درآمد استریمر ها از کجاست؟

درآمد استریمر ها از کجاست

قطعاً تا الان کلمه استریمر به گوش‌تان خورده است. اگر نخورده، حتماً در اینستاگرام یا یوتیوب ویدیوهایی را دیدید که یک نفر پای سیستم نشسته، بازی می‌کند و با چاشنی شوخی و خنده تجربه جذابی را برای شما به عنوان مخاطب درست می‌کند. این افراد استریمر هستند. در واقع استریمرها به معنای مصطلح شده افرادی هستند که از فعالیتی که انجام می‌دهند محتوای ویدیویی در یکی از سرویس‌های تحت وب بارگذاری می‌کنند تا توسط طرفداران و دنبال کنندگان یا بیننده‌ها دیده شوند. نکته جالب این است که آن‌ها از این طریق کسب درآمد می‌کنند و درآمد استریمر ها از پلتفرم‌ها است. در میان درآمد استریمرها گاهی اوقات رقم‌های میلیون دلاری هم به چشم می‌خورد. اما چگونه اینقدر پول درمی‌آورند؟ اصلاً سروکله مفهوم استریم از کجا پیدا شد؟ با اون یا این همراه باشید تا جواب خود را پیدا کنید.

استریم چیست؟

پخش استریم در واقع به نوعی همان پخش زنده است با کمی تفاوت. استریم برخلاف تلویزیون، از طریق اینترنت پخش می‌شود. در واقع استریم کردن یعنی این که شما یک محتوای ویدیویی یا صوتی را از یک سرور به سمت کاربر به صورت لحظه‌ای انتقال دهید. البته این انتقال با دانلود متفاوت است. در سیستم دانلود، تمام داده‌ها وارد سیستم کاربر شده و ذخیره می‌شود. اما در استریم داده به صورت موقتی وارد سیستم شده و با پایان استریم از سیستم او پاک می‌شود. البته گاهی اوقات ردی از این داده‌ها روی سیستم کاربر می‌ماند تا در صورت بازگشت به همان محتوا، تجربه کاربر سریع‌تر شود. به این داده‌های موقتی ذخیره شده در سیستم کاربر همان کش می‌گویند که قابل پاک شدن هستند.

درآمد استریمر ها توییچ
درآمد استریمر ها ، یک تیم گیمر و استریم حرفه‌ای

استریم چگونه کار می‌کند؟

به زبان ساده، پلتفرمی مانند سایت آپارات یا یوتیوب استریم می‌کند. یعنی شما به عنوان بیننده، وارد سایت آن‌ها می‌شوید، دکمه شروع پخش را می‌زنید و ویدیو به صورت لحظه‌ای به سیستم شما فرستاده می‌شود. در این زمان اگر اینترنت‌تان ضعیف باشد، احتمالاً قطع و وصل می‌شوید یا به اصطلاح فیلم گیر یا بافر می‌کند. این کلیت استریم است. از معروف‌ترین و اولین پلتفرم‌های استریم می‌توان به یوتیوب، اسپاتیفای، اپل موزیک و نتفلیکس اشاره کرد.


استریم بازی یا پخش زنده بازی‌های ویدیویی

با پیشرفت اخبار تکنولوژی و افزایش سرعت اینترنت، دیگر فقط ویدیوهای کم حجم قابل استریم شدن نیستند، بلکه بازی‌های ویدیویی را هم می‌توان استریم کرد. تنها کاری که باید کرد این است که وارد پلتفرم‌ها یا سایت‌های مخصوص استریم بازی شده و از آن جا بقیه کار را انجام داد. درست مثل این که بخواهیم یک کانال یوتیوب یا آپارات بزنیم و ویدیوهای خود را استریم کنیم. حالا این استریم کردن فقط پخش بازی در قالب یک محتوای ویدیویی نیست. در واقع طبق تعریف، استریم انتقال داده به صورت لحظه‌ای به سیستم کاربر است. پس وقتی در حال بازی آنلاین هستید، در واقع خود شما مصرف کننده‌ی سرویس استریم هستید که دارد بازی را به صورت زنده یا به عبارت فنی‌تر لحظه‌ای برای شما پخش می‌کند.

پلتفرم‎‌های برتر برای استریم کردن

یوتیوب و توییچ دو پلتفرم محبوب استریمرهای دنیا برای استریم کردن و کسب درآمد از طریق استریمینیگ هستند. در ایران پلتفرم آپارات، هم به این دو مورد اضافه شده. البته فضاهای پخش محتوای ویدیویی مانند اینستاگرام هم از این قائله عقب نیفتاده و از برخی از استریمرهای ایرانی میزبانی می‌کند. البته روند کسب درآمد از طریق استریم در هر یک از این پلتفرم‌ها متفاوت است. گاهی استریمرها با طرفدارانشان در حین استریم در برنامه دیسکورد هم صحبت می‌شوند که به کسب درآمد استریمر ها از طریق حمایت (Donate) بسیار کمک می‌کند. حمایت یکی از راه‌های کسب درامد استریمر ها است.

درآمد استریمر ها نینجا
نینجا از بهترین استریمرهای توییچ است

Twitch (توییچ) چیست؟

پلتفرم‌های استریمینگ فقط منحصر به چند مورد بالا نیست. سایت‌هایی مانند میکسر و فیسبوک گیمینگ هم بی کار ننشسته‌اند. اما در این میان یکی از موفق‌ترین کانال‌های کسب درآمد از اسریمینگ وبسایت Twitch است. این وبسایت یکی از زیر مجموعه‌های آمازون (Amazon) است. البته توییچ فقط برای پخش بازی زنده نیست. فعالیت‌های دیگری هم در این پلتفرم پرطرفدار انجام می‌شود. پخش زنده مسابقات eSports، موسیقی زنده و محتوای خلاقانه از دیگر حوزه‌هایی است که در توییچ فعال هستند.

تنظیم کانال توییچ برای کسب درآمد استریمری

مانند کسب درآمد از یوتیوب، برای کسب درآمد از توییچ هم باید در آن یک اکانت بسازید. و البته یادتان نرود که اگر می‌خواهید از این طریق کسب درآمد کنید، حتما باید اکانت توییچ خود را تنظیم کنید. فرآیندی شبیه وصل کردن کانال یوتیوب به ادسنس. پس از ساخت و تنظیمات، باید بازی را به کانال وصل کنید. وقتی که بازی متصل شده را در کانال مشاهده کردید می‌توانید بازی را شروع کنید. فقط یادتان باشد، قرار است بیننده‌ها هم بازی شما را ببینند، هم خودتان و هم صدایتان را. پس حتماً تصویر زمینه مناسبی آماده کنید. همچنین یک وبکم و میکروفون مناسب تهیه کنید تا صدا و تصویر کاملاً واضح و شفافی به بیننده‌های خود تقدیم کنید. در غیر این صورت، با دیدن 5 ثانیه اول استریم‌تان از شما خداحافظی می‌کنند و وارد استریم کناری می‌شوند.
جریان بازی در توییچ به صورت ۲۴ ساعته است، اما این به این معنا نیست که شما نیاز است به صورت ۲۴ ساعته بازی کنید. در صورتی که قصد انجام بازی را ندارید، کانال خود را خاموش کنید.

استریم بازی Among Us

یکی از کارهایی که برای تنظیم اکانت خود باید بکنید، شخصی سازی مرتبط است. فضای ظاهری کانال توییچ خود را کاملاً بر اساس فضایی که می‌خواهید به بیننده‌ها انتقال دهید ایجاد کنید. همچنین از ابتدا مسیر خود را تعیین کنید که آیا می‌خواهید بازی‌های خود را به صورت زنده پخش کنید یا صرفاً می‌خواهید ویدیوهای ضبط شده را روی توییچ آپلود کنید. این کارها را که انجام دادید، دیگر تقریباً آماده کسب درآمد از توییچ و استریم هستید. فقط باید به مرور بینندگان خود را افزایش دهید و کیفیت محتوای خود را بالا ببرید.

فرق گیمر با استریمر را در اینجا بخوانید.

بالا بردن بینندگان کانال توییچ

گرفتن بیننده یک چیز است، حفظ آن چیز دیگری است. الان که بستری مانند اینستاگرام وجود دارد شاید فهم این مسئله بسیار ساده‌تر باشد. یکی از راه‌های ارتباطی شما با مخاطبان‌تان چه در اینستاگرام چه در توییچ و چه در بسترهای مشابه امکان چت با بیننده‌هاست. مثلاً همان طور که ممکن است یکی از فالوورهای شما در اینستاگرام وارد دایرکت شود و از شما سوالی بپرسد در توییچ هم می‌توانند از شما سوال بپرسند. اگر باهوش باشید از این فرصت استفاده می‌کنید و جواب آن‌ها را می‌دهید تا احساس صمیمیت بیشتری بین خود و بینندگان‌تان به وجود آورید. بدین شکل احتمال این که مشتری‌تان شوند بالا می‌رود.


روش‌‌های کسب درآمد استریمر ها ایرانی

اگر موفق شوید از طریق استریم کردن درآمد کسب کنید، باید بگویم، خیال خود را از بابت پایین آمدن ارزش ریال راحت کردید. چون درآمد یک استریمر دلاری است. البته مشخص است که به خاطر تحریم شبکه بانکی نمی‌توان در جا این پول را نقد کرد. بلکه باید از واسطه استفاده کرد. و خب واسطه‌ هم درصد خودش را می‌خواهد. اما اگر درآمد خوبی داشته باشید، دادن این سود به واسطه‌ها می‌ارزد. البته راه‌هایی هم وجود دارد که بتوانید بدون واسه پول خود را بگیرید. ولی خب آن‌ها هم دردسر و ریسک خود را دارند.

درآمد استریمر ها کیودی پای
کیو دی پای از بهترین استریمرهای ایرانی

همان طور که گفته شد، توییچ هم مانند یوتیوب از طریق تبلیغات به شما پول می‌دهد. یعنی اگر شما فقط از این طریق بخواهید کسب درآمد کنید باید حتماً یک استریمر موفق با تعداد قابل قبولی از بیینده باشید. اما روش‌های دیگر کسب درآمد از طریق استریمینگ نیز وجود دارد. مثلاً همین اینستاگرام و یوتیوب. اگر بتوانید در همین اینستاگرام با پخش ویدیوهای خود، فالوورهای وفادار جذب کنید، احتمالاً فروشنده‌های محصولات مرتبط مانند میکروفون پادکست، وبکم، کنسول بازی و سرگرمی برای تبلیغات به شما مراجعه می‌کنند.

درباره محمدرضا موسوی

نوجَوون که بودم می‌نوشتم ولی برای خودم. وقتی دیدم میشه با نوشتن تأثیر گذاشت، شروع کردم به نوشتن توی اینترنت. کلاً کنجکاوم و به تکنولوژی و فیلم علاقه دارم چون احساس می‌کنم دو تا از تأثیرگذارترین‌هان.

دیدگاهتان را بنویسید