شاید رقابت یک طرفه شود. البته سونی می‌تواند چند کمپانی کوچک را بخرد و با تزریق پول، بازی‌های خوبی را عرضه کند. در هر صورت باید دید این رقابت به کجا کشیده می‌شود و چه کسی در نسل نهم می‌تواند گوی سبقت را از دیگری بدزدد. نظر شما چیست؟

اگر به بازی و گیمینگ علاقمند هستید، بررسی بازی Among Us را از دست ندهید.

درباره امیرحسین سربیشه

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند.

2 نظر در “مایکروسافت بتسدا را خرید! آینده نسل نهم کنسول‌ها چه خواهد شد؟”

دیدگاهتان را بنویسید