5 دلیل برای خرید ایکس باکس سری اس به جای سری ایکس!

خرید ایکس باکس سری اس به جای ایکس

کنسول بازی خانگی امروزه جایگاه خاصی میان طرفداران دنیای گیم پیدا کرده‌اند. همچنین عرضه‌ی نسل نهم کنسول‌های بازی خانگی غوغای زیادی در دنیای دیجیتال به پا کرد. سونی با پرچمدار خود، پلی استیشن 5 و رقیب آن، یعنی مایکروسافت نیز با پرچمدار خود یعنی ایکس باکس سری ایکس توجهات زیادی را به سوی خود جلب کردند. مایکروسافت اما یک کنسول دیگر، اما جمع‌وجورتر به اسم ایکس باکس سری اس (XBOX SEIES S) نیز عرضه نمود. اما حالا برای گیمرها و بسیاری از مخاطبین و طرفداران ایکس باکس سوال پیش آمده بود که کدام کنسول برایشان مناسب است؟ با اون یا این باشید، تا 5 دلیل خرید ایکس باکس سری اس را بررسی نماییم.

قیمتی ارزان‌تر!

این مسئله را نمی‌توان انکار کرد که در خرید یک گجت جدید، جدا از ویژگی‌های گجت موردنظر، قیمت آن نیز فاکتور بسیار مهم و قابل توجهی است. کنسول‌های بازی خانگی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مایکروسافت نیز به این مسئله‌ی مهم توجه بسیاری داشته و ایکس باکس سری اس را 200 دلار ارزانتر از سری ایکس، یعنی فقط با قیمت 299 دلار عرضه می‌کند. این قیمت چیزی حدود 100 دلار از نسخه‌ی دیجیتالی پلی استیشن 5 هم کمتر است.

خرید ایکس باکس سری اس کنترلر
خرید ایکس باکس سری اس | دسته کنترلر کنسول xbox series s | عکس: nytimes

البته شاید بنظر برسد که با قیمتی پایین‌تر، کنسول ضعیف‌تری هم می‌گیرید، اما لازم به ذکر است که مشخصات آن با سری ایکس چندان تفاوتی ندارد و چیز زیادی را از دست نمی‌دهید. ایکس باکس سری اس هنوز هم قدرتمند است. مایکروسافت سری اس را ارزان‌تر ولی قدرتمند و کاربردی ساخته تا بتواند بازار اقتصادی را هم هدف بگیرد و مخاطبین بیشتری را به طرف اکوسیستمش بکشاند.


بسیاری از گیمر‌ها به 4k نیاز ندارند!

رزولوشن 4k برای سال‌های زیادی از اهداف سونی و مایکروسافت برای کنسول‌هایشان بوده است. در نسل‌های قبل پلی استیشن 4 پرو و ایکس باسک وان ایکس از این قابلیت بهره‌مند بودند. گرچه پلی استیشن 4 پرو از یک سیستم نرم‌افزاری داخلی برای رسیدن به 4k استفاده می‌کرد اما ایکس باکس وان ایکس خود با این ویژگی عرضه می‌شد و عموما تفاوتی باهم نداشتند.
حالا هردوی نسل‌های جدید کنسول‌ها از رزولوشن 4k برای اکثر بازی‌ها پشتیبانی می‌کنند. و قابلیت 4k شاید از تنها نکاتی باشد که حاضر باشید پول بیشتری برای کنسول بازی خانگی بدهید.

بازی ایکس باکس سری اس
بازی در ایکس باکس سری اس راحت است

ولی از طرفی بسیاری از ما متوجه رزولوشن بازی هنگام بازی‌ کردن نخواهیم بود و تفاوتش را به چشم نخواهیم دید. پس در واقع فرقی نمی‌کند که سری اس از 4k پشتیبانی نکند و فقط محدود به 1440p باشد. در حقیقت رزولوشن 1440p هم یک قدم بالاتر از 1080 است و هنوز هم برای بسیاری از تلویزیون‌ها و صفحه‌ی نمایش‌ها رزولوشن بسیار خوب و جذابی‌ست. البته مایکروسافت قابلیت 4k را کاملا از سری اس حذف نکرده است و شما هنوز قادر خواهید بود با وصل کردن کابل رابط به یک تلویزیون که خروجی 1440p را تبدیل به 4k می‌کند، از این ویژگی بهره‌مند بشوید، اما تفاوت چندان عمیقی را احساس نخواهید کرد.

کوچک بودن، یک فاکتور قابل توجه است!

همه‌ی ما حتی قبل از انتشار کنسول‌ها، اندازه‌‌ی بزرگ آن‌هارا دیدیم و مطمئنا برای بسیاری از افراد این اندازه‌ی بزرگ عجیب بوده است. حتی سری ایکس بخاطر اندازه‌ی باورنکردنی‌اش برای مدت زیادی توسط کاربران شبکه‌ی اجتماعی و ردیتورها به تمسخر و شوخی گرفته شد و تبدیل به یک قالب میم شده بود.
اما ایکس باکس سری اس واقعا جمع‌وجور و فشرده است. سری اس بسیار کوچک و قابل حمل است. و حتی نسبت به پلی‌استیشن 5 و یا خود ایکس باکس سری ایکس نیز، از طراحی ساده‌تر، مینیمال‌تر، و دوست‌داشتنی‌تری برخوردار است.

خرید ایکس باکس سری اس به جای ایکس
خرد ایکس باکس سری اس یه جای سری ایکس

حتی قبل از انتشار این کنسول، در مصاحبه‌ای از فیل اسپنسر(از مدیران بخش گیمینگ مایکروسافت)، این کنسول در قفسه‌ی کتاب‌هایش قرار داشت و تقریبا هیچکس متوجه آن نشد. بطور خلاصه اگر قابل‌حمل و جمع‌وجور بودن فاکتور مهمی برایتان در خرید کنسول است، سری اس می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.


تفاوت SSD و GPU چندان مهم نیست!

سری ایکس و سری اس هردو از قابلیت Smart Delivery بهره می‌برند، یعنی اینکه نگران 512 گیگابایتی بودن SSD سری اس نسبت به یک ترابایتی بودن سری ایکس نباید بود. اگر شما ایکس باکس وان یا ایکس داشته باشید و بازی‌ای را بخرید، قابلیت Smart Delivery باعث می‌شود تا نسخه‌ی کپی آن مناسب برای سری ایکس یا اس را نیز دریافت کنید تا بعدا هنگام آپدیت کنسولتان، مایکروسافت نسخه‌ی مناسب آن‌را برای شما نصب کند. با این قابلیت شما اگر یک بار بازی را بخرید، تا همیشه از آخرین و بهترین نسخه‌ی بازی استفاده خواهید کرد و حتی از نظر گرفتن حافظه‌ نیز صرفه جویی می‌کند.

خرید ایکس باکس سری اس | نمایی از این کنسول خانگی

سری اس نیز از همان معماری داخلی سیستم سری ایکس استفاده می‌کند، پس می‌توانید مانند سری ایکس یک ترابایت حافظه‌ی داخلی به آن اضافه کنید. گرچه سری ایکس از چیپست‌های قوی‌تری استفاده می‌کند اما این تفاوت پردازشی چندان برای سری اس فرقی ایجاد نمی‌کند، چون این کنسول برای بازی در رزولوشن 1440p طراحی شده و در این رزولوشن بهترین عملکرد را نیز به کاربر می‌دهد. در واقع در سری اس، بالعکس Gpu، سی‌پی‌یو و SSD امتیازات و عملکردهای بسیار نزدیکی به سری ایکس دارند و فقط از نظر Gpu کمب عقب‌تر است.
اگر بدنبال بازی کردن بر رزولوشن 4k یا 8k نباشید، سری اس واقعا می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

بهتر است مطلب پلی استیشن 4 بخرم یا ایکس باکس سری اس را هم بخوانید.

بسیاری از گیمر‌ها به درایو نوری نیاز ندارند!

به جز 4k شاید تنها دلیل دیگری که سری ایکس را بجای سری اس می‌خرند، داشتن درایو نوری است. داشتن یا نداشتن درایو نوری به هنگام خرید از دیگر فاکتورهای مهمی‌ست که باید به آن توجه داشت.
بسیاری از گیمرها از بازی کردن با دیسک‌های بلوری بازی روی کنسول خود لذت می‌برند، یا از دیسک‌های بلوری خود مجموعه‌ای درست می‌کنند، تا هروقت که بخواهند بتوانند آن‌هارا بازی کنند و یا با دوستانشان معامله کنند. اما از طرفی دیگر، بسیاری از گیمرها نیز از خرید دیسک‌های بلوری، معامله‌ی آن‌ها، و یا نگه‌داشتن و ایجاد کالکشن از آن‌ها خوششان نمی‌آید و ترجیح می‌دهند بیشتر بازی‌های خود را به صورت دیجیتالی تهیه و بازی کنند.

خرید ایکس باکس سری اس
خرید ایکس باکس سری اس | عکس: Saurabh Singh/Financial Express

خرید ایکس باکس سری اس نیز مناسب گروه دوم است، زیرا درایو نوری ندارد که با توجه به قیمت پایین‌تری که دارد بسیار منطقی است. اگر شما هم از آن دسته‌ای هستید که اکثرِ بازی‌ها را بصورت دیجیتالی تجربه می‌کنید و لذت می‌برید، سری اس برای شما طراحی شده است.

نتیجه گیری

اگر برایتان اهمیتی ندارد که کنسولتان درایو نوری داشته باشد یا خیر و یا بازی کردن در رزولوشن 1440p چندان برایتان مهم نیست، حتما خرید ایکس باکس سری اس پیشنهاد می‌شود. چرا که عملکرد راضی‌کننده و بسیار خوبی را با قیمت کمتری می‌رساند. اما اگر بودجه‌تان می‌رسد و دوست دارید که کامل‌ترین تجربه را داشته باشید و از ویژگی 4k نیز بهره ببرید، حتما پیشنهاد می‌کنیم که با سراغ خرید سری ایکس بروید.

درباره امید کوچکی

از وقتی که یادم میاد با کلمات درگیر بودم و نوشتن را دوست داشتم. همیشه تکنولوژی و فیلم و سریال رو دوست داشتم. اینطوری می‌تونستم از دنیای واقعی دور بشم و علاقه‌هامو دنبال کنم.
با این اوصاف همیشه سعی می‌‌کردم و می‌کنم که قدم در راه علاقه‌هام بردارم.

دیدگاهتان را بنویسید