واندا ویژن؛ سریال عجیب مارول (نقد و بررسی)

نقد سریال واندا ویژن

فیلم‌ و سریال های ابرقهرمانی برای بسیاری از مخاطبان جذابیت بسیاری دارد. اگر آن سریال مربوط به فیلم معروف و جزو پرفروش ترین فیلم های جهان یعنی انتقام جویان: پایان بازی باشد که جذابیتش بیشتر هم می‌شود. در این مطلب به نقد و بررسی سریال واندا ویژن (Wanda Vision) می‎‌پردازیم. سریالی که بعد از اعلام ساخت آن بسیار مورد استقبال قرار گرفت و طرفداران بی‌صبرانه منتظر انتشار آن بودند. با اون یا این همراه باشید تا بگوییم چرا واندا ویژن اینقدر عجیب است!

معرفی سریال واندا ویژن

واندا ویزن یک سریال کوچک یا مینی سریال است که در 9 قسمت ساخته شده و شخصیت‌های این سریال تمامی برگرفته از کامیک بوک‌های مارول کامیکس است. سریال واندا ویژن به کارگردانی جک شفر و تهیه کنندگی کوین فایگی در سال 2021 ساخته و منتشر شد. در این سریال الیزابت اولسن نقش‌ واندا ماکسیموف و پل بتانی نقش ویژن را ایفا می‌کنند و تیونا پریس، کت دنینگز، رندل پارک و کاترین هان نیز دیگر ستارگان این سریال هستند.

سریال واندا ویژن
سریال واندا ویژن یک سیتکام است

وقایع و اتفاقات این سریال پس از فیلم سینمایی انتقام جویان: پایان بازی شکل گرفته است. واندا ویژن یک مینی سریال اینترنتی آمریکایی است که در اوایل سریال خنده را بر لبان شما جاری می‌کند و در انتهای آن اگر دل نازک باشید اشکتان را در خواهد آورد. به طور کلی واندا ویژن مجموعه‌ای از امید و اندوه است. امید و اندوه‌هایی که بعد از، از بین رفتن نیمی از افراد زمین توسط تانوس و ماجراهای جنگ داخلی و عصر اولتران رخ داده است.

در فیلم‌های ابر قهرمانی به مراتب عشق نسبت به بقیه فیلم‌ها کم‌رنگ‌تر است اما شما در این سریال هم سوپرایز می‌شوید و انتظار این‌چنین داستانی را ندارید. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این سریال خوب از آب در بیاید. در ادامه بیشتر به معرفی سریال واندا ویژن می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه: سریال های جدید شرکت مارول

خلاصه سریال وانداویژن

سریال ابرقهرمانی واندا ویژن به یکی از خاص‌ترین مجموعه‌های علمی تخیلی در سال‌های اخیر تبدیل شده است و به جرات می‌توان گفت که این سریال یکی از مرموزترین سریال‌هایی است که برای شبکه دیزنی+ ساخته شد. به گفته‌ی کوین فایگی واندا ویژن شبیه هیچ‌کدام از آثاری که مارول انجام داده است نیست. چرا؟ چون واندا ویژن یک سیتکام است!

چند قسمت اول این سریال بسیار حیرت انگیز است، چون بخش‌هایی از سریال کمدی و بامزه می‌شود و تصویر کاملا سیاه و سفید است. اما در این سریال ماجرا جدی‌تر از این حرفاست و اسرار پیچیده‌‌ای زیر کمدی بودن آن نهفته است و همین مرموز بودن واندا ویژن، شما را محو خود می‌کند.

معرفی سریال واندا ویزن
این سریال کمی عجیب و غریب است

خلاصه سریال واندا ویژن از این قرار است که واندا و ویژن به شهر کوچکی می‌روند. کمی که از سریال جلوتر می‌رود کم کم وارد داستان جدی می‌شویم، جایی که تاریک‌ترین رازها برملا می‌شود. همه چیز در ابتدا خوب به نظر می‌رسد و واندا و ویژن زندگی خوبی را کنار هم دارند اما با ورود مهمان‌های ناخوانده ماجرا وارد فاز عجیب دیگری از داستان می‌شود.

الیزابت اولسن بازی شگفت انگیزی انجام داده است

نقد و بررسی WandaVision

اگر چه این فیلم فوق‌العاده به نطر می‌رسد اما هر فیلم و سریالی در اوج خود هم کم و کاستی‌هایی داشته است. در نقد و بررسی واندا ویژن می‌توان گفت در دو قسمت اول کاملا غافلگیر می‌شویم چون تصاویر سیاه و سفید است و واندا و ویژن یک خانه قدیمی دارند و لباس‌های آن‌ها برای دهه 60 و 70 میلادی است. اما با دیدن چند قیمت و کنار گذاشتن سکانس‌های مختلف مارول کاملا شیئه‌ی جدیدی از ساخت سریال ابرقهرمانی را به ما نشان می‌دهد.

این سریال با تمام وعده‌هایی که کوین فایگی داده بود هماهنگ است. سریالی که یک بخش کمدی و یک بخش رازآلود دارد و همین امر باعث شده جذابیت سریال واندا ویژن بیشتر شود. این سریال مانند فیلم‌های هری پاتر هر چقدر جلوتر می‌رود تاریک‌تر می‌شود و در نهایت در آخر داستان کاملا ما را برای فیلم‌های بعدی مارول مخصوصا Doctor Strange: Multiverse of Madness آماده می‌کند. این فیلم در فاز چهارم دنیای سینمایی مارول قرار دارد.

اوریجین اسکارلت جادوگر در سریال واندا ویژن
اوریجین اسکارلت جادوگر در سریال واندا ویژن

در دو قسمت پایانی واندا ویژن اتفاقات خیلی سریع و با شتاب صورت می‌گیرد و از ساختار منسجم و حساب‌شده‌ی خود کمی خارج می‌شود، شاید اگر همه‌ی قسمت‌های آن با قدرت پیش می‌رفت شاهد یکی از بهترین سریال‌های تاریخ بودیم اما انتظار بالایی از سریال ابرقهرمانی نخواهیم داشت. یکی از پایه‌های سست دیگر این سریال عدم نقش آفرینی درست فرزندان واندا است به صورتی که در داستان کاملا گم هستند و استفاده خوبی از آن‌ها نشده است.

اول اینطور به نظر می‌رسد که واندا قرار است شخصیت خاکستری باشد. قهرمانی که در مسیر شیطانی قدم برمیدارد، اما با آمدن آگاتا تمام تفکرات ما یکباره فرو می‌ریزد. با دیدن بخش بخش این سریال کلی پرسش برای ما پیش می‌آید و با اشتیاق منتظر قسمت‌های بعدی این سریال خواهیم بود. همین امر باعث شده تا جزو بهترین‌های سال قرار بگیرد. این میزان از تلاش و سرمایه‌گذاری در این سریال توسط عوامل آن بسیار قابل تقدیر است و به هدفشان که شکافتن شخصیت‌های واندا و ویژن است رسیدند. همچنین این سریال را می‌توان اوریجین اسکارلت ویچ یا همان اسکارلت جادوگر دانست.

بازیگران این سریال در فیلم و سریال های مارول بعدی حضور دارند

دیدگاه طرفداران درباره این سریال مارول

دیدگاه کاربران در مورد این سریال هم مثبت است و آن‌را سریال خوبی قلمداد کردند اما نسبت به پایان آن کمی دلخور بودند، چون آن‌گونه که باید خوب پیش نرفت و با عجله خواستند سریال را جمع کنند. اما با این حال به گفته‌ی مخاطبان چون این سریال بعد از فیلم پایان بازی است و ادامه‌ی مارول به این سریال بستگی دارد، پس حتما مارول برنامه‌هایی دارد که مجبور شده است آخر سریال را این‌طور تمام کند و آن فیلم دکتر استرنج 2 است. بهتر است قبل از دیدن واندا ویژن، تمامی فیلم‌های دنیای سینمایی مارول را ببینید تا بهتر شخصیت‌ها و حالات عاطفی آن‌ها را درک کنید.

حضور پیترو در سریال واندا ویژن
حضور ناگهانی پیترو در سریال واندا ویژن طرفداران را متحیر کرد

به گفته‌ی طرفداران بعد از دیدن این سریال دیگر به هیچ شایعه و تئوری اعتماد نخواهید کرد چون مارول دست همه را از پشت بسته است. دومین سریال مارول که بعد از واندا ویژن در دیزنی پلاس در حال پخش است فالکون و سرباز زمستان است که سر و صدای زیادی هم برپا کرده است.


شاید دوست داشته باشید این مطالب را هم بخوانید:

در آخر

همیشه داستان آن‌طور که ما فکر می‌کنیم پیش نمی‌رود. داستانی جذاب است که نتوان از اسم آن یا جلو رفتن سریال یا فیلم آن‌را پیش بینی کرد و سریال واندا ویژن مصداق همین موضوع است. شما چه نظری دارید؟ نظرات خود را در مورد این سریال با ما در میان بگذارید.

درباره تیم محتوا اون یا این

تیم محتوا اون یا این جمعی از تولیدکنندگان محتوا حرفه‌ای هستند که امیدواریم از نوشته‌های آن‌ها نهایت استفاده و لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید