خطای ستارگان بخت ما، داستان بی نهایت‌ها در زندگی

کتاب خطای ستارگان بخت ما

“خطا از بخت ما نیست، خطا از خود ماست” این جمله‌ایست که الهام بخش نوشتن کتابی شد با نام کتاب خطای ستارگان بخت ما یا بخت پریشان توسط جان گرین. این نویسنده آمریکایی با کتاب‌هایش نوجوانان و بزرگسالان را درگیر مسائلی پیش پا افتاده اما جدی می‌کند. کتاب خطای ستارگان بخت ما معروف‌ترین کتاب جان گرین است که می‌خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم، پس با اون یا این همراه باشید.

معرفی کتاب خطای ستارگان بخت ما

کتاب خطای ستارگان بخت ما، از پرطرفدارترین رمان‌های خارجی در ایران و از پرفروش‌ترین رمان‌های نیویورک تایمز محسوب می‌شود که اثر جان گرین نویسنده‌ی معروف آمریکایی است. این کتاب در سال 2012 به چاپ رسیده است.

خطای ستارگان بخت ما جایزه بهترین کتاب داستانی گودریدز در سال 2012 در ادبیات نوجوان را به خود اختصاص داده است و فیلمی بر اساس این کتاب در سال 2014 در آمریکا توسط جاش بون ساخته شد که طرفداران بسیاری پیدا کرد، چون در آن شایلین وودلی و انسل الگورت بازی می‌کردند.

کتاب خطای ستارگان بخت ما
این کتاب شما را با رنج باشکوه آشنا می‌کند

کتاب خطای ستارگان بخت ما داستانی بسیار جالب و گیرا دارد و نویسنده‌ی اثر با مهارت بسیار توانسته است خیال پردازی‌ها و تصورات ذهنی خود را به صورت داستانی جذاب که گوشه‌ای از واقعیت‌های زندگی را به مخاطب نشان می‌دهد، بیان کند.

نویسنده در این کتاب مخاطب را درگیر مجموعه‌ای از احساس می‌کند که در نهایت خواننده در ذهن خود با مفهوم این احساسات آشنا می‌شود و در نهایت معنای پیروزی در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد و حس اشتیاق و امید را تجربه می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: کاش وقتی بیست ساله بودم میدانستم

خلاصه کتاب خطای ستارگان بخت ما

نویسنده در کتاب خطای ستارگان بخت ما عشق به زندگی و زنده ماندن را به زیبایی بیان کرده است. داستان به گونه‌ای بیان شده است که خواننده خود را بخشی از شخصیت‌های داستان احساس می‌کند و با آن‌ها همزادپنداری می‌کند.

داستان این کتاب درباره عشق دختر و پسری به نام‌های هیزل و آگوستوس است که با سرطان دسته و پنجه نرم می‌کنند آن‌ها درگیر احساسات گوناگونی مانند گریه و خنده، غم و شادی و … می‌شوند و این احساسات را در کنار هم تجربه می‌کنند. عشق و شجاعت آن‌ها خواننده‌ی کتاب را جذب خود می‌کند. اگر رمان عاشقانه خارجی دوست دارید، این کتاب را فراموش نکنید.

کتاب خطای ستارگان بخت ما
جان گرین، شایلین وودلی و انسل الگورت در پشت صجنه فیلم خطای ستارگان بخت ما

هیزل که در زندگی سختی بسیاری کشیده و به زندگی امیدی ندارد با دیدن آگوستوس به زندگی امیدوار می‌شود و زندگی آن دو با عشق و سرطان به هم آمیخته می‌شود. در این رمان به زندگی افرادی که دچار سرطان هستند اشاره شده که شاید قسمت‌های تلخ کتاب به حساب می‌آید اما از نکات مثبت این کتاب شروع و پایانی جذاب و عالی برای خواننده است.

به روز بودن و اطلاعات جان گرین باعث شده تا کتاب خطای ستارگان بخت ما برای نسل جوان قابل درک باشد. قهرمان‌ها در این کتاب مانند ابرقهرمان‌های مارول و دیسی به قدرت نمی‌رسند اما همه آن‌ها را قهرمان داستان می‌دانند.

قسمتی از کتاب را با هم می‌خوانیم:

”دخترها فکر می‌کنن که فقط تو مراسم رسمی اجازه دارن لباس‌های زیبا بپوشن؛ اما من از خانمی خوشم میاد که طرز فکرش تو این مایه‌ها باشه که: من می‌خوام برم به دیدار پسری که دچار فروپاشی روحی و عصبی شده؛ پسری که تازه بینایی‌اش هم نقص داره؛ ولی چرا که نه؟ لباس خوشگلم رو براش می‌پوشم!”

هیزل گریس لنکستر – خطای ستارگان بخت ما

نقد و بررسی خطای ستارگان بخت ما

کتاب جان گرین با ایجاد یک فضای باور پذیر و واقعی، شخصیت‌های داستان را به خوبی به مخاطب معرفی کرده است، در واقع او توانسته است با مهارت نویسندگی خود، هیجانات و شور دوره‌ی نوجوانی را بیان کند و شخصیت‌های داستان را توصیف نماید، به گونه‌ای که خواننده به راحتی با آن ها ارتباط برقرار می‌کند و در طی داستان با هیزل، آگوستوس و پیتر ون هوتن همراه می‌شود.

جان گرین در این کتاب به اهمیت زندگی کردن در لحظه و لذت بردن از ثانیه‌های گذرای زندگی و اتفاقات کوچک می‌پردازد و در حین مطالعه‌ی کتاب مخاطب در می‌یابد که زندگی با تمام پستی‌هاو بلندی‌ها و شکست‌ها و ناامیدی‌ها و رنج‌ها، می‌تواند شیرین باشد و به ارزش مفاهیمی مثل اعتقاد قلبی و امید داشتن در زندگی پی می‌برد.

کتاب خطای ستارگان بخت ما
اوکی؟ اوکی. جمله‌ای با ارزش در زندگی است

در کتاب خطای ستارگان بخت ما، نویسنده به خوبی بیان می‌کند که هر انسانی در طول زندگی خود با حوادث و رویداد‌های متفاوتی رو به رو می‌شود که بر طبق شرایط خود، درک متفاوتی از آن ها خواهد داشت. دریافت ما از اتفاقات زندگی احساسات متفاوتی را در ما ایجاد می‌کند، گاهی شوق و امید و گاهی ترس، سردرگمی و رنج را به ما یاد آور می‌شود.

اما مهمترین نکته در این کتاب این است که تمام این احساسات با هم پیوند دارند و عنصر اصلی این پیوند چیزی جز محبت و عشق نیست. کتاب خطای ستارگان بخت ما، فقط یک داستان نیست بلکه بالاتر از یک داستان و در واقع حقیقتی از زندگی و برخورد انسان با سرنوشت می‌باشد که به زیباترین نوع خود به تصویر کشیده شده است.

کتاب خطای ستارگان بخت ما
جان گرین و کتاب معروفش

تا به امروز ازاین نویسنده چهار اثر به چاپ رسیده است که هر کدام از کتاب‌ها حداقل یک جایزه ادبی را به خود اختصاص دادند، با این حال این نویسنده با کتاب خطای ستارگان بخت ما به شهرت جهانی رسید. هنک گرین برادر جان او را یک سلبریتی می‌داند. جدیدترین اثر جان گرین کتاب زمین بر پشت لاک پشت ها نام دارد که از نگاه نویسنده شخصی‌ترین اثر او به شمار می‌آید.

منتقدان چه می‌گویند؟

کتاب خطای ستارگان بخت ما، بهترین رمان سال 2012 از نظر منتقدان به شمار می‌آید. کاربران و منتقدان بر این باور هستند که این کتاباز قشنگترین رمان‌های عاشقانه به حساب می‌آید که سرشار از حس امید و زندگی است که به ما یاد آور می‌شود که زندگی سرشار از عشق است.

این عشق است که باعث می‌شود بسیاری از پریشانی‌ها و مشکلات و حتی درد و رنج سرطان را تحمل کرد و این حس زیبای دوست داشتن و دوست داشته شدن است که باعث حال خوب در درون ما انسان‌ها می‌شود.

فیلم کتاب خطای ستارگان بخت ما
فیلم بخت پریشان (خطای ستارگان بخت ما)

از دید صاحب نظران جذابیت این اثر به این دلیل است که نویسنده الگوهای ثابت داستانی را دچار تغییر و تحول کرده است و فراوانی شخصیت‌های داستان نشان از دانایی نویسنده به شمار می‌آید که توانسته تعادل و تنوع را در داستان حفظ کند.

جذابیت این اثر به خاطر قهرمانانی متفاوت از سایر داستان‌ها است. قهرمانانی که شاید یک پا، ریه و دو چشم ندارند اما می‌توانند اتفاقات خوب را رقم بزنند.

اگر این کتاب را دوست داشتید، کتاب بادبادک باز را بخوانید.


کلام آخر

نویسنده به زیبایی هر چه تمام‌ تر حول محور عشق از کشمکش بین زندگی و مرگ می‌نویسد و از همان ابتدا تاثیر مثبت بر ذهن مخاطب می‌گذارد و ادامه‌ی مطالعه را خوشایند می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه از رنج و روزمرگی‌ها می‌توان عبور کرد و به شور زندگی رسید، خواندن این کتاب بی نظیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. اگر این رمان را دوست دارید، مطلب کتاب تولستوی و مبل بنفش را بخوانید.

درباره تیم محتوا اون یا این

تیم محتوا اون یا این جمعی از تولیدکنندگان محتوا حرفه‌ای هستند که امیدواریم از نوشته‌های آن‌ها نهایت استفاده و لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید