5 کتاب الیف شافاک که حتما باید بخوانیم

کتاب الیف شافاک

شاید زنان از بسیاری مسائل چشم پوشی کنند. شاید فراموش کنند برای خودشان زندگی کنند. از مسائلی ترس، دلهره و تردید داشته باشند و نتوانند تصمیم قاطع و درستی در زندگی بگیرند. الیف شافاک فعال حقوق زنان است که با قلم تند و تیز خود دید زنان را به دنیای اطراف خود باز کرده است. در این مطلب بهترین کتاب الیف شافاک که باید بخوانیم را معرفی خواهیم کرد. البته این کتاب‌ها فقط برای زنان نیست بلکه مردان هم باید آن‌ها را بخوانند. اگر با این نویسنده و قلمش آشنا هستید مطمئنا دید شما به زندگی بسیار تغییر کرده است، اما اگر تا به حال کتاب های الیف شافاک را نخوانده‌اید با اون یا این همراه باشید تا بهترین کتاب الیف شافاک را با هم بررسی کنیم.

کتاب الیف شافاک ، ملت عشق

کتاب ملت عشق را نویسنده‌ی فرانسوی الیف شاکاف که در ترکیه متولد شده است در سال 2010 منتشر کرد. این رمان به دو زبان ترکی و فرانسوی به بازار عرضه شد. کتاب ملت عشق در زمان کوتاهی جزو پرخواننده‌ترین کتاب‌های جهان شد. ملت عشق از اشعار مولانا و شمس تبریزی الهام گرفته است و به همان چهل قاعده‌ی عشق در کتاب شمس تبریزی اشاره دارد.

کتاب الیف شافاک ملت عشق
کتاب الیف شافاک ، ملت عشق (40 قاعده‌ی عشق)

در این رمان داستان شخصیت‌ها در دو دوره‌ی زمانی مختلف به صورت موازی بازگو شدند. این داستان 17 شخصیت دارد که بیش از 15 نفر از آنان راوی قصه هستند، که همه برای زمان مولانا هستند. داستان اول در زمان زندگی شمس و مولانا و داستان دوم برای زمان معاصر است و داستان موازی آن زندگی اللا روبینشتاین است که در 40 سالگی هنوز زندگی او راکد و دست‌خوش تغییر نشده بود. او با اینکه در زندگی زناشویی رابطه‌ی چندان عمیقی نداشت اما معتقد بود این پیوند فراتر از عشق و علاقه است. اما به دلایلی یه روز صبح از جا بلند می‌شود و زندگی خود را به شکل طوفانی تکان می‌دهد. ادامه‌ی این داستان زیبا را در کتاب ملت عشق بخوانید.


کتاب بعد از عشق

الیف شافاک کتاب بعد از عشق یا Black milk را برای فراموش کردن نوشته است نه برای در خاطر ماندن. این رمان جذاب هم به صورت داستان روایت می‌شود و در مورد تمام زنانی است که می‌خواهند ازدواج کنند یا بچه دار شوند که به آن‌ها کمک می‌کند شک و تردید را کنار بگذارند، این کتاب به صورت گزارش به بررسی زن‌های متفاوت در گذشته تا به حال نیز پرداخته است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، شاید از مطلب کتاب های جان گرین خوشتان بیاید.

کتاب الیف شافاک بعد از عشق
این کتاب با نام بعد از عشق ترجمه شده است

الیف شافاک تمامی درگیری‌های یک زن در مسیر پرپیچ و خم زندگی را به خوبی نشان می‌دهد. کتاب بعد از عشق به مسائل مجردی، عاشق شدن، ازدواج، بارداری، افسردگی بعد از زایمان و… اشاره می‌کند. این کتاب نه تنها برای زن‌ها بلکه برای مردها هم بسیار مناسب است تا مردها بتوانند بهتر جنس مخالف خود را از نظر روحی و عاطفی در زمان بحران درک کنند. پس اگر دوست دارید مباحث و مسائل مربوط به بانوان را بهتر درک کنید یا اینکه بانوان بتوانند جنس خود را بهتر بشناسند این کتاب به شدت پیشنهاد می‌شود.


کتاب الیف شافاک حرامزاده های استانبول

کتاب حرامزاده های استامبول در سال 2006 منتشر شد. این کتاب از جنجالی‌ترین کتاب‌های تاریخ به حساب می‌آید. این کتاب اشاره‌ای به کشتار ارامنه در ترکیه کرده است که الیف شافاک به خاطر آن حتی به دادگاه احضار شد. دیدگاه متفاوت الیف شافاک باعث شده تا کتاب‌هایش جزو پرفروش‌‌ترین‌ها گردد. این کتاب از زاویه دید 4 نسل از زنان است. او ساختارهای اجتماعی را راحت زیر پا می‌گذارد. حرامزاده های استانبول پر از سمبل و اسطوره‌های نهفته که الیف با نشان دادن آداب و رسوم و شخصیت‌های متفاوت، داستان زیبایی را به قلم نگارش درآورده است.

کتاب الیف شافاک حرامزاده های استانبول
کتاب حرامزاده های استانبول

داستان کتاب حرامزاده های استانبول از این قرار است که آسیه با خانواده و اقوام خود در استانبول زندکی می‌‌کنند، اما چون یک نفرین پشت خانواده است مردان آن‌ها در یک سن خاص می‌میرند و تمام خانواده را زنان تشکیل می‌دهند. اگر علاقه به داستان‌های جنجالی دارید ما به شما کتاب حرامزاده های استانبول را پیشنهاد می‌کنیم.


پیشنهاد مطالعه: کتاب کاش وقتی بیست ساله بودم میدانستم

کتاب پنهان

رمان پنهان از پرفروش‌ترین کتاب‌های الیف شافاک است. فضای داستان این کتاب کمی شبیه به رمان ملت عشق است. کتاب پنهان جایزه‌ی بزرگ مولانا را در سال 1998 دریافت نمود و اولین کتاب این نویسنده‌ی مشهور است. الیف شافاک خیلی خوب می‌داند که چطور سبک مدرن را با عرفان تلفیق کند. این کتاب داستان یک پسر تراجنسیتی است که در کودکی به یک خانقاه برای زندگی می‌رود و یکی از ساکنان آنجا او را زیر پرو بال خود قرار می‌دهد و نام او را پنهان می‌گذارد. پنهان در آنجا با افراد متفاوتی آشنا می‌شود که هر کدام از آن‌ها یک داستان متفاوت دارند و روی پنهان تاثیر می‌گذارند. کتاب پنهان یک داستان چند روایتی است که داستان را به خوبی پیش می‌برد.


اسکندر (Honour)

الیف شافاک کتاب اسکندر یا شرافت را در سال 2011 منتشر کرد. این کتاب پس از انتشار نامزد دریافت جایزه ادبیات آسیا در سال 2012، نامزد جایزه بین المللی ام پی ای سی دوبلین سال 2013 و برنده‌ی داستان زنان در سال 2013 را دریافت نمود. الیف در کتاب اسکندر مفاهیم غیرت و ناموس را در شخصیت‌های این داستان به خوبی نشان می‌دهد. در کتاب اسکندر یا همان شرافت تلفیقی از آداب و رسوم سنتی شرق با سبک مدرن غرب در این کتاب به چشم می‌خورد.

کتاب الیف شافاک
کتاب اسکندر با نام شرافت هم ترجمه شده است

هدف نویسنده از نوشتن این کتاب این است که مهاجرت به خودی خود نمی‌تواند آن تربیت و ریشه‌ی انسان شرقی را از بین ببرد که این موضوع در کتاب اسکندر به خوبی بیان شده است و با شخصیتی به نام اسکندر آن‌را به اوج خود رسانده است. این کتاب، داستان یک خانواده‌ای را روایت می‌کند که از ترکیه به لندن مهاجرت می‌کنند و دو فرزند به نام‌های اسکندر و اسما دارند. اسکندر خود را نمی‌تواند با سبک زندگی و رسوم غرب تطبیق دهد. این داستان با مواجهه و برخورد اسکندر به مسائل مختلف و شک به مادرش پیش می‌رود.


جمع بندی

الیف شافاک برای نوشتن از هیچ چیزی دریغ نکرده است و همه چیز را برای نوشتن کتابش پشت سر خود می‌گذارد و تمام بلاها را به جان می‌خرد تا اصل قضیه را به خواننده و مخاطبش به خوبی نشان می‌دهد. اگر به سبک این نویسنده‌ی توانا علاقه دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های معرفی شده را بخوانید و از قلم او لذت ببرید. و دید تازه‌تری به مسائل زنان و خانواده داشته باشید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، سری به مطلب بهترین کتاب جوجو مویز بزنید.

درباره تیم محتوا اون یا این

تیم محتوا اون یا این جمعی از تولیدکنندگان محتوا حرفه‌ای هستند که امیدواریم از نوشته‌های آن‌ها نهایت استفاده و لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید