پلی استیشن ۴ بخرم یا ایکس باکس سری اس؟

پلی استیشن 4 بخرم یا ایکس باکس سری اس

با آمدن نسل جدید کنسول بازی خانگی، تحولات جدیدی در صنعت کنسول‌های خانگی پدید آمد. اما آیا این تحول ارزش این را دارد که کنسول‌های جدید را بخریم؟ با توجه به این‌که هنوز اوایل عرضه‌ی این کنسول‌هاست و بسیاری از بازی‌های معروف و جدید، هنوز برای این کنسول‌ها عرضه نشده‌اند، یا حتی به دلیل قیمت بالایی که دارند، ممکن است انتخاب واقعا سخت باشد. در این مطلب، برای شما دو کنسول بازی خانگی یعنی پلی استیشن 4 اسلیم و ایکس باکس سری اس که تقریبا در یک رده‌ی قیمتی دارند را معرفی و مقایسه‌ کرده‌ایم تا بتوانید در خرید کنسول بازی خانگی راحت‌تر عمل کنید. هردوی این کنسول‌ها از معروف‌ترین و بصرفه‌ترین کنسول‌های دو کمپانی سونی و مایکروسافت هستند. با اون یا این همراه باشید.

پلی استیشن 4 اسلیم PS4 (slim)

سونی Ps4 اسلیم، کوچکتر از Ps4 اصلی است؛ اما با اینحال با توجه به بهبود طراحی‌اش، هنوز هم یک کنسول بازی‌ خانگی فوق‌العاده به شمار می‌آید.
همراه با کوچک‌تر شدن طراحی این‌ کنسول، قیمت آن نیز بسیار پایین‌تر آمده، و این یعنی این‌که کنسول‌ زیباتری را با قیمتی پایین‌تر می‌گیرید. البته که محدودیت‌هایی هم وجود دارد. بعنوان مثال رزولوشن 4k در این مدل پشتیبانی نمی‌شود و هیچ خروجی صدای فیزیکی‌ای را دارا نیست. اما اگر این ویژگی‌ها برایتان مهم نباشد، Ps4 اسلیم گزینه‌ی بسیار بصرفه‌ای است.

پلی استیشن 4 بسیار پرفروش بوده است

کنسول PS4 اسلیم، بسیار فشرده‌تر و حتی کم سر و صداتر نیز است، و انرژی کمتری را نیز نسبت به پلی استیشن 4 معمولی مصرف می‌کند، اما قاعدتا خرید پلی استیشن 4 اسلیم علی‌رغم این‌که بسیاری از بازی‌ها را در کتابخانه‌ی خود دارد، قطعا نمی‌تواند با کنسول‌های نسل جدید رقابت کند. اگر می‌خواهید کنسولی بخرید که برای آینده‌‌ سرمایه‌گذاری کرده باشید، چه از نظر قدرت، چه از نظر بازی‌هایی که قرار است برای آن‌ها معرفی شود، پیشنهاد ما به شما این است که از مطلب فلان دیدن کنید.
البته لازم بذکر است که Ps4 تاکنون عناوین اختصاصی و بازی‌های جذابی را در کتابخانه‌ی خود داشته است. بازی‌های اختصاصی‌ای مثل: خدای جنگ و مرد عنکبوتی که طرفداران زیادی را دارند و تنها دلیل حسادت کامپیوتربازها و صاحبان ایکس‌باکس وان می‌باشند.

نمای کلی پلی استیشن 4 اسلیم

طراحی Ps4 اسلیم از نقاط قوت این کنسول محسوب می‌شود. کنسول Ps4 اسلیم، طراحی به یاد ماندنی و جذاب Ps4 اصلی را گرفته و آن‌را به چیزی حتی جذاب‌تر و جمع‌وجورتر تبدیل کرده است. و نسبت به Ps4 اصلی، وزن بسیار سبک‌تر و کم‌تری را نیز دارد. اندازه‌ی Ps4 اسلیم 26.5x 26.5x 3.8 سانتی‌متر می‌باشد.
کنسول Ps4 اسلیم، رنگ مشکی مات را در سراسر خود بر تن دارد که همراه با نشانگر نور‌ی کوچک برای مشاهده‌ی وضعیت خاموش و روشن بودن دستگاه‌‌، زیبایی خوفناکی را به آن می‌دهد. مانند دیگر مدل‌های Ps4 نیز، دو پورت Usb در جلوی این دستگاه قرار دارد و در این مدل بسیار ظریف‌تر و برای استفاده راحت‌تر شده‌اند. این دستگاه در دو مدل 500 گیگابایتی و 1 ترابایتی قابل دسترس است و می‌توانید هارد درایو داخلی را نیز به آسانی ارتقا دهید و نگران پر شدن دستگاه نباشید.


در عقب دستگاه سوکت پاور و پورت Hdmi، پورت مخصوص Playstation Vr، و یک سوکت اترنت وجود دارد. تنها مشکل این کنسول، نبود پورت خروجی برای صدا است که چندان اهمیت بسیار مهمی ندارد و همان پورت Hdmi برای برطرف کردن نیازهای صوتی گیمر‌ها بیشتر از کافی است. اما اگر گیمر حرفه‌ای هستید، مطمئنا کمبود آن‌را حس خواهید کرد. به صورت کلی طراحی Ps4 اسلیم بسیار قابل قبول است و حتی با توجه وزن کم‌تری هم که دارد می‌توان آن‌را بهتر دانست.

