معرفی کتاب ملت عشق (چهل قانون عشق با الیف شافاک)

کتاب ملت عشق

عشق کلمه‌ و حس عجیبی است که شادی، انتظار، غم و… را در خود تجربه می‌کند. هر کسی عشق را به سبک خود معنا می‌کند و بر این باور است عشق به خودی خود کافی‌ست. اما گاهی باید یه تلنگر کوچک به آن وارد کرد تا برانگیخته شود و دید آیا باز هم همان عشق آتشین اول است یا دیگر رنگ و بویی ندارد! با توجه به اشعار مولانا عشق 40 قاعده دارد اما منظور آن چیست؟ برای پاسخ این سوال در این مطلب کتاب ملت عشق را به شما معرفی می‌کنیم. که در آن عشق در جهات مختلف بازگو شده است. گاهی ممکن است عشق را در عرفان هم پیدا نمود. زیباتر از عشق هم مگر پیدا می‌شود! هیچ چیز از عشق بعید نیست اما نه به دادن هر بهایی! در این مطلب به نقد و بررسی کتاب ملت عشق می‌پردازیم. پس با اون یا این همراه باشید.

معرفی کتاب ملت عشق

کتاب ملت عشق توسط نویسنده فرانسوی که در ترکیه متولد شده به نام الیف شافاک در سال 2010 نگاشته شده است. یکی از موضوعات جذاب این کتاب همانطور که از اسمش پیداست عشق است و کتاب های الیف شافاک معمولا فوق‌العاده هستند. کتاب به اثر چهل قاعده عشق اشعار مولانا و شمس تبریزی اشاره دارد. ما در تاریخچه ایران باید به افراد بزرگی چون مولانا و… افتخار کنیم که اشعار آن‌ها آنقدر معروف هستند که تمام دنیا اشعار شاعران ایرانی را می‌خوانند و از آن برای اثر خود الهام می‌گیرند. الیف شافاک کتاب ملت عشق را به صورت دو داستان موازی در دو دوره‌ی زمانی متفاوت بازگو می‌کند.

خرید کتاب ملت عشق
این کتاب عشق را جور دیگر معنا می‌کند

اولین داستان در دوران زندگی دو شاعر بزرگ مولانا و شمس تبریزی و داستان دوم که به صورت همزمان با قصه اول جلو می‌رود در زمان معاصر است. این داستان 17 شخصیت دارد که ما از زبان 15 نفر آن‌ها قصه‌ی این رمان را می‌خوانیم. ملت عشق به دو زبان ترکی و فرانسوی منتشر شد و طولی نکشید که این رمان و کتاب جذاب بسیار محبوب شد و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب در کشور ترکیه و جهان تبدیل شد.

کتاب ملت عشق سعی دارد به موضوع عشق در زمان قدیم و فرق آن با عشق در زمان حال را بیان کند، عشق‌های شرقی و غربی. ترجمه های زیادی از این کتاب موجود است که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد.


خلاصه این کتاب

در اصل این کتاب درباره‌ی ارتباط شمس و مولانا است و سعی شده از زاویه‌های مختلف و از دیدگاه دیگر افراد به این داستان پرداخته شود. اولین داستان در قرن هفتم و داستان دوم در سال 2008 اتفاق می‌افتد که حال و احوالات یک زن را توصیف می‌کند که حدود 40 ساله است به نام اللا روبینشتاین و زندگی او بدون هیچ تلاطم و بدون هیچ هیجان و تغییری می‌گذشت. رابطه‌ی زناشویی او هم راکد بود و عشق آتشینی وجود نداشت اما اللا عشق و علاقه را فراتر از این می‌دانست. اللا یک زن خجالتی بود که تمام زندگی خود را وقف شوهر و بچه‌هایش کرده بود اما یک روز صبح به خودش می‌آید و طوفوان به پا می‌کند. به گونه‌ای که اللا هم از خودش این توقع را نداشت که بتواند از آن خط صاف و راکد زندگی به یک‌باره بیرون بیاید.

کتاب ملت عشق
این کتاب را زمین نخواهید گذاشت

شما فکر می‌کنید تغییر بزرگ اللا در زندگی‌اش چه بود؟ چگونه توانست خود را از آن زندگی یکنواخت نجات دهد؟ اگر کنجکاو پاسخ این سوال هستید پس ادامه‌ی این رمان جذاب و پرفروش را در کتاب ملت عشق بخوانید.

بخشی از کتاب ملت عشق را می‌خوانیم: “عمری که بی عشق بگذرد، بیهوده گذشته است. نپرس که آیا باید در عشق الهی باشم یا عشق مجازی، عشق زمینی یا عشق آسمانی، یا عشق جسمانی؟”

اگر این مطلب را دوست داشتید، شاید از مطلب بررسی کتاب زمین بر پشت لاک پشت ها خوشتان بیاید.

نقد و بررسی کتاب ملت عشق

حال این سوال برای ما پیش می‌آید که آیا کتاب ملت عشق ارزش خواندن دارد؟ ما به شما می‌گوییم بله. داستانی که از جمله جمله‌ی کتابش عشق فوران می‌زند و هر جمله‌ی آن بسیار آموزنده است. به خصوص زندگی مولانا و شمس را می‌خوانید و بسیار محو آن می‌شوید، از این رو کتاب از دستتان پایین نمی‌آید. گاه با خواندن این کتاب به ساعت نگاه می‌کنید و بی اختیار خود را ساعت‌ها غرق در رمان ملت عشق می‌بینید.

خرید کتاب ملت عشق
ملت عشق ترجمه‌های بسیاری دارد

این را به جرات می‌توان گفت اگر این کتاب فقط در مورد داستان اللا منتشر می‌شد به تنهایی نمی‌توانست به موفقیت و محبوبیت برسد. تاثیر گذاری داستان شعرای ما در این کتاب کاملا مشهود است. البته این را هم بگوییم این کتاب فقط رمان عاشقانه است و به دنبال یک کتاب تاریخی در دل این رمان نگردید. همانطور که گفته شد از این کتاب ترجمه‌های زیادی روانه‌ی بازار شده است اما یک ترجمه‌ی خوب می‌تواند مفهوم اصلی یک کتاب را به مخاطب برساند و این کتاب با ترجمه‌ی ارسلان فصیحی معروف است. که ملت عشق را بدون هیچ نقص و ساده ترجمه کرده تا مخاطبان بیش از پیش از خواندن آن لذت ببرند.

اگر این کتاب را دوست دارید، مطلب کتاب بادبادک باز را بخوانید. یا سری به مطلب کتاب تولستوی و مبل بنفش بزنید.

منتقدان چه می‌گویند؟

کتاب ملت عشق از نگاه کاربران یک کتاب بی‌نظیر و آموزنده به نظر می‌رسد که به پیشرفت سیر معنوی آدمی بسیار کمک فراوانی می‌کند. منتقدان و طرفداران با خواندن این کتاب به این باور رسیده‌اند که هر کسی ممکن است عشق را به سبک‌های مختلف سیر کند اما باید یاد گرفت که هر جا احساس راکد شدن داشتید، دست خود را بگیرید و خود را نجات دهید. البته برخی از کاربران هم معتقدند که ملت عشق حاصل پیوند سنت و سبک مدرن است. البته شافاک این کتاب را به سبک سریال‌های ترکی نوشته است و پیوندش با زندگی به سبک مولانا و شمس تناقض دارد اما از این کتاب فقط انتظار یک رمان را داشته باشید و دنبال علت و دلیل تاریخی آن نباشید، اما در چشم یک رمان الیف شافاک بسیار موفق عمل کرده است.

کتاب ملت عشق
این کتاب دید جدیدی درباره عشق به شما می‌دهد

در جای جای این کتاب نویسنده سعی کرده تا به مخاطبان بیاموزد که دست از قضاوت کردن دیگران برداریم و قضاوت آن‌را به حاکم اصلی بسپاریم. اگر به شخصیت مولانا و شمس تبریزی علاقه‌مند شده‌اید و می‌خواهید بیشتر در مورد آن‌ها بخوانید بهتر است به کتاب‌های دیگر مانند پله پله تا ملاقات خدا و … رجوع کنید که تاریخ پر از داستان‌های عاشقانه و از این قبیل است. ابن کتاب جزو بهترین رمان عاشقانه خارجی است.

پیشنهاد مطالعه: کتاب کوری

و کلام آخر

کتاب‌ها را صرفا به خاطر داستانی بودن آن‌ها نخوانیم. در دل هر رمان یا داستانی نکات بسیار آموزنده نهفته است که می‌توان از آن‌ها بهره برد و تامل کرد و چه بسا که در زندگی هم از آن استفاده نمود. لطفا نظرات خود را در مورد این کتاب با ما در میان بگذارید.

اگر به ادبیات معاصر ایران علاقه دارید نیز می‌توانید مطلب کتاب بوف کور از صادق هدایت را بخوانید.

درباره تیم محتوا اون یا این

تیم محتوا اون یا این جمعی از تولیدکنندگان محتوا حرفه‌ای هستند که امیدواریم از نوشته‌های آن‌ها نهایت استفاده و لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید