بهترین گوشی پوکو که می‌توان خرید!

گوشی پوکو

اولین گوشی پوکو که در 2018 معرفی شد، بسیار جلوتر از زمان خودش بود و با فروش بالایی که داشت توانست جایگاه خوبی را میان دنیای اسمارت‌فون‌ها بدست بیاورد. پوکو که از زیر مجموعه‌های شرکت معروف شیائومی بود، باعث شد طرفداران زیادی در هند برای مجموعه‌ی شیائومی جذب کند. در ادامه، با اون یا این همراه باشید، تا نگاهی به گوشی‌های پوکو که می‌توان در ایران خرید داشته باشیم!

حال پس از دو و نیم سال غیبت، با مدل‌های جدیدی برگشته و این‌بار در پی جدا شدن از شرکت شیائومی، این‌بار گوشی‌های پوکو، حتی با هویتی مستقل‌تر اما هنوز هم با همان شعار سابق ادامه می‌دهند مانند گوشی بلک شارک. یعنی ویژگی‌های بیشتر با قیمت پایین‌تر.

البته علی‌رغم این جدا شدن، گوشی پوکو هنوز هم مدل‌های خود را با رابط کاربری شیائومی و زیر نظر آن بیرون می‌دهد و بیشتر شبیه پسر ناخوانده‌ای شده که پدرش شیائومی است.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی ناتینگ فون

گوشی پوکو F3

جدیدترین مدل پوکو که ادامه‌‌دهنده‌ی لاین‌آپ F این برند است، گوشی پوکو F3 می‌باشد. گوشی پوکو F3 که طراحی بسیار نزدیکی به سری Mi 11 شیائومی دارد جزو ‌گوشی‌هایی‌ست که باورش سخت است که باید آن‌را جزو گوشی‌های میان‌رده حساب کنیم.

طراحی گوشی واقعا برازنده‌ی یک گوشی در سال 2021 است و دوربین‌ها در بهترین شکل ممکن در پشت گوشی قرار گرفته‌اند. با یک بدنه‌ی باریک که خوش‌دست بودن را در اولویت قرار داده است.

پوکو f3
جدیدترین گوشی پوکو در سال 2021

پوکو برای این گوشی خود این‌بار به سراغ استفاده از صفحه‌نمایش Amoled رفته تا دیگر حس کمبود چیزی را نداشته باشید. یک صفحه نمایش 6.67 اینچی 2400 در 1080 که شفافیت بالایی را نیز دارد. در قلب این گوشی، جدیدترین چیپست اسنپ‌دراگون از سری هشتم، اسنپ‌دراگون 870 قرار گرفته که نگرانی شما را بابت کارهای سنگین و گیمینگ برطرف خواهد کرد.

همراه با 6 گیگابایت رم و UFS Storage 3.1، فایل‌هایتان بالاترین نرخ انتقال را خواهند داشت. اما متاسفانه فقط 128 گیگابایت حافظه‌ی داخلی در دسترس است و خبری از پشتیبانی SD Card نیز نیست.

باتری گوشی پوکو F3، تنها 4500 میلی‌آمپر می‌باشد که بر خلاف دیگر گوشی‌های میان‌رده‌ی 2021، کمی کوچک بنظر می‌رسد؛ اما با پشتیبانی از شارژ سریع می‌تواند جای نگرانی را رفع کند.

دوربین این مدل یک سنسور سونی 48 مگاپیکسلی‌ست و دوربین سلفی آن‌ نیز یک سنسور 20 مگاپیکسلی سونی می‌باشد که هردو می‌توانند تصاویر را با کیفیت خوب و متوسطی ثبت کنند، اما نباید از آن‌ها انتظارات بالایی را داشت و عملکرد متوسطی دارند. گوشی پوکو F3 قابلیت پشتیبانی از اینترنت نسل پنجم را نیز داراست. ولی متاسفانه در این مدل، خبری از جک هدفون 3.5 میلی‌متری و مقاومت در برابر آب و گرد و غبار نیست.

Benchmark: 714.008


گوشی Poco F2 Pro

پوکو F2 Pro که در رده‌بندی قاتل پرچمدار‌ها قرار می‌گیرد، از بهترین گوشی‌های این برند است. اگر شما هم عاشق صفحه نمایش یک‌دست هستید، این مدل بهترین انتخاب است. چرا که دارای هیچ بریدگی یا ناچ دوربین در جلوی گوشی نمی‌باشد.

صفحه‌نمایش 6.67 اینچی پوکو F2 Pro با پنل آمولد سامسونگ رزولوشن FHD+ همراه است و به دلیل نبود بریدگی دوربین، یک صفحه‌نمایش یکپارچه خواهید داشت. اما متاسفانه درحالیکه بسیاری از گوشی های میان‌رده، دارای صفحه نمایش 90 یا 120 هرتزی هستند، گوشی Poco F2 Pro، از همچین قابلیتی برخوردار نیست و به نرخ تازه‌سازی استاندارد 60 هرتزی محدود شده که احتمالا بسیاری از استفاده‌کنندگان متوجه نبود آن نخواهند شد.

گوشی پوکو F2 PRO

همانطور که گفتیم دوربین جلو که 20 مگاپیکسلی است، جایگاه خود را بیرون صفحه نمایش دارد و با مکانیزم پاپ‌-آپ کار می‌کند. در پشت گوشی، یک دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی، دوربین 5 مگاپیکسلی تله‌فوتو ماکرو برای عکاسی از اشیا از زوایای نزدیک و یک دوربین 13 مگاپیکسلی برای عکاسی عریض وجود دارد.

نمونه تصاویر گرفته شده با این دوربین‌ها تا حد زیادی خوب است و همچنین قابلیت فیلمبرداری 8k/30Fps و 4K/60Fps را داراست.

در بخش پردازشی، چیپست قدرتمند 865 اسنپ‌دراگون با شش گیگابایت رم در قلب این گوشی جا گرفته که کاملا برای کارهای روزمره و یا حتی بیشتر، اعم از گیمینگ و مولتی تسکینگ مناسب و جوابگو خواهد بود. بدنه‌ی این گوشی از جنس شیشه و آلومینیوم است و خوشبختانه، جک هدفون 3.5 میلی‌متری هم را از خود حذف نکرده.

گوشی پوکو F2PRO
گوشی پوکو ارزان قیمت هستند

یک باتری عظیم 4700 میلی‌آمپری هم درون این گوشی جا گرفته که تا یک روز کامل دوام خواهد آورد. علی‌رغم نبود قابلیت شارژ بی‌سیم، در صورت اتمام باتری، نگرانی نداشته باشید؛ چرا که این گوشی از شارژ سریع 30 واتی هم پشتیبانی می‌کند.

گوشی پوکو F2 Pro بدلیل قیمت کم اما ویژگی‌های رده بالایی که دارد می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای خرید باشد، اما اگر بدنبال ذخیره‌ی بیشتر بودجه‌ی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مدل‌های دیگر هم بندازید.

Benchmark: 586.976


گوشی پوکو Poco X3 NFC

با نوسان قیمت‌ها در بازار ایران، از معدود گوشی‌هایی که می‌توان بعنوان یک انتخاب به صرفه نسبت به قیمت نام برد، شاید گوشی پوکو X3 درخشان‌تر از بقیه باشد.

این گوشی که با هدف تصاحب بازار میان‌رده تولید شد، توانست جایگاه خوبی را میان آنها باز کند. مدل پوکو X3، مناسب‌ترین گوشی برای گیمینگ در این رنج قیمتی‌ست، چرا که جدیدترین چیپست اسنپ‌دراگون 732G را درون خود جای داده، که خصوصا برای گیمینگ سازگار و بهینه شده و همراه با 6 گیگابایت رم عرضه می‌شود.

در روی گوشی یک صفحه نمایش 6.67 اینچی IPS LCD با روزلوشن FHD+ به چشم می‌خورد که دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی هم درست وسط آن به صورت Hole-Punch قرار داده شده. در عقب، دوربین پنجگانه قرار دارد که دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی، یک دوربین میان‌رده‌‌، با کیفیتی خوب و قابل قبول از شرکت سونی است.

گوشی پوکو X3
نمای پشتی گوشی پوکو X3

کنار دوربین اصلی‌، یک دوربین عریض 13 مگاپیکسلی و دو دوربین میکرو هم وجود دارد، که استفاده از دو دوربین میکرو کمی غیرمعقول بنظر می‌رسد، اما بهرحال، بودن آن بهتر از نبودنش است.

پیشنهاد می‌کنیم بهترین گوشی پرچمدار سال 2021 را بخوانید.

قابلیت فیلمبرداری فقط به 4K/30Fps محدود شده، اما فیلم‌های گرفته شده در 1080 از کیفیت و لرزشگیر خوبی برخوردارند.  گرچه جنس بدنه پلاستیکی‌ست، اما از پلاستیک مقاومی استفاده شده و به همین راحتی‌ها خم به ابرو نمی‌دهد. خصوصا جذابیت طراحی کلی دوربین باعث می‌شود که این بدنه‌ی پلاستیکی را حس نکنید.

گوشی پوکو ایکس 3
این گوشی NFC دارد

تنها ایرادی که می‌توان به طراحی گرفت، استفاده از لوگوی پوکو (Poco) با فونتی بسیار بزرگ در پشت گوشی‌ست که شاید بسیاری از کاربران آنرا ترجیح ندهند، اما از آنجایی که اکثر ما، روی گوشی‌هایمان قاب‌های رنگی و زیبا می‌اندازیم شاید چندان هم مهم نباشد.

مزایای گوشی به همینجا ختم نمی‌شود، صفحه نمایش از نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی هم پشتیبانی می‌کند و می‌توانید احساس سریع‌تر بودن هنگام استفاده را کاملا حس کنید. همچنین در بخش باتری، یک باتری غول‌پیکر 5000 میلی‌آمپری به همراه 33 وات توان شارژ گنجانده شده، تا اصلا نگران استفاده‌های بلندمدت خود نباشید.

با این نوسان قیمت‌ها، خرید پوکو X3 نسبت به گوشی‌های دیگر از برندهایی مثل هواوی یا سامسونگ بسیار منطقی‌تر بنظر می‌رسد. چون با قیمت کم‌تر، قابلیت‌های بیشتری گیرتان می‌آید!

Benchmark: 301.581


پوکو Poco X3 Pro

پس از موفقیت گوشی میان‌رده‌ی پوکو X3 NFC که توانست جزو پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار شود، حالا برند پوکو تصمیم به عرضه‌ی نسخه‌ی پروی آن کرده است. گوشی پوکو X3 Pro تفاوت ظاهری چندانی با نسخه‌ی معمولی یا همان NFC ندارد و دقیقا همان شکل و شمایل را داراست.

برند پوکو در این نسخه، جدیدترین چیپست قدرتمند اسنپ‌دراگون، یعنی اسنپ‌دراگون 860 را همراه با معماری 7 نانومتری و 6 و یا 8 گیگابایت رم درون آن قرار داده است تا بیش‌تر از پیش برای گیمینگ مناسب باشد و خوراک بازی‌هایی مثل کال‌ آف دیوتی، بازی پابجی و… شود.

پوکو X3 PRO
یک گوشی قوی و کارآمد

تفاوت دیگر این گوشی با پوکو X3 NFC، جایگزین شدن یک دوربین 48 مگاپیکسلی بجای دوربین 64 مگاپیکسلی می‌باشد که کیفیت عکس‌ها را کمی پایین‌تر از نسخه‌ی معمولی نشان خواهد داد. اما دوربین سلفی تغییری نکرده و همان سنسور 20 مگاپیکلسی می‌باشد. همچنین، ظاهرا حالت لرزشگیر فیلمبرداری با دوربین اصلی کمی ضعیف‌تر از نسخه‌ی معمولی‌ست که ممکن است برای فیلم‌برداری‌ مشکل ایجاد کند.

اگر اهل گیمینگ باشید و زیاد از دوربین خود استفاده نمی‌کنید، مطمئنا این گوشی بهترین گزینه خواهد بود. باتری گوشی پوکو X3 Pro از شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند و حجم آن 5160 میلی‌آمپر است. پوکو، در این گوشی نیز همانند نسخه‌ی معمولی صفحه‌ نمایش FHD را مجهز به نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی کرده است تا بهترین تجربه‌ی کاربری را داشته باشید.

گوشی پوکو x3 pro
رنگ بندی گوشی پوکو X3 PRO

اگر چه گوشی پوکو، در این مدل نیز از صفحه‌نمایش Amoled استفاده نکرده، ولی تفاوتی را احساس نخواهید کرد. همچنین، مانند دیگر گوشی‌های پوکو و شیائومی، یک پورت مادون قرمز نیز در این گوشی تعبیه شده که با کمک آن می‌توانید وسائل هوشمند مثل کولر و تلویزیون را با گوشی خود کنترل کنید تا بجای ریموت اصلی عمل کنند. ذکر این نکته قابل توجه است که گرچه این گوشی از تراشه‌ی اسنپ‌دراگون 860 بهره می‌برد، اما از اینترنت 5G و نسل ششم وای‌فای پشتیبانی نمی‌کند.

Benchmark: 561.303


گوشی POCO X3 GT

پوکو X3 GT شیائومی به بازار آمد تا رقیب پوکو F3 شود. دیگر عضو خانواده X3 پوکو رقیب خوبی برای F3 نبود چون صفحه نمایش IPS آن در برابر SUPER AMOLED اف3 شوخی بیش نبود. در برخی از عملکردها نیز کم میاورد اما این باعث نشده است POCO X3 GT یک گوشی بی ارزش باشد.

طراحی این گوشی کمی با خانواده X3 تفاوت دارد و حس پرچمداری می‌دهد. هر چند قسمت پلاستیکی بدنه از این حس می‌کاهد. اما نگران نباشید در قسمت جلویی، گوشی از گوریلا گلس Victus بهره می‌برد که در بالاترین پرچمداران شیائومی می‌بینیم.

گوشی پوکو ایکس تری
یک عضو از خانواده x3

پردازنده 8 هسته‌ای MediaTek MT6891Z Dimensity 1100 و دو نسخه 128 گیگابایت با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت با 8 گیگابایت رم به همراه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی و دوربین سه گانه 64 مگاپیکسلی هر آن چیزی است که POCO X3GT به شما پیشکش می‌کند.


گوشی پوکو POCO M4 PRO

گوشی جدید و میان رده پوکو m4 pro در 11 نوامبر 2021 معرفی شد تا جایگزینی برای پوکو ام 3 باشد. این گوشی طراحی فوق‌العاده‌ای دارد و تقریبا طراحی آن مانند POCO M3 و mi 11 ultra است. این گوشی از گواهی IP53 یعنی مقاومت در برابر گردوغبار و قطرات آب بهره می‌برد و محافظت آن گوریلا گلس 3 است.

بهترین گوشی پوکو
بهترین گوشی پوکو M4 PRO

قلب اصلی این گوشی، پردازنده هشت هسته‌ای نسل پنجم MediaTek Dimensity 810 است و یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی دارد. اگر برای بازی این گوشی را می‌خواهید اصلا نگران نباشید چون رضایت شما را بدست می‌آورد اما مانند دیگر گوشی‌های پوکو در قسمت دوربین کمی اشکالات دارد.


گوشی Poco M3

پوکو M3، که با هدف تصاحب مارکت هند تولید‌‌ شد، یکی دیگر از گوشی‌های میان‌رده‌ی برند پوکو است که نسبت به نسل قبل خود یعنی M2 بهبود زیادی داشته است. این یعنی باتری بهتر، رم بیشتر، و دوربین خوب‌تر.

این گوشی که شبیه کاراکترهای فضانورد بازی Among Us به نظر می‌رسد، واقعا هم در بازار میان‌رده‌ها به imposter بودن مشکوک است، چرا که یک باتری عظیم 6000 میلی‌آمپری دارد که کمتر در گوشی‌های هم قیمت خود به چشم می‌خورد.

گوشی پوکو M3
این مدل بسیار پرفروش است

صفحه نمایش 6.53 اینچی پوکو M3، یک صفحه نمایش LCD در رزولوشن 2340×1080 است، اما علی‌رغم این کیفیت از روشنایی بالایی برخوردار نیست و تقریبا یک صفحه‌نمایش معمولی بنظر می‌رسد.

دوربین اصلی پوکو M3، یک دوربین 48 مگاپیکسلی همراه با دوربین ماکرو و زوم است که عکس‌های خوبی را در شرایط عکاسی روزمره و معمولی می‌تواند بگیرد، اما دوربین سلفی بکار رفته از کیفیت چندان خوبی برخوردار نیست و تنها 8 مگاپیکسل است، تصاویر دوربین سلفی تا حد زیادی نرم و روشن و تار بنظر می‌رسند و مطمئنا به خوبی کیفیت دوربین اصلی در پشت نیست.

گوشی پوکو m3
انباکسینگ گوشی پوکو M3

فیلمبرداری در این گوشی هم فقط به 1080/30Fps محدود شده که در فیلمبرداری روزانه کیفیت آن، متوسط است. در قلب گوشی پوکو M3، پردازنده‌ی 662 اسنپ‌دراگون قرار دارد. یک پردازنده‌ی قدیمی، و نه چندان راضی‌کننده با عملکردی ضعیف‌تر نسبت به دیگر مدل‌های معرفی شده.

البته اشتباه نکنید این مدل که با 4 گیگابایت رم عرضه‌ می‌شود، برای استفاده‌های معمولی یا شبکه‌های اجتماعی کاملا متناسب است، و فقط در گیمینگ بسیار کند عمل می‌کند و پیشنهاد نمی‌شود، اما پوکو M3، می‌تواند یک انتخاب اقتصادی برای شما باشد.

Benchmark: 185.028


گوشی پوکو Poco M3 Pro

با موفقیت گوشی پوکو M3، برند پوکو تصمیم گرفت که یک نسخه‌ی پرو نیز برای این مدل عرضه کند. حالا پوکو، با گوشی پوکو M3 Pro به میدان آمده است تا بار دیگر موفقیت خود را در میان گوشی‌های میان‌رده ثابت نگه‌دارد. گوشی پوکو M3 Pro با صفحه نمایش IPS LCD و 6.5 اینچی در رزولوشن 1080 طراحی شده است.

گوشی پوکو
پوکو M3 PRO یک گوشی 5G است

این گوشی مجهز به نرخ تازه‌سازی صفحه‌ی 90 هرتزی نیز می‌باشد که بسیار کاربردی است. پوکو برای این مدل حجم باتری‌اش را کم کرده و یک باتری 5000 میلی‌آمپری برای آن قرار داده است. این گوشی همراه با پشتیبانی از شارژ سریع می‌تواند تا یک روز و نیم دوام بیاورد و این تنها در صورتی‌ست که نرخ ۹۰ هرتزی فعال باشد.

از تفاوتی‌های اصلی نسخه‌ی پرو، تراشه‌ی آن است. درون این گوشی چیپست Dimensity 700 از مدیاتک با 4 گیگابایت رم قرار گرفته که توانسته عملکرد خوبی را در سایت‌های بنچ‌مارک کسب کند. از دیگر تفاوت‌های اصلی این مدل با نسخه‌ی معمولی، پشتیبانی از 5G می‌باشد که پوکو برای این مدل آنتن‌های 5G را نیز قرار داده است.

گوشی پوکو m3 pro
رنگ بندی گوشی پوکو M3 PRO

برای دوربین‌ اصلی این نسخه، یک دوربین 48 مگاپیکسلی و یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی قرار داده شده است که حالت عکاسی آن قابل قبول است اما تعریف چندانی ندارد. ولی حالت فیلمبرداری فاقد هرگونه لرزشگیر است و ممکن است برای فیلمبرداری‌ها مشکل ایجاد کند؛ البته قابلیت فیلمبرداری در رزولوشن 1080 را داراست.

اگر بدنبال یک گوشی ارزان قیمت هستید که بتوانید بازی‌ها را به خوبی در آن اجرا کنید، جدیدترین پردازنه‌ی مدیاتک که درون این گوشی قرار دارد می‌تواند به خوبی پاسخگوی بازی‌های مختلف باشد و عملکرد خوبی را از خود نشان دهد.

Benchmark: 324.283


گوشی پوکو Poco X2

گوشی پوکو X2، یکی دیگر از اسمارت‌فون های این برند، که بسیار شبیه Redmi K30 است، مشخصات خوبی را برای طرفداران میان‌رده‌های به صرفه از نظر اقتصادی ارائه می‌دهد. هرچند که این مدل کمی قدیمی‌تر است، و در اواسط 2020 منتشر شد، اما هنوز هم بعنوان یک اسمارت‌فون بسیار عالی شمرده می‌شود.

بدنه‌ی گوشی از جنس شیشه و پلاستیک است، و همانطور که گفتیم از نظر شباهت با برادرش Redmi K30 مو نمی‌زند و فقط چند تفاوت نرم‌افزاری کوچک دارد. برای صفحه نمایش 6.67 اینچی این گوشی یک پنل LCD در رزولوشن FHD+ بکار رفته که روشنایی خوبی در استفاده زیر نور خورشید و شرایط نوری مختلف دارد.

گوشی پوکو ایکس 2
گوشی پوکو ایکس 2

دو دوربین سلفی در این صفحه نمایش به صورت حفره‌ای قرار گرفته که یکی برای عکاسی عریض‌تر استفاده می‌شود و دوربین سلفی اصلی 20 مگاپیکسل است. دوربین چهارگانه‌ی پشت نیز، با یک دوربین 64 مگاپیکسلی سونی‌، 8 مگاپیکسلی عریض، 2 مگاپیکسلی ماکرو به همراه دوربین تشخیص عمق میدان 2 مگاپیکسلی تشکیل شده و دوربین اصلی قابلیت فیلمبرداری 4k را داراست.

در بخش پردازشی گوشی، چیپست اسنپ‌دراگون 730G جای دارد. علامت G نشان دهنده‌ی سازگاری و بهینه بودن برای گیمینگ است که می‌تواند برای کارهای معمولی و عادی بسیار مناسب باشد و حتی بسیاری از بازی‌ها را هم به راحتی اجرا کند.

گوشی پوکو x2
گوشی ارزان و با کیفیت X2

گوشی پوکو X3، در نسخه‌های 6/128 و 8/256 عرضه می‌شوند که درون آن‌ها یک باتری 4500 میلی‌آمپری با توان شارژ سریع 27 وات قرار گرفته است. صفحه نمایش و بدنه بسیار جذاب و خوش‌دست طراحی شده‌اند، بطوری که با گرفتن آن در دستانتان احساس بدست گرفتن یک گوشی پرچمدار را خواهید داشت.

همچنین نکته‌ی جالبی که وجود دارد، پشتیبانی این صفحه‌ نمایش از نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی است که باعث تندتر شدن انیمیشن‌های گوشی و سرعت بیشتر آن می‌شود. اگر طرفدار پوکو و اسمارت‌فون‌های بلندپروازانه‌ی این برند هستید، گوشی پوکو X3 یک انتخاب بسیار دوست‌داشتنی برای خرید خواهد بود.

Benchmark: 279.521


پوکو، فرزندخوانده‌ی شیائومی، علی‌رغم اینکه اکنون راه خود را از پدر جدا کرده، هنوز هم به اصول پدرش پایبند است. گوشی‌های میان‌رده‌ی آن‌ها به نوعی طراحی شده‌اند تا احساس گرفتن پرچمدار را در دستان خود داشته باشید و همین عمل باعث محبوبیت این برند، مخصوصا در مارکت‌های هند و چین شده است.

این برند نوپا که به زودی شاهد فعالیت‌های بیشتر و اسمارت‌فون‌های بیشتری از او خواهیم بود، توانسته با بیشترین امکانات، ارزان‌ترین گوشی‌ها را بسازد که بسیاری از آن‌ها خصوصا در این نوسان قیمتی گزینه‌ی خوبی هستند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، مطلب بهترین گوشی 5G را بخوانید.

درباره امید کوچکی

از وقتی که یادم میاد با کلمات درگیر بودم و نوشتن را دوست داشتم. همیشه تکنولوژی و فیلم و سریال رو دوست داشتم. اینطوری می‌تونستم از دنیای واقعی دور بشم و علاقه‌هامو دنبال کنم.
با این اوصاف همیشه سعی می‌‌کردم و می‌کنم که قدم در راه علاقه‌هام بردارم.

دیدگاهتان را بنویسید