8 فیلم برتر دفاع مقدس ایران که باید دید!

فیلم برتر دفاع مقدس

بسیاری از کارگردانان ایرانی از جنگ ایران و عراق فیلم‌هایی بر اساس واقعیت ساخته‌اند تا افراد بیشتری به زحمات و از خود گذشتگی مردم پی ببرند. چه بسا که بعضی از این فیلم های دفاع مقدس به طنز ساخته شده است تا جذاب‌تر و پر بیننده‌تر شوند، اما از تلخی آن دوران کم نمی‌کنند. در این مطلب به 8 فیلم برتر دفاع مقدس می‌پردازیم. اگر شما هم به ژانر جنگی علاقه دارید با اون یا این تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تنگه ابوقریب

فیلم سینمایی تنگه ابو قریب محصول سال 1396 به کارگردانی بهرام توکلی و به تهیه کنندگی سعید ملکان ساخته شد. تولید این فیلم در شهریور 96 آغاز و در آذر ماه همان سال به پایان رسید. تنگه ابو قریب اولین بار در جشنواره فیلم فجر اکران شد.

جواد عزتی، حمید رضا آذرنگ، امیر جدیدی، مهدی پاکدل، علی سلیمانی، مهدی قربانی و یدالله شادمانی در این فیلم ایفای نقش کردند. این فیلم در همان سال در جشنواره در کنار دو فیلم دیگر سو تفاهم و به وقت شام به نمایش درآمد.

فیلم برتر دفاع مقدس تنگه ابوقریب
تنگه ابوقریب افتخارات زیادی به دست آورده است

این فیلم بیشترین سیمرغ را دریافت کرد و برنده 6 سیمرغ بلورین از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شد. فیلم سینمایی تنگه ابوقریب یک داستان واقعی است. گردان عمار یاسر لشگر 27 محمد رسول الله باید از تنگه‌ای به نام ابو قریب بگذرند تا بتوانند به شرهانی و فکه حمله کنند اما دلاوران ایرانی گردان عمار یاسر با دفاع شدید مقابل عراقی‌ها سعی در مانع عبور آن‌ها می‌شوند. دیدن این فیلم جذاب را از دست ندهید.


فیلم چ (چمران)

فیلم سینمایی چ در مورد مصطفی چمران است و 2 روز از زندگی ایشان در فیلم به تصویر کشیده شده است. این فیلم که از فیلم های برتر دفاع مقدس است محصول سال 1392 به کارگردانی، تهیه‌کنندگی ونویسندگی ابراهیم حاتمی‌کیا ساخته شد. فیلم سینمایی چ در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برنده 6 سیمرغ بلورین شد.

از نکته‌ی جالب در این فیلم می‌توان به سکانس پایانی آن اشاره کرد که به دلیل غیبت فریبز عرب‌نیا این سکانس را از یک بدل استفاده کردند. این فیلم با سکانس‌ها و جلوه‌های ویژه بی‌نظیر تولید شده و فیلم‌برداری، صداگذاری و مونتاژ آن ماه‌ها طول کشیده است.

فیلم برتر دفاع مقدس چ
از بهترین بازی های فریبرز عرب نیا

بازیگرانی که در چ ایفای نقش کردند فریبرز عرب‌نیا، مریلا زارعی، سعید راد، بابک حمیدیان، مهدی سلطانی، امیررضا دلاوری، خسرو شهراز، مژگان خالقی و… بودند. داستان از آنجا آغاز می‌شود که مرداد سال 1358 به دلیل درگیری داخلی در شهر پاوه مصطفی چمران به آن‌جا می‌رود تا صلح را برقرار کند اما داستان باب میل چمران پیش نمی‌رود و حتی دوست صمیمی خودش هم با او همراه نمی‌شود تا اینکه … ادامه‌ی داستان را در فیلم جذاب چ مشاهده کنید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی سریال Squid game

اخراجی ها

فیلم سینمایی اخراجی‌ها در سال 1385 ساخته شد که نوع جدیدی از فیلم برتر دفاع مقدس را به نمایش کشید. اخراجی‌ها به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی حبیب الله کاسه ساز روی پرده سینما رفت. مسعود ده نمکی قبل از فیلم اخراجی‌ها مستند ساخته بود و این اولین فیلم جدی و سینمایی او به حساب می‌آمد.

این فیلم پس از اکران جز پر فروش‌ترین فیلم‌های سال شد. بازیگران فیلم سینمایی اخراجی‌ها را کامبیز دیرباز، اکبر عبدی، امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، ارژنگ امیرفضلی، جواد هاشمی، علی اوسیوند، نیوشا ضیغمی، نگار فروزنده، مینا جعفرزاده، شهره لرستانی و… تشکیل دادند.

فیلم برتر دفاع مقدس اخراجی ها
موفق‌ترین فیلم برتر دفاع مقدس

اخراجی ها با بیان طنزگونه‌ی خود تمامی افراد جامعه حتی افرادی که به فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس علاقه نداشتند را سمت خود کشید. بعد از موفقیت فیلم اخراجی‌ها کتاب آن هم به چاپ رسید. اخراجی‌ها داستان ماجرای عشقی یکی از ارازل جنوب شهر به نام مجید به دختر مرد عارفی را به تصویر می‌کشد. شرط میرزا برای ازدواج او با دخترش سر به راه شدن مجید است. و او برای این اثبات به همراه دوستانش تصمیم می‌گیرد به جبهه برود.

ماجراهایی برای آن‌ها در طول مسیر اتفاق می‌افتد که بسیار طنز و گاهی بغض آلود است. دیدن این فیلم را از دست ندهید. مسعود ده نمکی در طی سال‌ها به دلیل محبوبیت این فیلم در بین مردم، اخراجی‌های 2 و 3 را نیز ساختند.


فیلم برتر دفاع مقدس ایستاده در غبار

فیلم سینمایی ایستاده در غبار در ژانر مستند درام و جنگی است که در سال 1394 به کارگردانی محمد حسین مهدویان و تهیه کنندگی حبیب الله والی نژاد ساخته شد. این فیلم در سال 94 سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فجر، بهترین جلوه‌های میدانی و بهترین طراحی صحنه و لباس را کسب نمود.

فیلم برتر دفاع مقدس ایستاده در غبار
از این فیلم استقبال زیادی شد

بازیگران این فیلم هادی حجازی‌فر، امیرحسین هاشمی، سوده ارقندی، فرهاد فداکار، و عماد محمدی بودند. این فیلم بر اساس زندگی احمد متوسلیان ساخته شده است. احمد متوسلیان در دوران جنگ فرمانده لشگر می‌شود و وظیفه‌ی او جنگیدن با دشمن در دروازه‌های خرمشهر است اما او نمی‌داند که سرنوشت او را کجا می‌برد و چه سرگذشتی در انتظار اوست. این فیلم جذاب بعد از اکران موفق و استقبال مردم، در سال 96 از شبکه یک سیما نسخه سریالی ایستاده در غبار در 6 قسمت پخش شد.


لیلی با من است

فیلم سینمایی لیلی با من است همانند فیلم اخراجی‌ها در حوزه طنز جنگی ساخته شده است با این تفاوت که قدمت این فیلم بیشتر از اخراجی‌ها است. لیلی با من است در سال 1374 ساخته شد. کارگردانی، نویسندگی و تدوین‌گری این فیلم را کمال تبریزی به عهده داشته است.

این فیلم در چهاردهمین جشنواره‌ی فیلم فجر بارها کاندید شد و بالاخره برنده جایزه‌ی سیمرغ بلورین در قسمت بهترین فیلم‌نامه را از آن خود کرد.

فیلم برتر دفاع مقدس لیلی با من است
بازی فوق‌العاده پرویز پرستویی شاهکار است

پرویز پرستویی، محمود عزیزی، شهره لرستانی، رحمان باقری، حسین معلومی، مهدی فقیه و… در فیلم سینمایی لیلی با من است ایفای نقش داشتند.

داستان این فیلم از این قرار است که صادق مشکینی فیلم‌بردار است و یک وام از صندوق تلویزیون می‌خواهد اما برای دریافت این وام باید از مناطق جنگی و اسرای عراقی فیلمی تهیه کند اوا به شدت از جنگ هراس دارد اما وقتی به جبهه می‌رسد هر کار می‌کند تا به خط مقدم نرود که اتفاق‌های جالبی برای او می‌افتد. دیدن این فیلم را از دست ندهید.

پیشنهاد مطالعه: 9 فیلم برتر جیسون استاتهام که باید ببینیم!

شیار ۱۴۳

در سال 92 فیلم سینمایی شیار 143 به کارگردانی نرگس آبیار ساخته شد. نرگس آبیار علاوه بر فیلم شیار 143 کتاب آن‌را هم به نام خود به چاپ رساند. تهیه کنندگان این فیلم محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی هستند. اکران این فیلم با بازی فوق‌العاده مریلا زارعی مورد استقبال قرار گرفت و در بسیاری از جشنواره‌ها شرکت نمود و موفق به دریافت 16 جایزه از جشنواره‌های بین المللی شد.

فیلم سینمایی شیار 143 علاوه بر کارگردانی و عوامل صحنه، با بازیگرانی همچون مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی، جواد عزتی، یدالله شادمانی، سامان صفاری، حسام بیگدلو و… به این موفقیت دست پیدا نمود.

فیلم برتر دفاع مقدس شیار 143
بازی مریلا زارعی بسیار به چشم آمد

نام این فیلم را از روی کتاب تفحص نوشته‌ی حمید داوود آبادی انتخاب کرده‌اند. شیار 143 داستان عشق مادر به فرزند و انتظار را به تصویر می‌کشد.

داستانی که فرزندان دوران دفاع مقدس به جبهه می‌رفتند و یه عده مجروع و کشته می‌شدند و عده‌ای نیز مفقود می‌شدند و این‌جا داستان مامان الفت است که انتظاری طولانی برای برگشت پسرش می‌کشد و در آخر این انتظار به پایان می‌رسد اما… ادامه داستان را در فیلم سینمایی شیار 143 ببینید و با ماجراهای مامان الفت همراه شوید.


فیلم برتر دفاع مقدس روز سوم

در سال 1385 محمدحسین لطیفی ششمین فیلم خود را با نام روز سوم کلید زد. تهیه کنندگی این فیلم راعلی‌رضا جلالی و حمید آخوندی بر عهده داشتند. روز سوم در جشنواره بین المللی فیلم فجر برنده 3 سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین فیلم را کسب کرد و تندیس بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را نیز از آن خود نمود.

فیلم برتر دفاع مقدس روز سوم
حضور متفاوت پوریا پور سرخ و باران کوثری

این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده که از مستند حمید زرگرنژاد با همین نام روز سوم الهام گرفته شده است. فیلم سینمایی روز سوم را پوریا پورسرخ، باران کوثری، حامد بهداد، برزو ارجمند، مهدی صبایی، شهرام قائدی، مرتضی زارع و… بازی کردند.

در روزهای پایانی مقاومت خرمشهر یک خواهر برادر سعی در فرار دارند که پای خواهر می‌شکند و نمی‌تواند دیگر راه برود. برادرش او را با غذا در خانه دفن می‌کند تا به دست عراقی‌ها نیوفتد و بعدا بتواند او را نجات دهد اما خواستگار دختر که به عراقی‌ها پیوسته است خانه را محاصره می‌‎کند. داستان فیلم بسیار جذاب است و برای دیدن ادامه‌ی ماجرا فیلم روز سوم را حتما مشاهده کنید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین فیلم ترسناک جهان

بمب، یک عاشقانه

پیمان معادی فیلم‌نامه‌ای به نام بمب، یک عاشقانه را نوشت و در سال 1396 آن‌را کارگردانی کرد. قبل از ساخت این فیلم در سال 1393 فیلم‌نامه بمب، یک عاشقانه جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه در جشنواره‌ی آسیا پاسیفیک را دریافت نمود.

این فیلم در سال 1385 به صورت نمایش خانگی منتشر شد. بازیگرانی مانند لیلا حاتمی، پیمان معادی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، بهادر مالکی، محمود کلاری، سیامک صفری و… در این فیلم نقش آفرینی کردند.

فیلم برتر دفاع مقدس بمب یک عاشقانه
نگاهی متفاوت به ژانر دفاع مقدس

موسیقی متن فیلم بمب، یک عاشقانه را موسیقی ساز مطرح جهان النی کارایندرو ساخت. او اولین باری بود که در کارنامه‌ی کاری خود، برای ایران موسیقی می‌ساخت که البته در کارنامه سینما و تلویزیون ایران نیز ثبت و ماندگار شد.

بمب، یک عاشقانه در دوران جنگ روایت می‌شود که مردن و کشته شدن و ترس از مرگ جای عشق و عاشقی را گرفته است. اما در این بین یک عاشقانه امیدبخش زندگی‌ها خواهد بود. دیدن این فیلم را از دست ندهید.

شاید دوست داشته باشید این مطالب را هم بخوانید:

کلام آخر

ما در این مطلب چند فیلم با موضوع دفاع مقدس را معرفی کردیم. اگر به این ژانر از فیلم‌ها علاقه دارید دیدن آن‌ها را از همین حالا شروع کنید. لطفا در قسمت نظرات، دیدگاه‌های خود را در مورد این فیلم‌ها بیان کنید.

درباره تیم محتوا اون یا این

تیم محتوا اون یا این جمعی از تولیدکنندگان محتوا حرفه‌ای هستند که امیدواریم از نوشته‌های آن‌ها نهایت استفاده و لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید