کتاب جنایت و مکافات (داستان راسکولنیکف)

کتاب جنایت و مکافات

احساس گناه انسان را از پای در می‌آورد، هر چند آن گناه بسیار کوجک باشد، در حد یک دروغ ساده! چیزی که فئودور داستایوفسکی در کتاب جنایت و مکافات می‌خواهد بگوید بسیار ساده است، اما فلسفی و عمیق. به همین دلیل است که برای درک آن باید کتاب جنایت و مکافات را بخوانید، تا ببینید یک جوان ساده روسی به نام راسکولنیکف چگونه به اوج جنون می‌رسد و چگونه رستگار می‌شود. با اون یا این همراه باشید.

جنایت و مکافات اثر کیست؟

از بهترین کتاب‌های ادبیات جهان و برنده نوزدهمین دوره کتاب ایران در سال 1397 کتاب جنایت و مکافات فئودور داستایوفسکی است. تا به امروز این کتاب از پرطرفدارترین کتاب‌های حال حاضر جهان به شمار می‌آید و همه رنج خواندن بیش از چندصد صفحه را به جان خریدند. جنایت و مکافات اثری هنری است که در ابتدا در مجله‌ای در روسیه در سال 1866 به چاپ رسید.

تا به امروز فیلم‌هایی با نام جنایت و مکافات به کارگردانی آکی کوریسماکی و فیلمی دیگر به نام پل خواب به کارگردانی متاهم گولان ساخته شده است، که از کتاب جذاب جنایت و مکافات اقتباس شده است.

کتاب جنایت و مکافات
کتاب جنایت و مکافات بهترین ترجمه

داستایوفسکی روانشناس و فیلسوف به نام روسی توانسته برای نوشتن این کتاب به درون شخصیت‌های خود نفوذ کند و درون و بیرون، خوبی و بدی، تیرگی و روشنایی و مشکلاتی که فرد با خود و محیط اطراف و دیگران دارد را به درستی ترسیم کند.

داستایوفسکی در کتاب خود به مسائلی که بین جوانان آن زمان مطرح می‌شد پرداخته است و آن‌ها را با شیوه‌ای نوین و جذاب و خواندنی مورد بررسی خود قرار داده است.

پیشنهاد مطالعه: نقد کتاب بوف کور

خلاصه کتاب جنایت و مکافات

کتاب جنایت و مکافات از محبوب‌ترین کتاب‌ها در بین مخاطبان داخلی و خارجی به حساب می‌آید. داستان کتاب درباره جوانی است که برای گرداندن امورات زندگی خود درسش را رها می‌کند. این جوان که راسکولنیکف نام دارد به دلیل اتفاقات درهم و پیچیده‌ای که حتی خود او از بررسی آن‌ها خسته و درمانده است دچار بحران‌هایی می‌شود.

راسکولنیکف که زندگی سختی را پشت سر گذاشته است، مجبور به کشتن پیرزنی رباخوار و خواهرش که کاملا تصادفی شاهد این اتفاق بوده می‌شود. اما بعد از قتل دچار عذاب وجدان و بیماری شده و مدتی را در خانه سپری می‌کند.

کتاب جنایات و مکافات داستایوفسکی
یک کتاب فلسفی و عمیق که باید خواند

راسکولنیکف در این حین عاشق دختری به نام سوفیا می‌شود که زندگی او را عوض می‌کند، نویسنده با چنان دقت و علمی به شخصیت‌ها پرداخته است که هر خواننده را مجذوب خود می کند. بهتر است این رمان جذاب را با قلم زیبای خود نویسنده بخوانید و با اتفاق‌ها و کشمکش‌های آن همراه شوید.

قسمتی از کتاب:

“سرِ مطالب کوچک اشخاص زیرک زودتر اشتباه می‌کنند. هر قدر انسان زیرک‌تر باشد؛ همان‌قدر کمتر فکر می‌کند که او را سر هیچ گیر می‌اندازند و اتفاقا زیرک‌ترین اشخاص را باید سر آسان‌ترین چیزها گیر انداخت.”

جنایت و مکافات نوشته داستایوفسکی

کشمکش‌ها در جنایت و مکافات

در زندگی و اطراف خود همیشه اتفاقاتی می‌افتد که شاید تصور کنیم در پیش‌آمد آن‌ها دخالتی نداشته‌ایم یا اینکه خود را مقصر آن اتفاقات بدانیم. جنایت و مکافات هم ممکن است یکی از آن کشمکش‌ها و اتفاقات بتشد.

همیشه در زندگی مشکلاتی وجود دارند، گاهی این مشکلات کوچک هستند و به راحتی قابل حل خواهند بود، ولی گاهی به بزرگی یک جنایت است که می‌تواند انسان را به مرز جنون برساند و برای حل کردن آن دچار دردسرهای بزرگی شویم. راسکولنیکف نیز با همین کشمکش‌ها درگیر است. بده و بستان‌هایی با ذهن خود، دوران کودکی، رنج و درد، احساس گناه، پارانویا و دیگر موارد.

پیشنهاد مطالعه: کتاب ملت عشق

نقد و بررسی کتاب جنایت و مکافات

از نظر منتقدان و صاحب نظران این کتاب پر از حالت‌های روحی متفاوتی است که داستایوفسکی به طرز ماهرانه‌ای به آن پرداخته است و خواننده حس می‌کند که تمام شخصیت‌ها دارای نیرویی درونی هستند.

فئودور داستایوفسکس نویسنده کتاب جنابات و مکافات توانسته به درستی اخلاق و خصلت‌های فردی شخصیت‌های داستان را به مخاطب نشان دهد و خواننده را درگیر داستان می‌کند. این کتاب از شاهکارهای فئودور به حساب می‌آید و مملو از داستان‌ها و اتفاقات هیجان‌انگیز است.

خرید کتاب جنایات و مکافات
احساس گناه انسان را می‌کشد

جنایت و مکافات به زیبایی داستان یک ذهن قاتل تا اقدام به قتل و رسیدن به یک عاشقی همراهی می‌کند. این جذابیت داستان را برای خواننده چندین برابر می‌کند. خواندن چنین کتاب‌هایی با این مضمون و حساسیت می‌تواند ما را با دنیایی از انسان‌ها آشنا و همراه کند که قبلا نمی‌دانستیم در درون خود چه می‌کشند.

کاربران چه می‌گویند؟

از نگاه مخاطبین کتاب‌های داستایوسفکی مملو از تصویرسازی‌های زیبا برای شخصیت‌ها است که خواننده می‌تواند به راحتی با آن‌ها همزاد پنداری کند، در دنیای خود غرق کند، در وجود آن‌ها رخنه کند و تاثیر خودش را به راحتی بگذارد.

این کتاب جذاب تا به امروز هیچ رای مخالفی را تا‌کنون نسبت به خود نداشته است. نویسنده در نوشتن کتاب از هوش و ذکاوتی برای بیان ایده‌های خود استفاده کرده است که هر خواننده‌ای را میخکوب و جذب خود می‌کند.

فئودور داستایوفسکی کتاب جنایات و مکافات
داستایوفسکی نویسنده این کتاب

داستایوفسکی از بهترین روانشناسانی بوده است که به کار نویسندگی علاقه داشته و با وسواس خاصی شخصیت‌های داستان را کنار هم چیده است او با ظرافت خاص خود شرایط جوانان آن زمان خود و افکار آن‌ها را در کتاب بیان می‌کند که با خواندن آن به شرایط موجود جامعه آن زمان و نگاه‌های متفاوت عقیدتی و تفاوت در برخوردها و عکس العمل‌های هر شخصیت می‌توان پی برد.


شاید دوست داشته باشید این مطالب را هم بخوانید:

کلام آخر

کتاب جنایت و مکافات دقیقا همان کتابی است که تا فرصت در زندگی داریم حداقل باید یک بار آن را بخوانیم و با شخصیت‌ها و قلم زیبای نویسنده آن همراه شد. اگر به دنبال کتابی جذاب و شاهکار هستید خواندن این کتاب را به تعویق نندازید و همین الان دست به کار بشید و این کتاب را تهیه کنید.

درباره تیم محتوا اون یا این

تیم محتوا اون یا این جمعی از تولیدکنندگان محتوا حرفه‌ای هستند که امیدواریم از نوشته‌های آن‌ها نهایت استفاده و لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید