بهترین کنسول بازی برای خرید در سال 1400

بهترین کنسول بازی خانگی

کنسول‌های بازی، در سال‌های گذشته توانستند نقش بزرگی در صنعت گیمینگ داشته باشند. از طرفی گیمرها از بازی کردن در یک محیط ساده، جذاب و قدرتمند لذت می‌بردند و از طرفی دیگر، شرکت‌های بازی‌سازی، برخی از بازی‌ها را فقط برای این کنسول‌های بخصوص منتشر می‌کردند، که باعث می‌شد روز به روز افراد بیشتری کنسول های بازی خانگی را بخرند و از کامپیوترهایشان فاصله بگیرند. کنسول بازی خانگی در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته‌اند، همچنین توان پردازشی و قدرت گرافیکی آن‌ها بسیار افزایش یافته است و خصوصا با عرضه‌ی نسل جدید (نسل نهم) آن‌ها، انتخاب برای گیمرها واقعا سخت شده است. با اون یا این همراه باشید، تا نگاهی به کنسول بازی خانگی که در سال 1400 می‌توان خرید نگاهی داشته باشیم.

پلی استیشن 5 استاندارد و دیجیتال (PS5)

پلی‌استیشن 5، جدیدترین نسل از کنسول‌های بازی سونی، که در دو نسخه‌ی معمولی و دیجیتالی (فاقد درایو نوری) عرضه شده است، شروع خوبی را با بازی‌های اختصاصی‌اش از جمله Spider-Man: Miles Morals داشت. بزرگترین توسعه‌ی این نسل، نسبت به پلی‌استیشن 4، احتمالا سرعت بیشتر و قدرت گرافیکی بهتر باشد.
همراه با بهبود گرافیکی و پردازشی؛ رابط کاربری بسیار ساد‌ه‌تر و چشم‌نوازتر شده و شاید بزرگترین انقلاب پلی استیشن 5، دسته‌ی کنترلی Dual-Sense جدید آن باشد که نسبت به نسل قبل پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود. این‌بار، برای داشتن تجربه‌ای‌ بهتر، این کنسول از صفحه‌نمایش 4K در 120FPS و 8K در 60FPS پشتیبانی می‌کند.

بهترین کنسول بازی خانگی
پلی استیشن 5 دیجیتال قیمت کمتری دارد

یکی دیگر از ارتقاهای این نسل جدا از حافظه‌ی اس‌اس‌دی 830 گیگابایتی، قابلیت Ray-Tracing است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که بتوانید بازتاب نور و اشیا درون بازی‌های ویدئویی را بصورت واقع‌گرایانه‌تر حس کنید.
علی‌رغم این‌که در این کنسول خبری از Dolby Vision یا Dolby Atmos نیست، اما سونی گفته که قابلیت اجرای بازی‌های PS4 را هم بر روی پلی استیشن 5 دارد و می‌توانید از فریم‌ریت بالاتر لذت ببرید.
بخش هیجان‌انگیزتر، بازی‌های اختصاصی‌ای است که برای پلی استیشن 5 منتشر شده و قرار است منتشر شوند.
باید دید کدام عناوین معروف و شاهکار قرار است به پلی استیشن 5 بیایند تا تجربه‌ای متفاوت را در اختیار گیمرها بگذارند.


کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس (XBOX SERIES X)

نسل جدید ایکس‌باکس، یعنی سری ایکس همان چیزی‌ست که از یک کنسول بازی خانگی می‌توان انتظار داشت. یک هیولای ساکت، اما پر قدرت.
سری ایکس مایکروسافت، که یک غول سخت‌افزاری است، سرعت فوق‌العاده‌ای در اجرای بازی‌ها و لود شدن آن‌ها دارد و تجربه‌های گرافیکی را نسبت به دیگر کنسول‌های مایکروسافت به مرحله‌ی جدیدی از زیبا بودن رسانده است. رابط کاربری ایکس‌باکس ایکس بسیار ساده‌تر و مینیمال‌تر شده، و هرچند از 8K خبری نیست، اما از 4K/60FPS و 4K/120FPS پشتیبانی می‌کند. نکته‌ی جالبی که در مقایسه با پلی استیشن 5 مشاهده می‌شود، استفاده از اکوسیستم Dolby Atmos و Dolby Vision برای بهبود عملکرد صوتی و تصویری این سری است، که بسیار آن‌را متمایزتر می‌کند و نسبت به بقیه، بهتر نشان می‌دهد.

کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس
این کنسول بازی بسیار قدرتمند است

شاید تنها دلیلی ایکس‌باکس ایکس مایکروسافت به اندازه‌ی پلی استیشن 5 سر و صدا نکرد، این باشد که به همراه عرضه شدن کنسول یک بازی با عنوان اختصاصی ارائه نکرد. چرا که مایکروسافت عمده‌ی توجهش را روی اشتراک گیم‌پس خود گذاشته که با خریدن اشتراک می‌توانید به بازی‌های مختلف، دسترسی داشته باشید. مایکروسافت تبلیغ زیادی درباره‌ی این گیم‌پس و عالی بودن آن کرده که باید دید در آینده چگونه پیش می‌رود.
گرچه بازی‌هایی که قرار است برای این کنسول منتشر شوند زیاد چنگی به دل نمی‌زند اما ایکس‌باکس ایکس قابلیت پشتیبانی از بازی‌های منتشر شده برای نسل‌های قبل خود را نیز داراست که می‌توانید آن‌هارا با فریم‌ریتی بالاتر بازی کنید.


ایکس باکس سری اس (XBOX SERIES S)

ایکس باکس سری اس، از دیگر کنسول‌های بازی خانگی مایکروسافت است که با قیمتی کمتر، همان ویژگی‌های سری ایکس مانند فریم‌ریت بالاتر، لود شدن سریع‌تر بازی‌ها و ray-tracing را ارائه می‌دهد.
البته این بدین معنا نیست که شما همه‌ی ویژگی‌های سری ایکس را خواهید داشت. بعنوان مثال، شما از حافظه‌ی داخلی کمتری برخوردار خواهید بود و روزلوشن نیز به 1440p محدود خواهد شد، و فقط در صورتی می‌توانید 4k بازی کنید که به صفحه‌نمایش Ultra HD وصل شده باشید و فقط چندتا از عنوان‌ بازی‌ها قابلیت اجرای 4k را دارند که بدان معناست که این کنسول فقط برای بازی با رزولوشن کمتر طراحی شده است.

کنسول بازی ایکس باکس سری اس
اقتصادی ترین کنسول نسل نهم

سری اس نیز فاقد درایو بلوری است و گرچه طراحی آن‌ جمع‌وجورتر و سبک‌تر انجام شده اما هنوز هم توانایی اجرای بازی‌های نسل بعد را داراست. از مشکلاتی که می‌توان در سری اس اشاره کرد، حافظه داخلیِ کم آن است. گرچه استفاده از حافظه‌ی اس‌اس‌دی سریع و قوی‌ بنظر می‌رسد، اما فقط 512 گیگابایت اس‌اس‌دی در دسترس است و هیچ‌گونه قابلیت ارتقایی نیز ندارد. و این یعنی این‌که شما همیشه باید نگران این باشید که حافظه‌تان زود پر نشود.
اگر مشکلی با نسخه‌ی دیجیتالی بازی‌ها یا خرید اشتراک گیم‌پس ایکس‌باکس ندارید، این گزینه‌ی اقتصادی برای تجربه‌ی بازی‌های نسل بعد بهترین انتخاب است. همچنین مطلب 5 دلیل برای خرید ایکس باکس سری اس به جای سری ایکس را بخوانید، اینجا کلیک کنید.


کنسول بازی نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

نینتندو سوییچ که حالا سه ساله شده، هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد.
یک کنسول خانگی خاص، که هم می‌توانید به تلویزیون وصل کنید و هم روی دستانتان بازی کنید. بهترین نکته راجع به نینتندو سوییچ این است که به راحتی می‌توانید آن را به همه جا ببرید.یعنی هم می‌توانید بیرون از خانه با خودتان ببرید و هم داخل خانه بازی کنید.

کنسول بازی نینتندو سوییچ
خانوادگی ترین کنسول بازی در سال 1400

کتابخانه‌ی بازی‌های نینتندو سوییچ روزبه‌روز در حال رشد کردن است و عناوین معروفی را هم در خود جای داده که می‌توان به Supermario Odyssey و Stardew Valley اشاره کرد. گرچه نینتندو سوییچ مانند دیگر کنسول‌های بازی خانگی قدرت‌مند نیست، و نمی‌توان در آن 4K بازی کرد و رزولوشن فقط به 1080 یا 720 محدود شده؛ اما بازی کردن در آن تجربه‌ی خوبی را فراهم می‌کند که بسیار متفاوت و خاص است.
اگر بدنبال تجربه‌ی متفاوت و لذت‌بخش و ساده‌تری از گیمینگ هستید، نینتندو سوییج قطعا گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.


پلی استیشن 4 (PS4)

نسل قبلی کنسول‌های سونی، که در مدل‌های استاندارد و اسلیم عرضه می‌شود.
پلی‌ استیشن 4، شاید یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی خانگی سونی به شمار بیاید که علی‌رغم اینکه مدت زیادی از سال تولید آن می‌گذرد، اما با داشتن عناوین گیمینگ معروف توانست موفقیت زیادی در سال‌های متوالی کسب کند. تنها نقطه‌ی قوت پلی اسیتشن 4 بازی‌های آن است که می‌توان به God of War، Spider-Man، The Last of Us، اشاره کرد. همچنین این کنسول از بازی‌های پلی استیشن 5 هم پشتیبانی می‌کند، چرا که اکثر بازی‌های منتشر شده‌ی جدید کراس-پلفترم هستند، یعنی اینکه از چندین پلفترم می‌توانید آن‌هارا بازی کنید، ولی انتظار نداشته باشید که این قابلیت مدت زیادی رواج داشته باشد. همچنین بعد از پلی‌ استیشن 5، تنها کنسولی است که می‌توانید از طریق آن به واقعیت مجازی دسترسی داشته باشید.

کنسول بازی پلی استیشن 4
کنسول نسل هشتمی قدرتمند

اگرچه پلی‌ استیشن 4، از 4k پشتیبانی نمی‌کند و قابلیت اجرای دیسک‌های بلوری را هم ندارد. اما همچنان تجربه‌ی لذت‌بخشی از بازی کردن بر روی این کنسول را خواهید داشت.
همچنین پلی استیشن 4، از بازی‌های پلی استیشن 3 پشتیبانی نمی‌کند، اما اگر می‌خواهید با بودجه‌ی کمتر و اقتصادی‌تر وارد دنیای سونی و پلی‌استیشن بشوید و همچنان از بازی‌های شاهکار منتشر شده برای این نسل لذت ببرید، پلی استیشن 4 انتخاب خوبی است.


با توجه به قرنطنیه و ویروس کرونا، کنسول‌های بازی خانگی گیمرهای زیادی را به سوی خود کشاندند، گرچه هنوز هم برخی داشتن کامپیوتر را ترجیح می‌دهند، اما نمی‌توان از توان قدرتی این کنسول‌ها و تجربه‌ی گیمینگ خاص آن‌ها همراه با عناوین بازی اختصاصی را نادیده گرفت. نسل جدید کنسول‌ها که هنوز به طور کامل بدلایل مختلف در دسترس همه قرار نگرفته، بزودی جایگاه خوبی را میان دنیای گیمینگ باز خواهند کرد. و در این میان، شرکت‌های بازی‌سازی مختلف مانند بتسدا نیز با عناوین اختصاصی خود این رقابت را جذاب‌تر هم می‌کنند.

درباره امید کوچکی

از وقتی که یادم میاد با کلمات درگیر بودم و نوشتن را دوست داشتم. همیشه تکنولوژی و فیلم و سریال رو دوست داشتم. اینطوری می‌تونستم از دنیای واقعی دور بشم و علاقه‌هامو دنبال کنم.
با این اوصاف همیشه سعی می‌‌کردم و می‌کنم که قدم در راه علاقه‌هام بردارم.

دیدگاهتان را بنویسید