دسته پلی استیشن 4 اسلیم

از دیگر معایب Ps4 اسلیم، استفاده از دیسک بلوری Full Hd معمولی، بجای دیکس بلوری 4K است، که ممکن است برای بسیاری از آن‌هایی که خواستار تجربه‌ی بازی‌ها در تلویزیون 4K هستند، نا امید کننده باشد. اما این بدین معنا نیست که قدرت کم‌تری را نیز داراست. کنسول Ps4 اسلیم هنوز هم از بصرفه‌ترین و کارآمدترین کنسول‌های خانگی برای بازی‌ کردن در رزولوشن 1080 بشمار می‌رود.

شاید دوست داشته باشید این مطالب را هم بخوانید:

ایکس باکس سری اس Xbox Series S

ایکس باکس سری اس، پرش مناسبی به سمت کنسول‌های بازی خانگی نسل بعد است. اگر با خرید دیجیتالی بازی‌ها و اشتراک گیم پس ایکس باکس می‌توانید کنار بیاید، این کنسول مایکروسافت بسیار گزینه‌ی خوبی‌ست. این کنسول که با قیمتی پایین‌تر عرضه می‌شود، همچنان به قدرتمندی سری ایکس می‌رسد و از ویژگی‌هایی همچون فریم‌ریت بالا، ray tracing و بالا آمدن سریع بازی‌ها برخوردار است. اما بدین معنی نیست که شما از همه‌ی ویژگی‌ها برخوردار خواهید بود. قطعا نکاتی هم برای کم کردن این هزینه در نظر گرفته‌ شده‌اند.

نمای کلی ایکس باکس سری اس

ایکس باکس سری اس، حافظه‌ی داخلی کم‌تری نسبت به سری ایکس دارد و تنها دارای 500 گیگابایت حافظه‌ی SSD است که از آن هم فقط چیزی حدود 360 گیگابایت در دسترس کاربر است. این ممکن است برای بسیاری‌ها نگران کننده باشد. چرا که امروزه‌، بازی‌ها اکثرا حجم بالایی را دارند. اما گزینه‌ی وصل کردن یک هارد درایو بر این کنسول، هنوز بر روی میز قرار دارد و شاید تا حدودی کار را راه بی‌اندازد. همچنین این کنسول‌، با رزولوشن 1440p سازگار است، و به گفته‌ی مایکروسافت خدف اصلی آن نیز همین رزولوشن بوده؛ گرچه قابلیت آپ‌اسکیل تا 4k نیز پشتیبانی می‌شود، اما بهترین فریم‌ریت و شارپ‌ترین تصاویر را مطمئنا در همان رزولوشن اصلی 1440p خواهید گرفت.

ایکس باکس سری اس ارزان‌ترین کنسول بازی نسل نهم است

از نکات دیگر سری اس، نبود دیسک بلوری همانند سری ایکس است. در این کنسول‌، تنها می‌توان بصورت دیجیتالی بازی‌ها را تجربه کرد و این ممکن است برای بسیاری از آن‌هایی که طرفدار نسخه‌ی فیزیکی بازی‌ها هستند ناراحت‌کننده باشد. البته با همه‌ی این ویژگی‌ها، ایکس باکس سری اس هنوز هم از بهترین گزینه‌های موجود است. توانایی قدرتمندی که در اجرای بازی‌ها و سرعت فوق‌العاده‌ای که دارد آن‌را مناسب‌ترین گزینه برای عنوان‌های اختصاصی بازی‌ها در سال‌های آینده کرده است.

مایکروسافت با این قیمت پایین‌تر می‌خواسته که اکثر طرفداران کنسول‌های بازی خانگی را به سمت اکوسیستم خود بکشد، و تا حدودی موفق نیز شده است. اما مایکروسافت هنوز هم از عناوین اختصاصی معروف برای کنسول خود رنج می‌برد و این یکی از بسیار دلایلی‌ست که کمتر کسی به سمت این اکوسیستم جذب می‌شود.

نتیجه گیری

کنسول‌های Ps4 اسلیم و ایکس باکس سری اس که اختلاف قیمت بسیار زیادی نیز ندارند، هردو از بهترین و به صرفه‌ترین کنسول‌های بازار به شمار می‌آیند. اما باید اعتراف کرد که کنسول Ps4 اسلیم کمی قدیمی‌تر از زمان الان بنظر می‌رسد و یحتمل برای آینده‌ی طولانی‌ محبوبیت خود را مثل قبل نداشته باشد. چرا که مایکروسافت در ایکس باکس سری اس تمام تلاش‌ خود را کرده است تا در عین قدرت، طراحی مدرن‌تری را نیز در کنسولش جا بدهد. با اینحال کنسول Ps4 اسلیم هم مزایای دوست‌داشتنی خود را دارد و در اخر با توجه به مقایسه‌ی ویژگی‌های هردو کنسول، این شما هستید که باید انتخاب کنید کدام برایتان مناسب‌تر است.

درباره امید کوچکی

از وقتی که یادم میاد با کلمات درگیر بودم و نوشتن را دوست داشتم. همیشه تکنولوژی و فیلم و سریال رو دوست داشتم. اینطوری می‌تونستم از دنیای واقعی دور بشم و علاقه‌هامو دنبال کنم.
با این اوصاف همیشه سعی می‌‌کردم و می‌کنم که قدم در راه علاقه‌هام بردارم.

دیدگاهتان را بنویسید